Grön marknadsföring och dess visuella utformning
Alaviitala, Mauritz (2020)
Alaviitala, Mauritz
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728928
Tiivistelmä
Kestävyys ja ympäristö ovat käsitteitä, joista puhutaan yhä enemmän mitä enemmän maapallon lämpötila nousee. Arkemme täyttyy uutisista luonnonkatastrofeista, kuivuudesta ja saasteista ja meitä muistutetaan jatkuvasti siitä, että meidän tulisi muuttaa elämäntapaamme ja säästää maapallon luonnonvaroja.
Tämän seurauksena yritykset ovat ryhtyneet tekemään kestävämpiä päätöksiä oman toiminnan hoitamisesta. Eivätpelkästään kantaakseen oman kortensa kekoon koskien päästöjä vaan myös saadakseen asiakkaat pysymään uskollisina ja suojatakseenyrityksen mainetta. Mutta miten toimia kun suunnitellaan ja muotoillaan vihreää viestiä? Tämä on erityisen haastavaa maailmassa, jossa meitä päivittäin pommitetaan viesteillä, mainoksilla ja muilla sanomilla samalla kun ihmisten keskittymiskyky on huomattavasti heikentynyt.
Tässä opinnäytetyössä esitetään ensin miten viestintäprosessi toimii ja mikä on sen teoreettinen tausta, jotta ymmärretään siihen liittyvät osa-alueet, joita tulisi hallita kun halutaan kommunikoida asiakkaiden kanssa mahdollisimman tehokkaasti. Keskeisenä osana on kommunikointiprosessin viestintäosa ja miten kestävää sanomaa muotoillaan. Muotoilua ja tulkintaa koskevat teoriat tuovat näkökulmia siitä,miten voi tai tulisi visuaalisesti muotoilla sanomaa. Markkinoijalle voi olla eduksi tietää miten väri, fontti, rakenneja kuva tulkitaan vihreässä viestissä.
Työn empiirisessä osassa tutkitaan,miten eri henkilöt kokevat kaksieri kuvaa, joissa on vihreä viesti,sekä miten tulkinta eroaa,kun kuvia tarkkaillaan kolme tai kymmenen sekuntia. Tutkimuksen pohjalta voi havaita eri kulttuurien välisiä eroavaisuuksia vihreiden viestien tulkinnassa. Lisäksi käy ilmi, että visuaalisella kokonaisuudella voi olla suurempi merkitys kuin itse sanomien sisällöillä.
Tämän seurauksena yritykset ovat ryhtyneet tekemään kestävämpiä päätöksiä oman toiminnan hoitamisesta. Eivätpelkästään kantaakseen oman kortensa kekoon koskien päästöjä vaan myös saadakseen asiakkaat pysymään uskollisina ja suojatakseenyrityksen mainetta. Mutta miten toimia kun suunnitellaan ja muotoillaan vihreää viestiä? Tämä on erityisen haastavaa maailmassa, jossa meitä päivittäin pommitetaan viesteillä, mainoksilla ja muilla sanomilla samalla kun ihmisten keskittymiskyky on huomattavasti heikentynyt.
Tässä opinnäytetyössä esitetään ensin miten viestintäprosessi toimii ja mikä on sen teoreettinen tausta, jotta ymmärretään siihen liittyvät osa-alueet, joita tulisi hallita kun halutaan kommunikoida asiakkaiden kanssa mahdollisimman tehokkaasti. Keskeisenä osana on kommunikointiprosessin viestintäosa ja miten kestävää sanomaa muotoillaan. Muotoilua ja tulkintaa koskevat teoriat tuovat näkökulmia siitä,miten voi tai tulisi visuaalisesti muotoilla sanomaa. Markkinoijalle voi olla eduksi tietää miten väri, fontti, rakenneja kuva tulkitaan vihreässä viestissä.
Työn empiirisessä osassa tutkitaan,miten eri henkilöt kokevat kaksieri kuvaa, joissa on vihreä viesti,sekä miten tulkinta eroaa,kun kuvia tarkkaillaan kolme tai kymmenen sekuntia. Tutkimuksen pohjalta voi havaita eri kulttuurien välisiä eroavaisuuksia vihreiden viestien tulkinnassa. Lisäksi käy ilmi, että visuaalisella kokonaisuudella voi olla suurempi merkitys kuin itse sanomien sisällöillä.