Handbok till en återupplivningsskolning
Lidman, Chia; Sirviö, Karin (2020)
Lataukset:
Lidman, Chia
Sirviö, Karin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812076
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att skapa en handbok för hur man planerar, genomför och utvärderar en återupplivningsskolning. Planen är att någon för arbetet vidare och håller en återupplivningsskolning. Tanken är att få mera kunniga lekmän att återuppliva, när man möter en livlös patient. I Europa är hjärtstillestånd en av de vanligaste dödsorsakerna. I Finland får 51 av 100 000 människor årligen hjärtstillestånd utanför sjukhuset, och endast på en femtedel av dem påbörjas det återupplivning av lekmän. Det kom fram att i Finland ordnas det väldigt lite återupplivningsskolningar åt vuxna som är kostnadsfria. Dom tidigare forskningarna om återupplivning visar att återupplivningsskolning har en positiv inverkan på människornas kunskap, prestation och självförtroende angående återupplivning.
Metoden för detta examensarbete är en konceptutveckling. Arbetet är gjort åt Yrkeshögskolan Arcada. I detta arbete samlas teoretisk bakgrund för att hålla en återupplivningsskolning. Målgruppen för återupplivningsskolningen är vuxna. Vi har valt att inte ta upp hur man lär barn att återuppliva. Återupplivningsskolningen skulle vara ett tillfälle, vart man med låg tröskel skulle kunna delta. Handboken innehåller moment som skall tas i beaktande före, under och efter återupplivningsskolningen. Som teoretiska referensramen i arbetet har vi använt John Deweys teori att lära sig genom att göra. Handboken hittar man i slutet av arbetet i bilagorna.
Metoden för detta examensarbete är en konceptutveckling. Arbetet är gjort åt Yrkeshögskolan Arcada. I detta arbete samlas teoretisk bakgrund för att hålla en återupplivningsskolning. Målgruppen för återupplivningsskolningen är vuxna. Vi har valt att inte ta upp hur man lär barn att återuppliva. Återupplivningsskolningen skulle vara ett tillfälle, vart man med låg tröskel skulle kunna delta. Handboken innehåller moment som skall tas i beaktande före, under och efter återupplivningsskolningen. Som teoretiska referensramen i arbetet har vi använt John Deweys teori att lära sig genom att göra. Handboken hittar man i slutet av arbetet i bilagorna.