Rytmihäiriöt EKG:ssä -sähköinen oppimismateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Ahonen, Hanna; Saarinen, Essi (2021)
Ahonen, Hanna
Saarinen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011788
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen vahvistaminen rytmihäiriöpotilaan hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista sydämen fysiologiasta ja yleisimmistä rytmihäiriöistä verkkopedagogiikkaa hyödyntäen. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa tutkittuun tietoon perustuva informatiivinen ja mielenkiintoa herättävä sähköinen oppimateriaali rytmihäiriöiden perusteista Canvas-oppimisalustalle Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttöön. Verkko-opintokokonaisuuden tavoitteena oli olla helposti sisäistettävä ja ytimekäs tietopaketti sydämen fysiologisiin muutoksiin liittyvästä hoitotyöstä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui tutkittuun lääke- ja hoitotieteeseen sekä verkkopedagogiikkaan. Tietoperusta rajattiin käsittelemään sydämen anatomiaa ja fysiologiaa yleisimpien rytmihäiriöiden osalta. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleissairaanhoitajan osaamisvaatimusten päivittymistä, sähköisen oppimisalustan nykypäivän vaatimustasoa, verkko-opetusta sekä pedagogisen oppimateriaalin tuottamista.
Tuotettu verkko-oppimateriaali vietiin Laurea-ammattikorkeakoulun toimesta uudelle Canvas-oppimisalustalle opiskelijoiden hyödynnettäväksi osana 5. moduulin akuuttihoitotyön opintoja. Työelämäedustajan palautteen mukaan tuotettu oppimateriaali oli sellaisenaan hyödynnettävissä sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa ja se vastasi asetettuja tavoitteita. Sairaanhoitajakoulutuksen kehittämiseksi vastaavanlaiset opinnäytetyöt olisivat aiheellisia. Jatkossa opinnäytetyötämme voisi täydentää mm. sydämen iskeemisten muutosten EKG-tulkinnan, rytmihäiriöiden lääkehoidon sekä muiden hoitomuotojen osalta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui tutkittuun lääke- ja hoitotieteeseen sekä verkkopedagogiikkaan. Tietoperusta rajattiin käsittelemään sydämen anatomiaa ja fysiologiaa yleisimpien rytmihäiriöiden osalta. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleissairaanhoitajan osaamisvaatimusten päivittymistä, sähköisen oppimisalustan nykypäivän vaatimustasoa, verkko-opetusta sekä pedagogisen oppimateriaalin tuottamista.
Tuotettu verkko-oppimateriaali vietiin Laurea-ammattikorkeakoulun toimesta uudelle Canvas-oppimisalustalle opiskelijoiden hyödynnettäväksi osana 5. moduulin akuuttihoitotyön opintoja. Työelämäedustajan palautteen mukaan tuotettu oppimateriaali oli sellaisenaan hyödynnettävissä sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa ja se vastasi asetettuja tavoitteita. Sairaanhoitajakoulutuksen kehittämiseksi vastaavanlaiset opinnäytetyöt olisivat aiheellisia. Jatkossa opinnäytetyötämme voisi täydentää mm. sydämen iskeemisten muutosten EKG-tulkinnan, rytmihäiriöiden lääkehoidon sekä muiden hoitomuotojen osalta.