Markkinointiviestintäsuunnitelma - IamAI koulutusmarkkinointi
Rantanen, Miikka (2020)
Lataukset:
Rantanen, Miikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915231
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen Kajaanin ammattikorkeakoulun syksyllä 2019 alkanutta ja markkinointinimeä ”IamAI” kantavaa tekoälykoulutusohjelmaa varten. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka toimeksiantaja on Kajaanin ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka pohjalta markkinointia voidaan toteuttaa systemaattisesti. Markkinointiviestinnän keskeisenä osana on vuosikello, joka määrittelee markkinointiviestinnän eri periodeihin sidoksissa olevat markkinointitoiminnot. Suunnitelma perustuu markkinointiviestinnän ja kilpailutilanteen analysointiin, kohderyhmän segmentoimiseen, sopivien markkinointikanavien ja –keinojen valitsemiseen, sekä vaikuttavien markkinointiviestinnän toimintojen optimoimiseen. Lisäksi suunnitelmassa käydään läpi markkinointiviestinnän nykytilaan liittyviä kehittämisehdotuksia. Suunnitelma keskittyy pitkälti digitaaliseen markkinointiin, jossa korostuu erityisesti markkinointi sosiaalisessa mediassa.
Kehittämistyö perustuu markkinointiviestintätoimintojen nykytila-analyysiin sekä omakohtaisiin empiirisiin havaintoihin, jotka on kerätty työtä edeltäneen projektin aikana. Projektissa opinnäytetyön tekijä on toiminut työntekijän roolissa osana markkinointiyksikköä, ja toteuttanut erilaisia markkinointiviestinnän toimintoja, kuten suunnitellut ja tuottanut markkinointimateriaalia, osallistunut tapahtumamarkkinointiin ja sosiaalisen mediaan markkinointiin, sekä kehittänyt koulutusohjelman markkinointibrändiä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan markkinointiviestinnän osatekijöitä, sekä digitaalisen markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median toimintaympäristöä.
Käytännössä kehittämistyötä on mahdollista hyödyntää eri tavoin: sitä voidaan soveltaa suoraan sellaisenaan kokonaisvaltaiseen markkinointiviestintään kytkeytyvänä markkinoinnin työkaluna. Sen pohjaa hyödyntäen voidaan suunnitella tulevaisuuden markkinointiviestintää kulloinkin vallitsevien tilanteiden mukaisesti. Sen eri osista voidaan myös ottaa ohjenuoria, joita on mahdollista hyödyntää markkinointiviestintää kehitettäessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka pohjalta markkinointia voidaan toteuttaa systemaattisesti. Markkinointiviestinnän keskeisenä osana on vuosikello, joka määrittelee markkinointiviestinnän eri periodeihin sidoksissa olevat markkinointitoiminnot. Suunnitelma perustuu markkinointiviestinnän ja kilpailutilanteen analysointiin, kohderyhmän segmentoimiseen, sopivien markkinointikanavien ja –keinojen valitsemiseen, sekä vaikuttavien markkinointiviestinnän toimintojen optimoimiseen. Lisäksi suunnitelmassa käydään läpi markkinointiviestinnän nykytilaan liittyviä kehittämisehdotuksia. Suunnitelma keskittyy pitkälti digitaaliseen markkinointiin, jossa korostuu erityisesti markkinointi sosiaalisessa mediassa.
Kehittämistyö perustuu markkinointiviestintätoimintojen nykytila-analyysiin sekä omakohtaisiin empiirisiin havaintoihin, jotka on kerätty työtä edeltäneen projektin aikana. Projektissa opinnäytetyön tekijä on toiminut työntekijän roolissa osana markkinointiyksikköä, ja toteuttanut erilaisia markkinointiviestinnän toimintoja, kuten suunnitellut ja tuottanut markkinointimateriaalia, osallistunut tapahtumamarkkinointiin ja sosiaalisen mediaan markkinointiin, sekä kehittänyt koulutusohjelman markkinointibrändiä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan markkinointiviestinnän osatekijöitä, sekä digitaalisen markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median toimintaympäristöä.
Käytännössä kehittämistyötä on mahdollista hyödyntää eri tavoin: sitä voidaan soveltaa suoraan sellaisenaan kokonaisvaltaiseen markkinointiviestintään kytkeytyvänä markkinoinnin työkaluna. Sen pohjaa hyödyntäen voidaan suunnitella tulevaisuuden markkinointiviestintää kulloinkin vallitsevien tilanteiden mukaisesti. Sen eri osista voidaan myös ottaa ohjenuoria, joita on mahdollista hyödyntää markkinointiviestintää kehitettäessä.