Qualass -laadunvalvontajärjestelmän käyttöönotto : Case: Oy Hartwall Ab, Lahti
Nieminen, Henry (2012)
Nieminen, Henry
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613878
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla tietojärjestelmän käyttöönottoa vaiheittain sekä siihen liittyviä haasteita. Pääasiallisena tavoitteena on tarkastella kuinka tietojärjestelmän käyttöönottoprosessi eteni Oy Hartwall Ab:ssä. Tutkimuksen toisena tavoitteena on selvittää kuinka tietojärjestelmä muuttui.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laadunvalvontaa, tietojärjestelmien käyttöönottoa sekä Qualass – laadunvalvontajärjestelmää. Laadunvalvonta on rutiininomaista toimintaa, jolla varmistetaan tuotteen tai palvelun laatua erilaisin menetelmin tai mittauksin. Tietojärjestelmän käyttöönotto on monimutkainen prosessi, eikä se ole koskaan vain tietotekninen ratkaisu. Vaatimusmäärittely on ratkaiseva osa tietojärjestelmän suunnitteluvaihetta.
Työ on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen empiriaosuus sisältää keväällä 2012 Oy Hartwall Ab:n tuotantolaitoksella tehdyn tapaustutkimuksen. Tutkimustulokset perustuvat kolmen käyttöönottoprosessissa mukana olleen Oy Hartwall Ab:n työntekijän haastatteluihin. Tutkimusaineistoa kerättiin myös käyttöönoton aikana tehdyin muistiinpanoin. Haastattelulomakkeen tarkoitus oli kerätä tietoa käyttöönoton vaiheista ja haasteista käyttöönotossa mukana olleiden henkilöiden näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että laadunvalvonnan tietojärjestelmän käyttöönotto Oy Hartwall Ab:ssä mukaili teoriaosuudessa esitettyjä tietojärjestelmän käyttöönottomalleja. Tietojärjestelmän käyttöönotto sisältää suunnittelu-, käyttöönotto- ja kehittämisvaiheet. Tietojärjestelmä muuttui loppukäyttäjäyrityksen vaatimusmäärittelyn mukaiseksi. Tapaustutkimuksen perusteella käyttöönoton aikana esiin nousseet haasteet olivat tyypillisiä tietojärjestelmän käyttöönoton ongelmakohtia. Suurimmiksi ongelmakohdiksi käyttöönoton aikana muodostuivat, tekniset vaikeudet, aikataulussa pysyminen ja resurssit.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laadunvalvontaa, tietojärjestelmien käyttöönottoa sekä Qualass – laadunvalvontajärjestelmää. Laadunvalvonta on rutiininomaista toimintaa, jolla varmistetaan tuotteen tai palvelun laatua erilaisin menetelmin tai mittauksin. Tietojärjestelmän käyttöönotto on monimutkainen prosessi, eikä se ole koskaan vain tietotekninen ratkaisu. Vaatimusmäärittely on ratkaiseva osa tietojärjestelmän suunnitteluvaihetta.
Työ on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen empiriaosuus sisältää keväällä 2012 Oy Hartwall Ab:n tuotantolaitoksella tehdyn tapaustutkimuksen. Tutkimustulokset perustuvat kolmen käyttöönottoprosessissa mukana olleen Oy Hartwall Ab:n työntekijän haastatteluihin. Tutkimusaineistoa kerättiin myös käyttöönoton aikana tehdyin muistiinpanoin. Haastattelulomakkeen tarkoitus oli kerätä tietoa käyttöönoton vaiheista ja haasteista käyttöönotossa mukana olleiden henkilöiden näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että laadunvalvonnan tietojärjestelmän käyttöönotto Oy Hartwall Ab:ssä mukaili teoriaosuudessa esitettyjä tietojärjestelmän käyttöönottomalleja. Tietojärjestelmän käyttöönotto sisältää suunnittelu-, käyttöönotto- ja kehittämisvaiheet. Tietojärjestelmä muuttui loppukäyttäjäyrityksen vaatimusmäärittelyn mukaiseksi. Tapaustutkimuksen perusteella käyttöönoton aikana esiin nousseet haasteet olivat tyypillisiä tietojärjestelmän käyttöönoton ongelmakohtia. Suurimmiksi ongelmakohdiksi käyttöönoton aikana muodostuivat, tekniset vaikeudet, aikataulussa pysyminen ja resurssit.