Graafista suunnittelua selkokielen käyttäjille : taideyhdistys Kettukin visuaalinen ilme
Villanen, Mari (2020)
Villanen, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118445
Tiivistelmä
Selkokielen tarve on lisääntynyt Suomessa viime vuosien aikana. Lisääntyneeseen tarpeeseen ovat vaikuttaneet yhteiskunnalliset muutokset, kuten maahanmuuton lisääntyminen, väestön ikääntyminen ja nuorten heikentynyt lukutaito.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee selkokieltä visuaalisesta perspektiivistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kettuki ry, joka edistää erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kulttuurisia oikeuksia ja tuo heidän taidettaan tunnetuksi valtakunnallisesti sekä kansainvälisesti. Yhdistyksen edustamat taitelijat ovat selkokielen käyttäjiä, jolloin myös viestinnän tulee olla heille saavutettavaa. Opinnäytetyön kirjallinen osa paneutuu selkokielen periaatteisiin ja tutkii selkojulkaisuille tarkoitettuja visuaalisia ohjeita. Kirjallinen osa luo pohjan opinnäytetyön teososalle, joka on toimeksiantajan uudistettu visuaalinen ilme. Tavoitteena oli luoda kiinnostava, erottuva, tunnistettava ja saavutettava visuaalinen ilme kaikille kohderyhmille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisilla visuaalisilla ratkaisuilla graafisesta suunnittelusta saa saavutettavaa. Lisäksi selvitettiin, miten taideyhdistyksen visuaalisesta ilmeestä saadaan entistä yhtenäisempi ja selkeämpi kaikille kohderyhmille. Näihin kysymyksiin pyrittiin vastaamaan hakemalla tietoa verkosta, kirjallisuudesta ja selkokielen koulutuksista. Lisäksi lähteenä käytettiin selkokielen asiantuntijoiden, alalla työskentelevien ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä.
Opinnäytetyön prosessi osoitti, että selkojulkaisun ei tarvitse olla tylsää, eikä graafisen suunnittelijan tai organisaation omasta visuaalisesta tyylistä tarvitse luopua. Ammattilaiset korostavat kuitenkin, että vaihtelevia kirjaintyyppejä, kirjavia taustavärejä ja turhan koristeellisia visuaalisia ratkaisuja on syytä välttää. Jotta selkojulkaisusta saadaan visuaalisesti saavutettava, teksti vaatii ympärilleen selkeitä taitollisia ratkaisuja, laadukasta typografiaa, toisistaan ja taustastaan erottuvia värejä sekä osuvia valokuvia tai kuvituksia.
Toimeksiantajan selkeän ja yhtenäisen viestinnän tavoitteet vaativat visuaalisia uudistuksia väreihin, logoon, typografiaan ja graafisiin elementteihin. Lopuksi visuaalinen ilme koottiin graafiseen ohjeistoon, joka jäsentää ja yhtenäistää entisestään taideyhdistyksen visuaalista viestintää. The need for easy language has increased in Finland in the past years. Changes in society, such as increased immigration, aging of population and weakened literacy skills among adolescents have all had an impact for this necessity.
This thesis examines easy language from visual perspective. The client of this thesis is the art society Kettuki. Kettuki helps people with intellectual or learning disabilities to inform them of their cultural rights, and to popularise their art nationwide and worldwide. The artists represented by this society are easy language users, in which case the communication needs to be accessible. The written part of this thesis delves into the principles of easy language, and investigates the visual instructions for easy read publications. This written part creates the basis for the work, which is the clients renewed visual look. The goal was to create an interesting, distinct, identifiable and accessible visual look for all target audiences. The purpose of this thesis was to find out in what visual solutions one can use to make the graphic design more accessible. The goal was also to find a way to make Kettuki’s visual look more uniform and clear to the all target audiences.
The solution to these issues was looked up on the internet, from various literary sources and from easy language educations material. Additionally, easy language experts, people working in the industry and views from experts by experience were used as a resource.
Process of the thesis showed, that easy language doesn't have to be boring. Graphic designers and organizations don't have compromise their visual look to be accessible. Professionals still highlight the fact that elements like changing fonts, bright background colours and too decorative visual solutions are to be avoided. To make the easy read publication accessible, the text needs clear solutions for layout, quality typography, colors that stand out from each other and from the background, and appropriate photos and illustrations.
Client's needs for clear and uniform communication demand visual changes to colours, logo, typography and graphic elements. Visual look was finally combined in to a graphic guideline, which construes and unifies the art society's visual communication.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee selkokieltä visuaalisesta perspektiivistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kettuki ry, joka edistää erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kulttuurisia oikeuksia ja tuo heidän taidettaan tunnetuksi valtakunnallisesti sekä kansainvälisesti. Yhdistyksen edustamat taitelijat ovat selkokielen käyttäjiä, jolloin myös viestinnän tulee olla heille saavutettavaa. Opinnäytetyön kirjallinen osa paneutuu selkokielen periaatteisiin ja tutkii selkojulkaisuille tarkoitettuja visuaalisia ohjeita. Kirjallinen osa luo pohjan opinnäytetyön teososalle, joka on toimeksiantajan uudistettu visuaalinen ilme. Tavoitteena oli luoda kiinnostava, erottuva, tunnistettava ja saavutettava visuaalinen ilme kaikille kohderyhmille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisilla visuaalisilla ratkaisuilla graafisesta suunnittelusta saa saavutettavaa. Lisäksi selvitettiin, miten taideyhdistyksen visuaalisesta ilmeestä saadaan entistä yhtenäisempi ja selkeämpi kaikille kohderyhmille. Näihin kysymyksiin pyrittiin vastaamaan hakemalla tietoa verkosta, kirjallisuudesta ja selkokielen koulutuksista. Lisäksi lähteenä käytettiin selkokielen asiantuntijoiden, alalla työskentelevien ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä.
Opinnäytetyön prosessi osoitti, että selkojulkaisun ei tarvitse olla tylsää, eikä graafisen suunnittelijan tai organisaation omasta visuaalisesta tyylistä tarvitse luopua. Ammattilaiset korostavat kuitenkin, että vaihtelevia kirjaintyyppejä, kirjavia taustavärejä ja turhan koristeellisia visuaalisia ratkaisuja on syytä välttää. Jotta selkojulkaisusta saadaan visuaalisesti saavutettava, teksti vaatii ympärilleen selkeitä taitollisia ratkaisuja, laadukasta typografiaa, toisistaan ja taustastaan erottuvia värejä sekä osuvia valokuvia tai kuvituksia.
Toimeksiantajan selkeän ja yhtenäisen viestinnän tavoitteet vaativat visuaalisia uudistuksia väreihin, logoon, typografiaan ja graafisiin elementteihin. Lopuksi visuaalinen ilme koottiin graafiseen ohjeistoon, joka jäsentää ja yhtenäistää entisestään taideyhdistyksen visuaalista viestintää.
This thesis examines easy language from visual perspective. The client of this thesis is the art society Kettuki. Kettuki helps people with intellectual or learning disabilities to inform them of their cultural rights, and to popularise their art nationwide and worldwide. The artists represented by this society are easy language users, in which case the communication needs to be accessible. The written part of this thesis delves into the principles of easy language, and investigates the visual instructions for easy read publications. This written part creates the basis for the work, which is the clients renewed visual look. The goal was to create an interesting, distinct, identifiable and accessible visual look for all target audiences. The purpose of this thesis was to find out in what visual solutions one can use to make the graphic design more accessible. The goal was also to find a way to make Kettuki’s visual look more uniform and clear to the all target audiences.
The solution to these issues was looked up on the internet, from various literary sources and from easy language educations material. Additionally, easy language experts, people working in the industry and views from experts by experience were used as a resource.
Process of the thesis showed, that easy language doesn't have to be boring. Graphic designers and organizations don't have compromise their visual look to be accessible. Professionals still highlight the fact that elements like changing fonts, bright background colours and too decorative visual solutions are to be avoided. To make the easy read publication accessible, the text needs clear solutions for layout, quality typography, colors that stand out from each other and from the background, and appropriate photos and illustrations.
Client's needs for clear and uniform communication demand visual changes to colours, logo, typography and graphic elements. Visual look was finally combined in to a graphic guideline, which construes and unifies the art society's visual communication.