Laadun kehittäminen sähköverkon aluekumppanuustöissä
Lahti, Olli (2020)
Lahti, Olli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216431
Tiivistelmä
Eltel Networks Oy:n Pirkanmaa tiimi toimii alueurakoitsijana Elenia Oy:n sähkönjakeluverkossa. Toimeksiantajalla oli tarve kehittää loppulaatuaan sähkönjakeluverkon työmailla. Toimeksiantajalta saatu tavoite oli löytää tiimin ensisijaiset asennustekniset kehityskohdat jakeluverkon työmaiden loppulaadussa, sekä kehittää ratkaisuja laadun kehittämiseen ja sen valvontaan. Kehitystyön toimeksiannossa toimeksiantaja korosti myös tiedonkulun tärkeyttä työprosessin eri osien välillä.
Laadun lähtötason tarkastelu ja ensisijaisten kehityskohteiden määrittely tehtiin muodostamalla koonti työmaiden tilaajan tekemistä työmaiden lopputarkastuksista viimeisen kahden vuoden ajalta, ja kartoittamalla laadun ensisijaiset kehityskohteet koonnin laskennalla.
Kartoituksen tulosten perusteella muodostettiin ohjeistuksia havaituista ensisijaisista loppulaadun kehityskohteista ja perehdytettiin ohjeistukset tiimin henkilöstölle. Laadunvalvontaan kehitettiin uudenlainen toimintamalli ja malliin sisällytettiin uusi lomake työmaan tarkastamiseen. Toimintamallissa asentaja tarkastaa tekemänsä työmaan asennukset ja dokumentoi tarkastuksen reaaliaikaisena toimeksiantajan järjestelmään. Tällä tavoin työmaan tiedonkulussa organisaation sisällä ei ole viivettä työmaan valmistumisen jälkeen.
Työmaiden laadunvalvonta helpottui uuden toimintamallin käyttöönoton jälkeen huomattavasti työnjohdon voidessa tarkastella kokonaiskuvaa työmaan laadusta käymättä työmaalla asentajan täyttämän tarkastuslomakkeen pohjalta. Toimintamallissa myös työmaan tarkastus tuli pakolliseksi työsuoritteeksi, joka jo itsessään saattaa parantaa laatua. Asennustyön ensisijaisista kehityskohteista muodostettujen ohjeiden ja niiden perehdytyksen avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää työmaillaan asennustyön loppulaatua. Eltel Networks Oy’s Pirkanmaa team is a regional contractor in the power grid of the electricity distribution company Elenia. As the mandator of this thesis, the team had a need to develop the quality of their worksites in Elenia’s regional partnership. The objective set by the mandator was to find priority areas for development in the installations of the power grid worksites, as well as form solutions to develop and control the quality. In the assignment of the thesis, the mandator also emphasized the importance of information flow inside the work process.
Quality entry level mapping and definition of the priority development areas were made by compiling all the worksite inspections made by the subscriber part of the worksites for the last two years. Identification of the priority areas of the development were made from the calculations of the aggregation.
Based on the results of the compilation, instructions for the installations of the worksites were made and familiarized to the staff. New kind of procedures were developed for the quality control including a new form for the worksite inspections. In the procedure, a technician is inspecting the installations he has made at the worksite, and documents the inspection into the mandator’s system in real time. This way, there is no delay in the flow of information within the organization after the worksite is done.
Quality control of the worksites became much easier because now site management can view the big picture of the site quality without visiting the actual worksite through the inspection form made by the technician. Also, the inspection of worksites became mandatory with the new procedure, and it itself can already develop the quality in the worksites. Through the instructions based on the priority areas of development and their familiarization, it is possible for the mandator to develop quality at its worksites.
Laadun lähtötason tarkastelu ja ensisijaisten kehityskohteiden määrittely tehtiin muodostamalla koonti työmaiden tilaajan tekemistä työmaiden lopputarkastuksista viimeisen kahden vuoden ajalta, ja kartoittamalla laadun ensisijaiset kehityskohteet koonnin laskennalla.
Kartoituksen tulosten perusteella muodostettiin ohjeistuksia havaituista ensisijaisista loppulaadun kehityskohteista ja perehdytettiin ohjeistukset tiimin henkilöstölle. Laadunvalvontaan kehitettiin uudenlainen toimintamalli ja malliin sisällytettiin uusi lomake työmaan tarkastamiseen. Toimintamallissa asentaja tarkastaa tekemänsä työmaan asennukset ja dokumentoi tarkastuksen reaaliaikaisena toimeksiantajan järjestelmään. Tällä tavoin työmaan tiedonkulussa organisaation sisällä ei ole viivettä työmaan valmistumisen jälkeen.
Työmaiden laadunvalvonta helpottui uuden toimintamallin käyttöönoton jälkeen huomattavasti työnjohdon voidessa tarkastella kokonaiskuvaa työmaan laadusta käymättä työmaalla asentajan täyttämän tarkastuslomakkeen pohjalta. Toimintamallissa myös työmaan tarkastus tuli pakolliseksi työsuoritteeksi, joka jo itsessään saattaa parantaa laatua. Asennustyön ensisijaisista kehityskohteista muodostettujen ohjeiden ja niiden perehdytyksen avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää työmaillaan asennustyön loppulaatua.
Quality entry level mapping and definition of the priority development areas were made by compiling all the worksite inspections made by the subscriber part of the worksites for the last two years. Identification of the priority areas of the development were made from the calculations of the aggregation.
Based on the results of the compilation, instructions for the installations of the worksites were made and familiarized to the staff. New kind of procedures were developed for the quality control including a new form for the worksite inspections. In the procedure, a technician is inspecting the installations he has made at the worksite, and documents the inspection into the mandator’s system in real time. This way, there is no delay in the flow of information within the organization after the worksite is done.
Quality control of the worksites became much easier because now site management can view the big picture of the site quality without visiting the actual worksite through the inspection form made by the technician. Also, the inspection of worksites became mandatory with the new procedure, and it itself can already develop the quality in the worksites. Through the instructions based on the priority areas of development and their familiarization, it is possible for the mandator to develop quality at its worksites.