Mun mielestä sähköauto on taloudellinen! : Case: Alké XT
Taanila, Heikki (2011)
Taanila, Heikki
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121818782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121818782
Tiivistelmä
Taanila, Heikki 2011. Mun mielestä sähköauto on taloudellinen. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Liiketalouden koulutusyk-sikkö. Tornio. Sivuja 56. Liitteitä 1.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajien mielestä tärkeimpiä ostoargumentteja sähköauton hankinnassa. Lisäksi selvitettiin kuluttajilta keskeisiä kuluttajien asettamia myynnin esteitä, käytetyn sähköauoton hinnan muutosta sekä sähköauton yleistymisajankohtaa. Opinnäytetyössä tutkittiin myös sitä, että poikkeaako sähköauton myy-minen millään tavalla verrattavissa muihin kestokulutushyödykkeisiin myynnin osalta. Opinnäytetyön tilaajana oli Stella Fennica Oy, joka tuo maahan Alké XT merkkistä hyötykäyttöön suunniteltua sähköautoa.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa tehtiin kuluttajille suunnattu kysely sähköautoja koskien. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin 30 vuoden kokemuksen omaavaa myynnin ammattilaista. Tutkimuksen teoreettinen materiaali kerättiin kirjallisia- ja painamattomia lähteitä käyttäen. Teoreettisina viitekehyksinä olivat uuden tuotteen lanseeraus markkinoille, yritysten väliset myyntiprosessit ja henkilökohtainen myyntityö.
Tutkimus osoitti sen, että sähköauton myyntiprosessit ovat samanlaisia kuin henkilökohtaisen myyntityön prosessit ovat. Kuluttajille tehty kysely sähköautojen yleistymisestä ja argumentoinnista toi ilmi sen, että taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeimpiä oston argumentteja. Suurin osa haastateltavista uskoi sähköauton yleistyvän noin kymmenen vuoden kuluessa suomalaisessa katukuvassa.
Sähköauto on ajoneuvona noin 150 -vuotta vanha keksintö, mutta se on hävinnyt liikenteestä lähes täysin. Viimeaikaiset ympäristökatastrofit ja energian hinnan nousu vaikuttavat huomattavasti sähköauton kysyntään. Sähköauton käyttökustannukset ovat pienet verrattavissa polttomoottoriautoon. Tästä johtuen sähköauto herättää kuluttajissa ja yrityksissä kiinnostusta. Sähköautojen hinnat ovat vielä liian korkeita kuluttajille ja tekniikka epäilyttää. Kun varhainen kuluttaja vähemmistö ostaa autoja tieliikenteeseen, sähköautojen voittokulun voidaan todeta alkaneen.
Asiasanat: lanseeraus, myynti, sähköautot, argumentointi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajien mielestä tärkeimpiä ostoargumentteja sähköauton hankinnassa. Lisäksi selvitettiin kuluttajilta keskeisiä kuluttajien asettamia myynnin esteitä, käytetyn sähköauoton hinnan muutosta sekä sähköauton yleistymisajankohtaa. Opinnäytetyössä tutkittiin myös sitä, että poikkeaako sähköauton myy-minen millään tavalla verrattavissa muihin kestokulutushyödykkeisiin myynnin osalta. Opinnäytetyön tilaajana oli Stella Fennica Oy, joka tuo maahan Alké XT merkkistä hyötykäyttöön suunniteltua sähköautoa.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa tehtiin kuluttajille suunnattu kysely sähköautoja koskien. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin 30 vuoden kokemuksen omaavaa myynnin ammattilaista. Tutkimuksen teoreettinen materiaali kerättiin kirjallisia- ja painamattomia lähteitä käyttäen. Teoreettisina viitekehyksinä olivat uuden tuotteen lanseeraus markkinoille, yritysten väliset myyntiprosessit ja henkilökohtainen myyntityö.
Tutkimus osoitti sen, että sähköauton myyntiprosessit ovat samanlaisia kuin henkilökohtaisen myyntityön prosessit ovat. Kuluttajille tehty kysely sähköautojen yleistymisestä ja argumentoinnista toi ilmi sen, että taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeimpiä oston argumentteja. Suurin osa haastateltavista uskoi sähköauton yleistyvän noin kymmenen vuoden kuluessa suomalaisessa katukuvassa.
Sähköauto on ajoneuvona noin 150 -vuotta vanha keksintö, mutta se on hävinnyt liikenteestä lähes täysin. Viimeaikaiset ympäristökatastrofit ja energian hinnan nousu vaikuttavat huomattavasti sähköauton kysyntään. Sähköauton käyttökustannukset ovat pienet verrattavissa polttomoottoriautoon. Tästä johtuen sähköauto herättää kuluttajissa ja yrityksissä kiinnostusta. Sähköautojen hinnat ovat vielä liian korkeita kuluttajille ja tekniikka epäilyttää. Kun varhainen kuluttaja vähemmistö ostaa autoja tieliikenteeseen, sähköautojen voittokulun voidaan todeta alkaneen.
Asiasanat: lanseeraus, myynti, sähköautot, argumentointi.