Tabletti pedagogisena työvälineenä varhaiskasvatuksessa
Hautala, Anni-Kaisa (2020)
Hautala, Anni-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tablet-laitteen roolia päiväkodin pedagogisessa toiminnassa. Tavoitteena oli tuottaa kvantitatiivista materiaalia laitteen käytöstä varhaiskasvatustoiminnassa, jota tarkastelemalla hyödyntämisestä saadaan kokonaiskuva liittyen käyttökertoihin ja -määriin sekä käyttötapoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Vantaan kunnallisen päiväkodin kanssa. Tämä päiväkoti voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia tablet-laitteiden käytön tarkastelussa ja mahdollisessa kehittämisessä. Tuloksista sai yleiskuvan kyseisen päiväkodin tablet-laitteiden käytöstä henkilöstön ja varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten näkökulmasta.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin teoriaa varhaiskasvatuksesta ja pedagogiikasta, monilukutaidosta sekä tieto- ja viestintäteknologiasta ja mediakasvatuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin henkilöstöltä e-kyselylomakkeella. Lomakkeeseen vastasi yhteensä yhdeksän päiväkodin henkilöstön jäsentä eri ammattinimikkeistä. Aineisto analysoitiin käyttäen keskiarvoa ja keskihajontaa.
Tulosten perusteella tablet-laitteita hyödynnettiin yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvatustoiminnassa. Sekä henkilöstön jäsenet että varhaiskasvatukseen osallistuvat lapset käyttivät tablet-laitteita lukuun ottamatta yhden ryhmän lapsia. Yksi henkilöstön jäsen käytti tablet-laitteita yhden viikon aikana noin 3-7 kertaa noin 10-18 minuutin jaksoissa. Yksi lapsi käytti tablet-laitteita noin 11-19 minuutin jaksoissa. Käyttö oli sekä henkilöstön että lasten näkökulmasta monipuolista. Henkilöstö voisi hyödyntää tablet-laitteita enemmän yhteydenpidossa vanhempiin sekä pedagogisen toiminnan arvioinnissa ja pedagogisessa dokumentoinnissa. Myös koulutusta tablet-laitteiden käytössä voitaisiin harkita. Huomiota olisi hyvä kiinnittää tablet-laitteiden käytön suunnitelmallisuuteen ja tavoitteellisuuteen sekä siihen, että kaikilla lapsilla on mahdollisuus käyttää tablet-laitteita osana varhaiskasvatustoimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Vantaan kunnallisen päiväkodin kanssa. Tämä päiväkoti voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia tablet-laitteiden käytön tarkastelussa ja mahdollisessa kehittämisessä. Tuloksista sai yleiskuvan kyseisen päiväkodin tablet-laitteiden käytöstä henkilöstön ja varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten näkökulmasta.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin teoriaa varhaiskasvatuksesta ja pedagogiikasta, monilukutaidosta sekä tieto- ja viestintäteknologiasta ja mediakasvatuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin henkilöstöltä e-kyselylomakkeella. Lomakkeeseen vastasi yhteensä yhdeksän päiväkodin henkilöstön jäsentä eri ammattinimikkeistä. Aineisto analysoitiin käyttäen keskiarvoa ja keskihajontaa.
Tulosten perusteella tablet-laitteita hyödynnettiin yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvatustoiminnassa. Sekä henkilöstön jäsenet että varhaiskasvatukseen osallistuvat lapset käyttivät tablet-laitteita lukuun ottamatta yhden ryhmän lapsia. Yksi henkilöstön jäsen käytti tablet-laitteita yhden viikon aikana noin 3-7 kertaa noin 10-18 minuutin jaksoissa. Yksi lapsi käytti tablet-laitteita noin 11-19 minuutin jaksoissa. Käyttö oli sekä henkilöstön että lasten näkökulmasta monipuolista. Henkilöstö voisi hyödyntää tablet-laitteita enemmän yhteydenpidossa vanhempiin sekä pedagogisen toiminnan arvioinnissa ja pedagogisessa dokumentoinnissa. Myös koulutusta tablet-laitteiden käytössä voitaisiin harkita. Huomiota olisi hyvä kiinnittää tablet-laitteiden käytön suunnitelmallisuuteen ja tavoitteellisuuteen sekä siihen, että kaikilla lapsilla on mahdollisuus käyttää tablet-laitteita osana varhaiskasvatustoimintaa.