Musiikkipedagogiopintojen vaikutus pop-jazz-laulunopettajan ammatti-identiteettiin
Pitkänen, Roosa (2020)
Pitkänen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528361
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee musiikkipedagogiopintojen vaikutusta pop-jazz-laulunopettajan ammatti-identiteettiin. Keskiössä ovat Oulun ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopintojen opetussuunnitelmat vuosina 2012–2020 ja ammatti-identiteetin käsite.
Opetussuunnitelmista esitellään musiikinohjaajan, pop-jazz-musiikin sekä musiikkipedagogin suuntautumisvaihtoehdot. Pop-jazz-laulunopettajan ammatti-identiteettiin liittyvässä luvussa käsitellään lyhyesti identiteettiä yleisesti sekä tarkemmin muusikon ja opettajan identiteettiä. Näkökulmana on, että laulunopettajana muusikkoutta (laulajuus) ja opettajuutta ei voi täysin erottaa toisistaan.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea Oulun ammattikorkeakoulusta valmistunutta popjazz-laulunopettajaa, jotka työskentelevät laulunopettajina. Yksi opiskeli musiikinohjaajan, yksi pop-jazz-musiikin ja yksi musiikkipedagogin suuntautumisvaihtoehdossa. Haastatteluissa esitetyt kysymykset johdettiin tutkimuskysymyksistä:
1. Millä tavalla ammatti-identiteetti muovautui opintojen aikana?
2. Mitkä asiat opinnoissa vaikuttavat ammatti-identiteetin kehittymiseen?
Pop-jazz-laulunopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen vaikuttavat eniten omat pääaineopinnot ja oma laulunopettaja, opetusharjoittelu ja laulun ainedidaktiikka. Muita vaikuttavia tekijöitä ovat opiskeluyhteisö eli opiskelukaverit ja muut opettajat. Oman laulunopettajan lisäksi myös muiden opettajien palaute vaikuttaa ammatti-identiteettiin. Opiskelukavereiden kanssa käytävät keskustelut tukevat itsetuntoa ja ammatti-identiteettiä. Pedagogisiin opintoihin kuuluvat pohdinnat omasta opettajuudesta ovat myös merkityksellisiä oman ammatti-identiteetin kehittymiselle. Myös yrittäjyys- ja työelämäopinnot eli työllistymiseen liittyvien asioiden käsittely koetaan merkityksellisiksi. Oman opinnäytetyön tekemisestä koetaan myös olevan hyötyä.
Ammatti-identiteetin kehittymisen kannalta kehitettävääkin koulutuksissa oli. Positiivista pedagogiikkaa peräänkuulutettiin: virheiden alleviivaamisen sijaan voitaisiin keskittyä enemmän vahvuuksiin ja kehitettäviin asioihin. Koulutukselta kaivattiin myös enemmän eväitä erilaisten oppijoiden kanssa toimimiseen ja heidän opettamiseensa. Vaikka yrittäjyysopinnot koettiin merkityksellisinä,
niin niitä voisi korostaa koulutuksessa vielä enemmän. Opetusharjoitteluun kaivattiin enemmän ohjausta ja palautetta opettajalta. Lisäksi teorian ja säveltapailun opiskelussa koettiin alemmuutta muiden instrumenttien opiskelijoihin nähden, ja tätä voisi kehittää järjestämällä enemmän laulajien keskeisiä treenituokioita. This thesis explores the effect of music pedagogy studies on the development of occupational identity of a pop and jazz singing teacher. The curricula of the Degree Programme of Music at Oulu University of Applied Sciences in the years 2012–2020 and the concept of occupational identity are explained.
The curricula of three music pedagogy study options in the degree programme are introduced: music instructor, pop and jazz music, and music pedagogue. Identity in general will be discussed briefly, while the main interest is on the musical and pedagogical identity of a pop and jazz singing teacher. It is considered that one cannot fully separate these identities.
The research was carried out by interviewing three pop and jazz singing teachers graduated from Oulu University of Applied Sciences. Each teacher represents one of the three study orientations mentioned before. The research questions are the following:
1. How did occupational identity alter during studies?
2. Which factors of the studies had effect on the development of occupational identity?
The factors having most effect on the development of occupational identity are the main subject (singing) and singing teacher, pedagogical practice and substance didactics. Social environment, such as other students and teachers, with its input and feedback supports self-esteem and occupational identity. Pedagogical studies including students’ personal reflection on their pedagogical identity are considered meaningful, as are entrepreneurship and employment studies, and the processing of one’s own thesis.
There were also factors to be developed in the studies considering occupational identity. Instead of focusing on mistakes, positive pedagogy is called for, with its tendence to focus on strengths and factors that can be improved. There should also be more studies on how to cope with different kinds of learning types and disabilities. Entrepreneurship and employment studies should be emphasized. Students also wish for more guidance during pedagogical practice. In addition, singers tend to feel inferiority to students with other instruments. Hence, training sessions with singers only could be an improvement.
Opetussuunnitelmista esitellään musiikinohjaajan, pop-jazz-musiikin sekä musiikkipedagogin suuntautumisvaihtoehdot. Pop-jazz-laulunopettajan ammatti-identiteettiin liittyvässä luvussa käsitellään lyhyesti identiteettiä yleisesti sekä tarkemmin muusikon ja opettajan identiteettiä. Näkökulmana on, että laulunopettajana muusikkoutta (laulajuus) ja opettajuutta ei voi täysin erottaa toisistaan.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea Oulun ammattikorkeakoulusta valmistunutta popjazz-laulunopettajaa, jotka työskentelevät laulunopettajina. Yksi opiskeli musiikinohjaajan, yksi pop-jazz-musiikin ja yksi musiikkipedagogin suuntautumisvaihtoehdossa. Haastatteluissa esitetyt kysymykset johdettiin tutkimuskysymyksistä:
1. Millä tavalla ammatti-identiteetti muovautui opintojen aikana?
2. Mitkä asiat opinnoissa vaikuttavat ammatti-identiteetin kehittymiseen?
Pop-jazz-laulunopettajan ammatti-identiteetin kehittymiseen vaikuttavat eniten omat pääaineopinnot ja oma laulunopettaja, opetusharjoittelu ja laulun ainedidaktiikka. Muita vaikuttavia tekijöitä ovat opiskeluyhteisö eli opiskelukaverit ja muut opettajat. Oman laulunopettajan lisäksi myös muiden opettajien palaute vaikuttaa ammatti-identiteettiin. Opiskelukavereiden kanssa käytävät keskustelut tukevat itsetuntoa ja ammatti-identiteettiä. Pedagogisiin opintoihin kuuluvat pohdinnat omasta opettajuudesta ovat myös merkityksellisiä oman ammatti-identiteetin kehittymiselle. Myös yrittäjyys- ja työelämäopinnot eli työllistymiseen liittyvien asioiden käsittely koetaan merkityksellisiksi. Oman opinnäytetyön tekemisestä koetaan myös olevan hyötyä.
Ammatti-identiteetin kehittymisen kannalta kehitettävääkin koulutuksissa oli. Positiivista pedagogiikkaa peräänkuulutettiin: virheiden alleviivaamisen sijaan voitaisiin keskittyä enemmän vahvuuksiin ja kehitettäviin asioihin. Koulutukselta kaivattiin myös enemmän eväitä erilaisten oppijoiden kanssa toimimiseen ja heidän opettamiseensa. Vaikka yrittäjyysopinnot koettiin merkityksellisinä,
niin niitä voisi korostaa koulutuksessa vielä enemmän. Opetusharjoitteluun kaivattiin enemmän ohjausta ja palautetta opettajalta. Lisäksi teorian ja säveltapailun opiskelussa koettiin alemmuutta muiden instrumenttien opiskelijoihin nähden, ja tätä voisi kehittää järjestämällä enemmän laulajien keskeisiä treenituokioita.
The curricula of three music pedagogy study options in the degree programme are introduced: music instructor, pop and jazz music, and music pedagogue. Identity in general will be discussed briefly, while the main interest is on the musical and pedagogical identity of a pop and jazz singing teacher. It is considered that one cannot fully separate these identities.
The research was carried out by interviewing three pop and jazz singing teachers graduated from Oulu University of Applied Sciences. Each teacher represents one of the three study orientations mentioned before. The research questions are the following:
1. How did occupational identity alter during studies?
2. Which factors of the studies had effect on the development of occupational identity?
The factors having most effect on the development of occupational identity are the main subject (singing) and singing teacher, pedagogical practice and substance didactics. Social environment, such as other students and teachers, with its input and feedback supports self-esteem and occupational identity. Pedagogical studies including students’ personal reflection on their pedagogical identity are considered meaningful, as are entrepreneurship and employment studies, and the processing of one’s own thesis.
There were also factors to be developed in the studies considering occupational identity. Instead of focusing on mistakes, positive pedagogy is called for, with its tendence to focus on strengths and factors that can be improved. There should also be more studies on how to cope with different kinds of learning types and disabilities. Entrepreneurship and employment studies should be emphasized. Students also wish for more guidance during pedagogical practice. In addition, singers tend to feel inferiority to students with other instruments. Hence, training sessions with singers only could be an improvement.