Cafe Kompon liiketoiminnan kehittäminen
Leino, Linnea; Ojala, Elisa (2020)
Leino, Linnea
Ojala, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110622326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110622326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttivat oman liiketoiminnan, kesäkahvila Cafe Kompon, kannattavuuteen ja tehokkuuteen sekä miten liiketoimintaa voitiin kehittää entisestään. Lisäksi tarkoituksena oli tarjota hyödyllistä tietoa Tampereen restonomiopiskelijat osuuskunnan tuleville jäsenille. Opinnäytetyötä ohjasivat tutkimuskysymykset, joita olivat: millä keinoin Cafe Kompon liiketoiminta on kannattavaa sekä tehokasta, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat Cafe Kompoon sekä miten asiakaskokemuksen johtamisessa onnistutaan ja miten sitä jatkossa kehitetään.
Kannattavuuteen ja tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä selvitettiin hyödyntäen teoriaviitekehystä ja omaa tutkimusta, mitä tehtiin keräämällä ja analysoimalla Cafe Kompon myynti- ja tuoteraporttitietoja. Kannattavuutta tutkittiin monipuolisesti hyödyntäen esimerkiksi tuloslaskelmaa ja menuanalyysia, tehokkuutta tutkittiin työtehojen ja prosessien kehittämisen näkökulmasta. Asiakastyytyväisyyttä selvitettiin kyselyllä ja asiakaskokemusta teemahaastattelulla.
Liiketoiminta voitiin todeta kannattavaksi tuloslaskelman myyntikatteen ollessa 74 prosenttia ja tuloksen 20 prosenttia liikevaihdosta sekä tehokkaaksi, koska prosesseja saatiin kehitettyä. Asiakastyytyväisyyttä mittaavan kyselyn tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat tyytyväisiä Cafe Kompon palveluihin, sillä esimerkiksi NPS-luvuksi saatiin 79. Teemahaastattelun tuloksena oli, että jokaisen asiakaskokemuksen ulottuvuuden eli toiminnan sekä merkitys ja tunneulottuvuuden johtamisessa onnistuttiin.
Cafe Kompon liiketoiminnan kannattavuuteen ja tehokkuuteen pääteltiin vaikuttaneen liiketoiminnan perusteellinen suunnittelu, kustannusten minimointi, hinnoittelun onnistuminen sekä hävikin hallinta. Asiakkaiden ollessa tyytyväisiä Cafe Kompoon, voitiin asiakaspalvelua pitää laadukkaana. Kehittämisehdotuksina olivat aukiolojen tarkasteleminen, asiakasympäristön parantaminen sekä tuotevalikoiman muokkaaminen asiakastyytyväisyyskyselyn vastausten perusteella.
Kannattavuuteen ja tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä selvitettiin hyödyntäen teoriaviitekehystä ja omaa tutkimusta, mitä tehtiin keräämällä ja analysoimalla Cafe Kompon myynti- ja tuoteraporttitietoja. Kannattavuutta tutkittiin monipuolisesti hyödyntäen esimerkiksi tuloslaskelmaa ja menuanalyysia, tehokkuutta tutkittiin työtehojen ja prosessien kehittämisen näkökulmasta. Asiakastyytyväisyyttä selvitettiin kyselyllä ja asiakaskokemusta teemahaastattelulla.
Liiketoiminta voitiin todeta kannattavaksi tuloslaskelman myyntikatteen ollessa 74 prosenttia ja tuloksen 20 prosenttia liikevaihdosta sekä tehokkaaksi, koska prosesseja saatiin kehitettyä. Asiakastyytyväisyyttä mittaavan kyselyn tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat tyytyväisiä Cafe Kompon palveluihin, sillä esimerkiksi NPS-luvuksi saatiin 79. Teemahaastattelun tuloksena oli, että jokaisen asiakaskokemuksen ulottuvuuden eli toiminnan sekä merkitys ja tunneulottuvuuden johtamisessa onnistuttiin.
Cafe Kompon liiketoiminnan kannattavuuteen ja tehokkuuteen pääteltiin vaikuttaneen liiketoiminnan perusteellinen suunnittelu, kustannusten minimointi, hinnoittelun onnistuminen sekä hävikin hallinta. Asiakkaiden ollessa tyytyväisiä Cafe Kompoon, voitiin asiakaspalvelua pitää laadukkaana. Kehittämisehdotuksina olivat aukiolojen tarkasteleminen, asiakasympäristön parantaminen sekä tuotevalikoiman muokkaaminen asiakastyytyväisyyskyselyn vastausten perusteella.