Taide toimintaterapiassa: Luovien toimintojen menetelmäkansio sopeutumisvalmennuskurssi Taideleirille
Partala, Tarika; Soramäki, Sanna (2020)
Partala, Tarika
Soramäki, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138849
Tiivistelmä
Luovuus on ihmiselle tapa ilmaista itseään sekä lajiolentona että yksilönä. Tutkimus luovien toimintojen terapeuttisuudesta alkoi jo 1900-luvun alkupuolella, ja nykyään luovia toimintoja käytetään terapiassa yhä laajemmin. Luovat toiminnat toimintaterapiassa mahdollistavat yksilöä esimerkiksi itseilmaisuun ja -tutkiskeluun, omien sisäisten ja ihmissuhteisiin liittyvien ristiriitojen tunnistamiseen ja ratkaisemiseen sekä itsensä löytämiseen. Niissä keskitytään lopputuloksen aikaansaamisen ja kykyjen kehittämisen sijaan luovaan prosessiin itsessään. Niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi edistämään asiakkaiden ajattelua ja tekemistä, kommunikaatiota ja osallistumista yhdessä muiden kanssa sekä vahvistamaan asiakkaiden mielihyvän ja hyvinvoinnin tuntemuksia ja itsetuntoa. Koska mielenterveysasiakkaan toimintaterapiassa ei niinkään keskitytä mielenterveyshäiriön hoitamiseen, vaan oireiden hallintaan ja mahdollistamaan se, etteivät oireet häiritsisi asiakkaan toimimista, ovat luovat toiminnat erinomaisia esimerkiksi omien tiedostamattomien tunteiden purkuun sairauteen liittyen.
Toiminnallisen opinnäytetyön välitön tavoite on päivitettävä verkkopohjainen luovien toimintojen menetelmäkansio Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin psykiatrian poliklinikan kuntoutustoiminnan järjestämälle sopeutumisvalmennuskurssille, Taideleirille, jossa kuntoutus tapahtuu luovia menetelmiä hyödyntävässä ryhmässä. Työn tarkoituksena on luoda taideleiriä ohjaaville toimintaterapeuteille työkalu, jota he voivat hyödyntää leirin suunnittelussa ja toteutuksessa. Kehitystavoitteena on, että toimintaterapeutit ottavat menetelmäkansion käyttöönsä, ja se tehostaa heidän ajankäyttöään ja tekee heidän työskentelystään laadukkaampaa. Menetelmäkansioon kerättyjen menetelmien tarkoituksena on kannustaa kurssilaisia heittäytymään luovaan prosessiin, ja ne tukevat Taideleirin tavoitteiden mukaisesti itseilmaisua ja -tutkiskelua sekä toimivat vuorovaikutuksen, kuntoutumisen, vertaistuen ja ryhmässä olemisen kokemuksen välineinä.
Opinnäytetyön taustalla on Piercen teoria toiminnan terapeuttisesta voimasta. Toiminnan terapeuttisen voiman muodostavat kolme siihen vaikuttavaa käsitettä; toiminnan vetoavuus, ainutlaatuisuus ja täsmällisyys, ja ne kaikki pohjautuvat toiminnan eri näkökulmiin. Nämä toiminnan terapeuttisen voiman ulottuvuudet ohjaavat menetelmäkansion suunnittelua, laatimista ja valikoitavien luovien menetelmien valintaa. Menetelmäkansioon menetelmät on luokiteltu Finlayn rakenteen ja Piercen mallin mukaan orientoiviin toimintoihin, toimintavaiheen toimintoihin ja rauhoittaviin toimintoihin. Menetelmiä on koottu eri lähteistä ja ne on analysoitu, jotta ne vastaavat Piercen mallin käsitteitä. Creativity is a way for a human to express himself as a species and as an individual. The research on the therapeutic power of creative activities already started at the beginning of the 20th century. Nowadays creative activities are being used in therapy more and more widely. Creative activities in occupational therapy enable clients to, for example, find themselves, express and examine their selves and identify and solve their inner and interpersonal conflicts. Creative activities focus on the creative process itself – instead of emphasizing the end result or skill development. Creative activities can be used for example to enhance clients’ thinking and doing, communication and participation together with others. They can also be used to strengthen clients’ self-esteem and feelings of pleasure and well-being. Occupational therapy for mental health clients does not focus on fixing the disorder – it focuses on controlling the symptoms and enabling for the clients to function in their daily lives instead. Creative activities are a great way for clients’ to, for example, vent their subconscious feelings considering their illness.
The direct goal of this practice-based thesis is an updateable web-based folder of creative activities to be used in an adjustment training course Taideleiri organized by psychiatric outpatient clinic of Länsi-Pohja healthcare district. The rehabilitation in Taideleiri happens in a camp-like context, where people work in a creative group. The purpose of this thesis is to create a tool for the occupational therapists leading the group. The tool can be used to plan and implement each camp. The development goal is that the occupational therapists put the folder to use, and it boosts their time management and makes their work more qualified. The activities in the folder are supposed to encourage clients to engage in the creative process. The activities, communicating with the general goals of Taideleiri, are related to self-expression and self-examination and they work as tools for communication, rehabilitation, peer support and being in a group.
Pierce’s theory of the therapeutic power of occupation forms the base of this thesis. The therapeutic power of occupation is formed by three concepts effecting it: Appeal, intactness, and accuracy. They all base on different views of occupation. These dimensions of the therapeutic power of occupation guide the planning and implementing of the folder and the selection of the creative activities. The activities in the folder are categorized into three sections based on Finlay’s theory of group structure and Pierce’s model of the therapeutic power of occupation. Those sections are orientative activities, activities of the action phase and calming activities. The activities are gathered from different references and they are analyzed to fit the concepts of Pierce’s model.
Toiminnallisen opinnäytetyön välitön tavoite on päivitettävä verkkopohjainen luovien toimintojen menetelmäkansio Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin psykiatrian poliklinikan kuntoutustoiminnan järjestämälle sopeutumisvalmennuskurssille, Taideleirille, jossa kuntoutus tapahtuu luovia menetelmiä hyödyntävässä ryhmässä. Työn tarkoituksena on luoda taideleiriä ohjaaville toimintaterapeuteille työkalu, jota he voivat hyödyntää leirin suunnittelussa ja toteutuksessa. Kehitystavoitteena on, että toimintaterapeutit ottavat menetelmäkansion käyttöönsä, ja se tehostaa heidän ajankäyttöään ja tekee heidän työskentelystään laadukkaampaa. Menetelmäkansioon kerättyjen menetelmien tarkoituksena on kannustaa kurssilaisia heittäytymään luovaan prosessiin, ja ne tukevat Taideleirin tavoitteiden mukaisesti itseilmaisua ja -tutkiskelua sekä toimivat vuorovaikutuksen, kuntoutumisen, vertaistuen ja ryhmässä olemisen kokemuksen välineinä.
Opinnäytetyön taustalla on Piercen teoria toiminnan terapeuttisesta voimasta. Toiminnan terapeuttisen voiman muodostavat kolme siihen vaikuttavaa käsitettä; toiminnan vetoavuus, ainutlaatuisuus ja täsmällisyys, ja ne kaikki pohjautuvat toiminnan eri näkökulmiin. Nämä toiminnan terapeuttisen voiman ulottuvuudet ohjaavat menetelmäkansion suunnittelua, laatimista ja valikoitavien luovien menetelmien valintaa. Menetelmäkansioon menetelmät on luokiteltu Finlayn rakenteen ja Piercen mallin mukaan orientoiviin toimintoihin, toimintavaiheen toimintoihin ja rauhoittaviin toimintoihin. Menetelmiä on koottu eri lähteistä ja ne on analysoitu, jotta ne vastaavat Piercen mallin käsitteitä.
The direct goal of this practice-based thesis is an updateable web-based folder of creative activities to be used in an adjustment training course Taideleiri organized by psychiatric outpatient clinic of Länsi-Pohja healthcare district. The rehabilitation in Taideleiri happens in a camp-like context, where people work in a creative group. The purpose of this thesis is to create a tool for the occupational therapists leading the group. The tool can be used to plan and implement each camp. The development goal is that the occupational therapists put the folder to use, and it boosts their time management and makes their work more qualified. The activities in the folder are supposed to encourage clients to engage in the creative process. The activities, communicating with the general goals of Taideleiri, are related to self-expression and self-examination and they work as tools for communication, rehabilitation, peer support and being in a group.
Pierce’s theory of the therapeutic power of occupation forms the base of this thesis. The therapeutic power of occupation is formed by three concepts effecting it: Appeal, intactness, and accuracy. They all base on different views of occupation. These dimensions of the therapeutic power of occupation guide the planning and implementing of the folder and the selection of the creative activities. The activities in the folder are categorized into three sections based on Finlay’s theory of group structure and Pierce’s model of the therapeutic power of occupation. Those sections are orientative activities, activities of the action phase and calming activities. The activities are gathered from different references and they are analyzed to fit the concepts of Pierce’s model.