Taidepalvelujen tuotteistaminen Case:SiniQ
Virta, Noora (2009)
Virta, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909224646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909224646
Tiivistelmä
Tämän tutkimus- ja kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuotteistaa opinnäytetyön toimeksiantajan SiniQ:n tahtotilan mukaiseen palvelutarjoomaan kuuluvat taidelainaamo- ja taideterapiapalvelut. Työn tavoitteena oli tarjota käyttökelpoisia suuntaviivoja ja ratkaisuja, joiden avulla voidaan kohdeyritykselle muodostaa tuotteistamissuunnitelmat.
Teoreettisena tavoitteena oli luoda viitekehys, joka tarjoaa hyödyllistä tietoa palvelujensa tuotteistamista aloittavalle kohdeyritykselle ja on samalla työn kehittämistehtävää tukeva. Työssä toteutettiin kaksi eri kvalitatiivista tutkimusta, joissa aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Taidelainaamoja koskevaan tutkimukseen osallistui kolme Länsi-Suomessa ja neljä Etelä-Suomessa toimivaa taidelainaamoa. Hyvinvointiyrityksiä koskevaan haastatteluun osallistui kuusi Lohjan kaupungin ja sen lähiseudun yritystä. Tutkimusvastaukset käsiteltiin työssä anonyymisti, jottei niitä tultaisi yhdistämään vastaajiin.
Teoreettisen viitekehyksen ja toteutettujen tutkimusten avulla luotiin kohdeyritys SiniQ:lle alustava taidelainaamo- ja taideterapiapalvelujen tuotteistamissuunnitelmat. Tuotteistamissuunnitelmat sisältävät kohderyhmän ja segmentointistrategian valinnan. Luodut suunnitelmat sisältävät myös suunnitelmakohtaiset palvelupakettien kuvaukset. Palvelujen markkinointimix on suuri osa kohdeyritykselle luotuja tuotteistamissuunnitelmia.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että työn tutkimuksellinen tavoite oli kehittämistehtävää tukeva ja näin saatiin tuotteistamisen näkökulmasta välttämätöntä taustatietoa teoreettisen tiedon lisäksi. Tämä johtopäätös tukee sitä teoreettista tietoa, että toiminnallisissa opinnäytetöissä aineistoa työn tueksi voidaan kerätä tutkimuksellisin keinoin.
Työssä esitettiin, että kohdeyrityksen olisi suotavaa tehdä ennen tuotteistamissuunnitelmien toimeenpanoa liiketoiminta-, markkinointi- ja tuotekehitysstrategiat, jotka toimivat myös opinnäytetyössä ehdotettuina jatkotoimenpiteinä.
Teoreettisena tavoitteena oli luoda viitekehys, joka tarjoaa hyödyllistä tietoa palvelujensa tuotteistamista aloittavalle kohdeyritykselle ja on samalla työn kehittämistehtävää tukeva. Työssä toteutettiin kaksi eri kvalitatiivista tutkimusta, joissa aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Taidelainaamoja koskevaan tutkimukseen osallistui kolme Länsi-Suomessa ja neljä Etelä-Suomessa toimivaa taidelainaamoa. Hyvinvointiyrityksiä koskevaan haastatteluun osallistui kuusi Lohjan kaupungin ja sen lähiseudun yritystä. Tutkimusvastaukset käsiteltiin työssä anonyymisti, jottei niitä tultaisi yhdistämään vastaajiin.
Teoreettisen viitekehyksen ja toteutettujen tutkimusten avulla luotiin kohdeyritys SiniQ:lle alustava taidelainaamo- ja taideterapiapalvelujen tuotteistamissuunnitelmat. Tuotteistamissuunnitelmat sisältävät kohderyhmän ja segmentointistrategian valinnan. Luodut suunnitelmat sisältävät myös suunnitelmakohtaiset palvelupakettien kuvaukset. Palvelujen markkinointimix on suuri osa kohdeyritykselle luotuja tuotteistamissuunnitelmia.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että työn tutkimuksellinen tavoite oli kehittämistehtävää tukeva ja näin saatiin tuotteistamisen näkökulmasta välttämätöntä taustatietoa teoreettisen tiedon lisäksi. Tämä johtopäätös tukee sitä teoreettista tietoa, että toiminnallisissa opinnäytetöissä aineistoa työn tueksi voidaan kerätä tutkimuksellisin keinoin.
Työssä esitettiin, että kohdeyrityksen olisi suotavaa tehdä ennen tuotteistamissuunnitelmien toimeenpanoa liiketoiminta-, markkinointi- ja tuotekehitysstrategiat, jotka toimivat myös opinnäytetyössä ehdotettuina jatkotoimenpiteinä.