Erityistä tukea tarvitsevien lasten tukeminen moniammatillisessa yhteistyössä lastenpsykiatrian poliklinikalla
Lillia, Saara (2021)
Lillia, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162356
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää moniammatillisen yhteistyön merkitystä ja moniammatillisen työryhmän rooleja tuettaessa erityisen tuen tarpeessa olevaa lasta. Opinnäytetyöaihe sai innostuksen “Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret” -opintojaksoon liittyvästä tehtävästä. Pääkysymykset koskivat moniammatillisen yhteistyön merkitystä ja moniammatillisen työryhmän rooleja tuettaessa erityistä tukea tarvitsevia lapsia. Moniammatillisuutta lastenpsykiatriassa on tutkittu aiemmin hoitoalan näkökulmasta, joten tässä opinnäytetyössä tuodaan esiin sosiaalialan näkökulmaa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lastenpsykiatrian poliklinikan moniammatilliseen tiimiin kuuluvaa henkilöä. Teemahaastattelun runko koostui sekä erityisen tuen tarpeeseen että moniammatillisuuteen liittyvistä kysymyksistä. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Haastatteluista saatujen vastausten perusteella moniammatillisella yhteistyöllä on tärkeä merkitys tuettaessa erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia lastenpsykiatrian yksikössä. Moniammatillisessa yhteistyössä lapsi otetaan keskiöön ja siinä saadaan kokonaisvaltainen kuva lapsen ja perheen tuen tarpeesta. Pitkään yhteistyötä tehneiden tiimin jäsenten kesken on hyvä luottamus, minkä vuoksi on helppo muodostaa yhtenäinen linja tiimin tavoitteista ja sopia joustavasti rooleista lapsen ja hänen perheensä kuntoutuksessa. Työnjaon selkeyteen ja tuen siirtymisestä lapsen arkeen on kiinnitettävä kuitenkin huomiota.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lastenpsykiatrian poliklinikan moniammatilliseen tiimiin kuuluvaa henkilöä. Teemahaastattelun runko koostui sekä erityisen tuen tarpeeseen että moniammatillisuuteen liittyvistä kysymyksistä. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Haastatteluista saatujen vastausten perusteella moniammatillisella yhteistyöllä on tärkeä merkitys tuettaessa erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia lastenpsykiatrian yksikössä. Moniammatillisessa yhteistyössä lapsi otetaan keskiöön ja siinä saadaan kokonaisvaltainen kuva lapsen ja perheen tuen tarpeesta. Pitkään yhteistyötä tehneiden tiimin jäsenten kesken on hyvä luottamus, minkä vuoksi on helppo muodostaa yhtenäinen linja tiimin tavoitteista ja sopia joustavasti rooleista lapsen ja hänen perheensä kuntoutuksessa. Työnjaon selkeyteen ja tuen siirtymisestä lapsen arkeen on kiinnitettävä kuitenkin huomiota.