Koulutusmatkailun toimintamallin kehittäminen
Oksanen, Tytti; Ylimäki, Elina (2020)
Oksanen, Tytti
Ylimäki, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kempeleen kunta. Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella kunnan käyttöön toimintamalli, jonka avulla kunnan olisi helppo suunnitella ja toteuttaa koulutusmatkailua.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään koulutusvientiä, koulutusmatkailua ja suomalaista koulutusjärjestelmää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimustyön aineistoa kerättiin usealla eri tavalla. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin havainnointia koulutusmatkailutilaisuudessa Helsingissä. Koulutusmatkailutilaisuuden jälkeen tehtiin sähköpostitse kyselytutkimus kahdeksalle tilaisuuteen osallistuneelle. Tutkimusaineistosta tarkoituksenamme oli saada tietoa koulutusmatkailun erilaisista muodoista, sen rahoituksesta, hyödyistä sekä haasteista. Koulutusmatkailutilaisuuden ja tutkimustulosten perusteella päädyttiin benchmarkkaamaan yhtä koulutusmatkailutilaisuudessa mukana ollutta kaupunkia.
Tutkimustulosten ja benchmarkkauksen pohjalta laadittiin toimintamalli koulutusmatkailun suunnittelun tueksi. Toimintamallissa annetaan työkaluja siihen, kuinka kunta voi alkaa suunnitella omaa tapaansa toteuttaa koulutusmatkailua. Oman kunnan toimintojen kartoitus, hyvä toimintasuunnitelma, perusteellinen pohjatyö ja omien vahvuuksien hyödyntäminen sekä oikeiden yhteistyökumppaneiden löytäminen ovat perusta, jolle koulutusmatkailua voidaan rakentaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään koulutusvientiä, koulutusmatkailua ja suomalaista koulutusjärjestelmää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimustyön aineistoa kerättiin usealla eri tavalla. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin havainnointia koulutusmatkailutilaisuudessa Helsingissä. Koulutusmatkailutilaisuuden jälkeen tehtiin sähköpostitse kyselytutkimus kahdeksalle tilaisuuteen osallistuneelle. Tutkimusaineistosta tarkoituksenamme oli saada tietoa koulutusmatkailun erilaisista muodoista, sen rahoituksesta, hyödyistä sekä haasteista. Koulutusmatkailutilaisuuden ja tutkimustulosten perusteella päädyttiin benchmarkkaamaan yhtä koulutusmatkailutilaisuudessa mukana ollutta kaupunkia.
Tutkimustulosten ja benchmarkkauksen pohjalta laadittiin toimintamalli koulutusmatkailun suunnittelun tueksi. Toimintamallissa annetaan työkaluja siihen, kuinka kunta voi alkaa suunnitella omaa tapaansa toteuttaa koulutusmatkailua. Oman kunnan toimintojen kartoitus, hyvä toimintasuunnitelma, perusteellinen pohjatyö ja omien vahvuuksien hyödyntäminen sekä oikeiden yhteistyökumppaneiden löytäminen ovat perusta, jolle koulutusmatkailua voidaan rakentaa.