MAA JOTA EI OLE : Neokareliaaninen kuosiperhe - Matkalla neokarelianismin tuotteistamiseen
Laaksonen, Jaana (2012)
Laaksonen, Jaana
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kuosiperheitä vuonna 2011 valmistuneen seminaarityön `Maa jota ei ole – Kuosiaihioita suunnittelukäyttöön neokarelianismin valossa´ tehdyn pohjatyön jatkona. Yksi kuosiperhe esitellään Karjalan kunnailla – muotoilijan juuret näyttelyssä kesällä 2012. Näyttely on osa World Design Capital Helsinki 2012- tapahtumakokonaisuutta. Opinnäytetyön produktiivinen osuus tähtää näyttelyyn tuotettavaan materiaaliin.
Tutkimusosiossa haetaan vastausta tutkimuskysymykseen `miten trendiennusteet ja heikot signaalit vaikuttavat neokarelianismin tuotteistamiseen´. Matka tuotteistamiseen alkaa hakemalla vahvistusta kuosien ilmeeseen trendianalyysin avulla. Suodattamalla trendiennusteita heikkojen signaalien valossa haetaan tukea printtien ajankohtaisuudelle ja rakennetaan pohjaa tarinalle. Seminaarityön päätelmät, heikot signaalit ja trendiennusteet ovat kolme tekijää aineistossa, jota havainnoimalla saadaan suuntaviivat graafisen kuvioinnin suunnittelulle.
Alakysymykseen,`miten neokarelianismi muotoutuu kerrottavaksi tarinaksi´, haetaan vastausta tutkimalla mielikuvamarkkinoinnin ominaisuuksia. Sen avulla kasvatetaan strategista ymmärrystä kuosien takan olevan tarinan kiteyttämiseen markkinointitarkoituksia varten. Teoriaosuus on alkusysäys neokarelianismin tuotteistamiselle, joka jatkuu tämän opinnäyteyön jälkeen.
Neokarelianismin tuotteistaminen on matka, jonka ensi askeleet otettiin opinnäytetyön prosessin avulla. Tuotteistamisessa on tänä päivänä oleellista sisällön tuottaminen. Trendiennusteet ja heikot signaalit sulautuvat mielikuvamarkkinoinnin avulla kokonaisuudeksi jonka avulla voidaan kertoa tarinaa ja tehdä siitä kilpailuetu.
Tutkimusosiossa haetaan vastausta tutkimuskysymykseen `miten trendiennusteet ja heikot signaalit vaikuttavat neokarelianismin tuotteistamiseen´. Matka tuotteistamiseen alkaa hakemalla vahvistusta kuosien ilmeeseen trendianalyysin avulla. Suodattamalla trendiennusteita heikkojen signaalien valossa haetaan tukea printtien ajankohtaisuudelle ja rakennetaan pohjaa tarinalle. Seminaarityön päätelmät, heikot signaalit ja trendiennusteet ovat kolme tekijää aineistossa, jota havainnoimalla saadaan suuntaviivat graafisen kuvioinnin suunnittelulle.
Alakysymykseen,`miten neokarelianismi muotoutuu kerrottavaksi tarinaksi´, haetaan vastausta tutkimalla mielikuvamarkkinoinnin ominaisuuksia. Sen avulla kasvatetaan strategista ymmärrystä kuosien takan olevan tarinan kiteyttämiseen markkinointitarkoituksia varten. Teoriaosuus on alkusysäys neokarelianismin tuotteistamiselle, joka jatkuu tämän opinnäyteyön jälkeen.
Neokarelianismin tuotteistaminen on matka, jonka ensi askeleet otettiin opinnäytetyön prosessin avulla. Tuotteistamisessa on tänä päivänä oleellista sisällön tuottaminen. Trendiennusteet ja heikot signaalit sulautuvat mielikuvamarkkinoinnin avulla kokonaisuudeksi jonka avulla voidaan kertoa tarinaa ja tehdä siitä kilpailuetu.