Matkailuvlogi : Wienin huurteinen matka Itävaltaan
Humalainen, Emmi (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Humalainen, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714284
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi kuinka tehdä matkailuvlogi. Matkailuvlogit ovat ajankohtainen sosiaalisen median innoittama maailmanlaajuinen ilmiö, jossa matkailuvloggaajat pitävät päiväkirjaa matkastaan videomuodossa ja julkaisevat sen koko maailman nähtäväksi sosiaaliseen mediaan. Työssä pohditaan myös miten matkailuyritykset voivat hyötyä tästä uudesta ilmiöstä yritystensä markkinoinnissa.
Työn eteneminen käydään läpi vlogin tekemisen vaiheitten mukaan niin ideoinnista lopulliseen tuotokseen ja sen markkinointiin. Teoriana työssä sovelletaan toiminnallisen opinnäytetyön tekemisen kaavaa, jota myöhemmin käydään läpi tarkemmin. Sosiaalinen media, sen vaikuttajat, sosiaalisen median markkinointi ja matkailuyritysten markkinoiminen ovat myös sivuavia aiheita tässä työssä, ja niitten teorialähteitä on haettu erinäisistä lähteistä esimerkiksi kirjoista, internetsivustoilta ja alan ammattilaisten haastatteluista.
Opinnäytetyössä toteutettiin matkailuvlogi pidennetystä viikonloppumatkasta Itävallan Wieniin. Lopputulokseen oltiin tyytyväisiä, sillä tavoitteet videon toimivuudesta informatiivisuudesta ja helposta ymmärtämisestä täyttyivät. Matkailuyritysten markkinoimista ja sosiaalisen median yhteyttä käytiin myös läpi, jolloin todettiin niiden olevan tulevaisuudessa kannattava yhdistelmä.
Matkailuvlogeja tullaan näkemään jatkossakin sosiaalisessa mediassa ja matkailun markkinoinnin yhteydessä. Niiden välittömyys, samaistuttavuus ja helposti lähestyttävä olemus tuovat sosiaaliseen mediaan markkinointiraon, joka on luonut uuden urapolun ja markkinointimenetelmän, josta yritykset sekä vloggaajat voivat hyötyä.
Työn eteneminen käydään läpi vlogin tekemisen vaiheitten mukaan niin ideoinnista lopulliseen tuotokseen ja sen markkinointiin. Teoriana työssä sovelletaan toiminnallisen opinnäytetyön tekemisen kaavaa, jota myöhemmin käydään läpi tarkemmin. Sosiaalinen media, sen vaikuttajat, sosiaalisen median markkinointi ja matkailuyritysten markkinoiminen ovat myös sivuavia aiheita tässä työssä, ja niitten teorialähteitä on haettu erinäisistä lähteistä esimerkiksi kirjoista, internetsivustoilta ja alan ammattilaisten haastatteluista.
Opinnäytetyössä toteutettiin matkailuvlogi pidennetystä viikonloppumatkasta Itävallan Wieniin. Lopputulokseen oltiin tyytyväisiä, sillä tavoitteet videon toimivuudesta informatiivisuudesta ja helposta ymmärtämisestä täyttyivät. Matkailuyritysten markkinoimista ja sosiaalisen median yhteyttä käytiin myös läpi, jolloin todettiin niiden olevan tulevaisuudessa kannattava yhdistelmä.
Matkailuvlogeja tullaan näkemään jatkossakin sosiaalisessa mediassa ja matkailun markkinoinnin yhteydessä. Niiden välittömyys, samaistuttavuus ja helposti lähestyttävä olemus tuovat sosiaaliseen mediaan markkinointiraon, joka on luonut uuden urapolun ja markkinointimenetelmän, josta yritykset sekä vloggaajat voivat hyötyä.