Event marketing : case: Syystober 2011
Lindgren, Suvi (2011)
Lindgren, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016374
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus on tutkia mitä tapahtumamarkkinointi todellisuudessa on. Työssä käydään myös läpi tapahtuman järjestämisen eri vaiheet pääkohdittain. Työ on jaettu kahteen osaan, teoreettiseen ja empiiriseen osioon.
Teoreettinen osio perustuu tapahtumamarkkinointiin ja tapahtuman suunnitteluun perustuvaan kirjallisuuteen. Teoreettinen osio keskittyy kertomaan mitä tapahtumamarkkinointi on ja mitä asioita tulee ottaa huomioon järjetettäessä tapahtumaa.
Empiirinen osio kertoo kuinka tapahtuma järjestetään käytännössä. Kirjoittaja seurasi suunnittelu-, toteutus- ja jälkimarkkinointiprosessia hyvin läheltä alusta asti. Kirjoittaja teki tapahtumassa kyselyn, jonka tulokset analysoidaan empiirisessä osiossa. Tässä osiossa keskustellaan myös tapahtuman menestymisestä ja annetaan ehdotuksia seuraavan vuoden tapahtumaa varten. Empiirinen osio perustuu Syystober tapahtumaan. Työn toimeksiantajana toimii Lammin Sahdin toimitusjohtaja Pekka Kääriäinen, joka on myös Syystober tapahtuman pääjärjestäjä.
Tapahtuman tavoitteena oli kasvaa edellisestä vuodesta. Teoreettinen osio antoi joitakin kehitysideoita, kuinka tapahtuma tulisi järjestää. Empiirinen osio kertoo tuloksista ja kuinka tapahtuma lopulta järjestettiin.
Tapahtuman järjestäminen on vaativaa. Se vaatii paljon työtä, aikaa ja osaamista. Tapahtuman suunnittelu alkaa aina halusta järjestää tapahtuma. Kysymyksiin, mitä?, kenelle? ja kuinka?, tulisi myös vastata. Hyvin järjestetty tapahtuma tarvitsee järjestelmällistä ja tavoitteellista suunnittelua. Suunnitteluvaihe on kaikista tärkein vaihe ja siihen tulisi investoida paljon aikaa ja osaamista. Ilman ennalta määriteltyjä tavoitteita, tapahtumaa ei kannata järjestää.
Tapahtumamarkkinointi on melko uusi käsite Suomessa. Se on saanut enemmän arvostusta vasta viime aikoina ja yritykset alkavatkin pitää sitä yhtenä tehokkaimmista keinoista tavoittaa asiakkaat.
Teoreettinen osio perustuu tapahtumamarkkinointiin ja tapahtuman suunnitteluun perustuvaan kirjallisuuteen. Teoreettinen osio keskittyy kertomaan mitä tapahtumamarkkinointi on ja mitä asioita tulee ottaa huomioon järjetettäessä tapahtumaa.
Empiirinen osio kertoo kuinka tapahtuma järjestetään käytännössä. Kirjoittaja seurasi suunnittelu-, toteutus- ja jälkimarkkinointiprosessia hyvin läheltä alusta asti. Kirjoittaja teki tapahtumassa kyselyn, jonka tulokset analysoidaan empiirisessä osiossa. Tässä osiossa keskustellaan myös tapahtuman menestymisestä ja annetaan ehdotuksia seuraavan vuoden tapahtumaa varten. Empiirinen osio perustuu Syystober tapahtumaan. Työn toimeksiantajana toimii Lammin Sahdin toimitusjohtaja Pekka Kääriäinen, joka on myös Syystober tapahtuman pääjärjestäjä.
Tapahtuman tavoitteena oli kasvaa edellisestä vuodesta. Teoreettinen osio antoi joitakin kehitysideoita, kuinka tapahtuma tulisi järjestää. Empiirinen osio kertoo tuloksista ja kuinka tapahtuma lopulta järjestettiin.
Tapahtuman järjestäminen on vaativaa. Se vaatii paljon työtä, aikaa ja osaamista. Tapahtuman suunnittelu alkaa aina halusta järjestää tapahtuma. Kysymyksiin, mitä?, kenelle? ja kuinka?, tulisi myös vastata. Hyvin järjestetty tapahtuma tarvitsee järjestelmällistä ja tavoitteellista suunnittelua. Suunnitteluvaihe on kaikista tärkein vaihe ja siihen tulisi investoida paljon aikaa ja osaamista. Ilman ennalta määriteltyjä tavoitteita, tapahtumaa ei kannata järjestää.
Tapahtumamarkkinointi on melko uusi käsite Suomessa. Se on saanut enemmän arvostusta vasta viime aikoina ja yritykset alkavatkin pitää sitä yhtenä tehokkaimmista keinoista tavoittaa asiakkaat.