Målsättningen med programmering för barn inom småbarnspedagogisk verksamhet
Lindgren, Carolina; Väätäinen, Salla (2020)
Lindgren, Carolina
Väätäinen, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286250
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en systematisk litteraturstudie som grundar sig på 11 forskningsartiklar publicerade mellan åren 2014 och 2020. Studien är ett beställningsarbete av Stiftelsen Sedmigradsky för personalens användning, men kan dock användas av annan personal inom den småbarnspedagogiska verksamheten. Syftet med arbetet är att utifrån forskning visa vilken målsättning programmering har inom den småbarnspedagogiska verksamheten och för att personalen på daghem ska kunna få en djupare förståelse om vad programmering tillsammans med barn kan möjliggöra. I arbetet besvaras frågorna: Vilken är målsättningen med programmering för barn inom småbarnspedagogisk verksamhet? och Vad kan programmeringen möjliggöra i småbarnspedagogisk verksamhet? Utifrån forskningsartiklarna kommer det fram att programmering tillsammans med barn möjliggör att barns utveckling får stöd och främjas inom olika områden på ett nytt sätt. Resultaten för detta arbete är social kompetens, matematisk kompetens, motoriska, logiska och kognitiva kompetenser, samt personalens synvinkel om programmering tillsammans med barn. Genom att undervisa programmering för barn utvecklar de sitt datalogiska tänkande, förmågor i problemlösning, samarbete, samt kognitiva och motoriska funktioner. Barn ökar sina kommunikationsförmågor, sin siffer- och läskunnighet, motverkar utanförskap, främjar jämlikhet och upptäcker sin individualitet. Dessa resultat kan vi koppla med den teoretiska referensramen, som är FN:s konvention om barns rättigheter och socialpedagogiken. Att lära sig programmering är en rättighet som alla barn inom småbarnspedagogiken har. Kvalitetsgranskningen av forskningen har gjorts enligt Forsberg & Wengströms Att göra systematiska litteraturstudier: Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning från år 2003 och 2016