Isometrinen maksimivoimatestaus Ab HUR Oy:n kuntosalilaitteilla – Vertailuarvot nuorille Aktivoi-hankkeessa
Mäkitalo, Elina (2020)
Mäkitalo, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511626
Tiivistelmä
Vain pieni osa nuorista liikkuu suositusten mukaisesti, vaikka fyysisen aktiivisuuden hyödyt ovat kiistattomat.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän yliopiston Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen Terveystieteiden yksikön Aktivoi-hanke, joka toteutettiin pääasiassa vuosina 2015 - 2018. Hankkeen tavoitteena oli synnyttää uusia palvelu- ja tuotekonsepteja, jotka perustuvat ihmisten omiin mahdollisuuksiin ylläpitää kuntoaan, toimintakykyään ja terveyttään läpi koko elämän.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää Ab HUR Oy:n kuntosalilaitteilla toteutettaville isometrisille maksimivoimamittauksille vertailuarvot eri ikäisille oppilaille opetuskäyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kerättyä mittausdataa Ab HUR Oy:n kuntosalilaitteilla tehtävistä isometrisistä maksimivoimamittauksista eri ikäryhmissä.
Opinnäytetyö oli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin toteuttamalla isometrisiä maksimivoimamittauksia Kokkolan Länsipuiston koulun sekä Kokkolan suomalaisen lukion Yhteislyseon toimipaikan oppilaille koulun omalla kuntosalilla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin vertailuarvot isometrisistä maksimivoimamittauksista seitsemälle lihasryhmälle erikseen tytöille ja pojille kahdessa eri ikäryhmässä. Vertailuarvojen perusteella tehtiin vertailutaulukot, jotka toteutettiin julisteiksi opetuskäyttöön mukana olleille kouluille. Julisteiden tavoitteena on saada oppilaat aktiivisiksi oppijoiksi eli itse mittaamaan ja tulkitsemaan tuloksiaan. Julisteiden ensimmäisellä sivulla on selkeät ohjeet mittausten oikeanlaiseen toteuttamiseen. Julisteiden toiselta ja kolmannelta sivuilta oppilas voi itse aktiivisesti katsoa, mihin kategoriaan (matala - keskisuuri - korkea) hänen testituloksensa kuuluu. Julisteista oppilas näkee helposti, kuinka sukupuoli, ikä ja paino vaikuttavat maksimivoimamittausten tuloksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena saatuja julisteita ja niiden käytettävyyttä voitaisiin tutkia tarkemmin esimerkiksi jossain toisessa opinnäytetyössä. Olisi tärkeää selvittää, miten julisteet on otettu vastaan. Ovatko ne saaneet oppilaita innostumaan lihasvoimaharjoittelusta ja täten mahdollisesti lisänneet oppilaan fyysistä aktiivisuutta koulupäiviin ja -viikkoihin?
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän yliopiston Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen Terveystieteiden yksikön Aktivoi-hanke, joka toteutettiin pääasiassa vuosina 2015 - 2018. Hankkeen tavoitteena oli synnyttää uusia palvelu- ja tuotekonsepteja, jotka perustuvat ihmisten omiin mahdollisuuksiin ylläpitää kuntoaan, toimintakykyään ja terveyttään läpi koko elämän.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää Ab HUR Oy:n kuntosalilaitteilla toteutettaville isometrisille maksimivoimamittauksille vertailuarvot eri ikäisille oppilaille opetuskäyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kerättyä mittausdataa Ab HUR Oy:n kuntosalilaitteilla tehtävistä isometrisistä maksimivoimamittauksista eri ikäryhmissä.
Opinnäytetyö oli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin toteuttamalla isometrisiä maksimivoimamittauksia Kokkolan Länsipuiston koulun sekä Kokkolan suomalaisen lukion Yhteislyseon toimipaikan oppilaille koulun omalla kuntosalilla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin vertailuarvot isometrisistä maksimivoimamittauksista seitsemälle lihasryhmälle erikseen tytöille ja pojille kahdessa eri ikäryhmässä. Vertailuarvojen perusteella tehtiin vertailutaulukot, jotka toteutettiin julisteiksi opetuskäyttöön mukana olleille kouluille. Julisteiden tavoitteena on saada oppilaat aktiivisiksi oppijoiksi eli itse mittaamaan ja tulkitsemaan tuloksiaan. Julisteiden ensimmäisellä sivulla on selkeät ohjeet mittausten oikeanlaiseen toteuttamiseen. Julisteiden toiselta ja kolmannelta sivuilta oppilas voi itse aktiivisesti katsoa, mihin kategoriaan (matala - keskisuuri - korkea) hänen testituloksensa kuuluu. Julisteista oppilas näkee helposti, kuinka sukupuoli, ikä ja paino vaikuttavat maksimivoimamittausten tuloksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena saatuja julisteita ja niiden käytettävyyttä voitaisiin tutkia tarkemmin esimerkiksi jossain toisessa opinnäytetyössä. Olisi tärkeää selvittää, miten julisteet on otettu vastaan. Ovatko ne saaneet oppilaita innostumaan lihasvoimaharjoittelusta ja täten mahdollisesti lisänneet oppilaan fyysistä aktiivisuutta koulupäiviin ja -viikkoihin?