Qt-sovelluskehitystyökalut Androidille
Tauriainen, Niko (2012)
Tauriainen, Niko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259891
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Qt-koodin toimivuutta Android-laitteessa Kuru Digital Creations Oy:lle. Työn jälkeen tuli pystyä sanomaan, toimiiko Qt-koodi tarpeeksi hyvin Androidissa, jottei yhtiöön tarvittaisi erillistä Android-osaajaa, ainakaan nykyisten sovellusten käännöksiin.
Jo ennalta tiedettiin olemassa olevasta Necessitas-projektista, joka luo Qt-porttausta Androidia varten ja päätettiin työskennellä tuon projektin tuomien työkalujen avuin. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada toimimaan Kuru Digital Creations Oy:n kehittelemä Scouting-sovellus Android-laitteessa. Sovellus on toteutettu kokonaan Qt C++:lla ja Qt Quickillä. Sovelluksella on tarkoitus pystyä tekemään kykyjenetsijöille hyödyllisiä toimintoja, kuten pelaaja-arviointeja.
Työssä käytettiin ketterää projektinhallintamenetelmää Scrumia projektin läpi-vientiin. Projekti sisälsi useampia pienempiä projekteja, joilla testailtiin Qt:n eri osa-alueiden toimivuutta Androidissa.
Scouting-sovelluksen tärkeimmät osa-alueet tämän projektin kannalta saatiin toimimaan Android-laitteessa. Sovellus on kuitenkin vielä kehitysvaiheessa. Työn pienempien projektien ja Scoutingin toimivuuden tuloksista voidaan näh-dä, että Qt-koodia voidaan ajaa Necessitasin avulla Android-laitteessa ilman liian isoja ongelmia. Näiden tulosten perusteella voidaan todeta, että erillistä Android-osaajaa ei tarvita, ainakaan nykyisissä projekteissa.
Jo ennalta tiedettiin olemassa olevasta Necessitas-projektista, joka luo Qt-porttausta Androidia varten ja päätettiin työskennellä tuon projektin tuomien työkalujen avuin. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada toimimaan Kuru Digital Creations Oy:n kehittelemä Scouting-sovellus Android-laitteessa. Sovellus on toteutettu kokonaan Qt C++:lla ja Qt Quickillä. Sovelluksella on tarkoitus pystyä tekemään kykyjenetsijöille hyödyllisiä toimintoja, kuten pelaaja-arviointeja.
Työssä käytettiin ketterää projektinhallintamenetelmää Scrumia projektin läpi-vientiin. Projekti sisälsi useampia pienempiä projekteja, joilla testailtiin Qt:n eri osa-alueiden toimivuutta Androidissa.
Scouting-sovelluksen tärkeimmät osa-alueet tämän projektin kannalta saatiin toimimaan Android-laitteessa. Sovellus on kuitenkin vielä kehitysvaiheessa. Työn pienempien projektien ja Scoutingin toimivuuden tuloksista voidaan näh-dä, että Qt-koodia voidaan ajaa Necessitasin avulla Android-laitteessa ilman liian isoja ongelmia. Näiden tulosten perusteella voidaan todeta, että erillistä Android-osaajaa ei tarvita, ainakaan nykyisissä projekteissa.