Sosiaalisesti vastuullinen johtaminen Lapin matkailualan yrityksissä
Kangas, Jasmina (2020)
Kangas, Jasmina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163454
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia, mitä sosiaalisesti vastuullinen johtaminen on Lapin matkailualan yrityksissä ja mitkä tekijät sosiaalisesti vastuullisessa johtamisessa työntekijät kokevat merkitykselliseksi. Toimeksiantajana oli Lapin Ammattikorkeakoulun hallinnoima Tarkastelussa Lapin matkailualan työntekijäkokemus- hanke.
Matkailuala on Lapissa suuri työllistäjä ja työvoiman saatavuus on ollut haasteena alalla. Matkailualalla työsuhteet ovat määräaikaisia ja painottuvat sesonkeihin, eivätkä työntekijät välttämättä työllisty yritykseen enää seuraavalle kaudelle. Tämä luo esimiestyöhön haasteita ja opinnäytetyölläni olenkin pyrkinyt tuomaan matkailualan esimiehille tietoutta johtamisesta, jotta he pystyvät vastaamaan työntekijöiden tarpeisiin paremmin.
Tutkimukseni toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta sekä fokusryhmähaastattelua, jotka toteutettiin talvella 2020. Kyselytutkimuksella saatiin sosiaalisesti vastuullisesta johtamisesta tietoperusta, ja fokusryhmähaastattelussa tietoa syvennettiin.
Tulosten perusteella työntekijät kokevat osaksi sosiaalisesti vastuullista johtamista työhyvinvoinnin, esimiestyön, osaamisen kehittämisen, yhteiset arvot työnantajan kanssa, työilmapiirin, työturvallisuuden ja motivaation. The aim of this master’s thesis was to define social responsibility management in tourism industry in Lapland and the factors meaningful to employees in social responsibility management. The commissioner of this thesis is Lapland University of Applied Sciences’ Tarkastelussa Lapin Matkailualan Työntekijäkokemus project.
Tourism industry is a big employer in Lapland and there are challenges to get labour force to the industry. Typically, in the tourism industry the employees are hired with temporary contracts and the winter season is emphasized. It is possible that an employee works only for one season. This is a challenge in management and therefore, this thesis addresses the topic with a potential contribution to the development of the operations of the management in the Lappish tourism industry.
This is a qualitative research and the data was collected by using a survey and by conducting interviews to the focus group during the winter of 2020. The survey provided the knowledge base for this research and from the interviews it was possible to retrieve deeper information.
The results of this study showed that the employees perceive social responsibility management as being part of well-being at work, management, development of skills, shared values with the employer, working atmosphere, work safety, and motivation.
Matkailuala on Lapissa suuri työllistäjä ja työvoiman saatavuus on ollut haasteena alalla. Matkailualalla työsuhteet ovat määräaikaisia ja painottuvat sesonkeihin, eivätkä työntekijät välttämättä työllisty yritykseen enää seuraavalle kaudelle. Tämä luo esimiestyöhön haasteita ja opinnäytetyölläni olenkin pyrkinyt tuomaan matkailualan esimiehille tietoutta johtamisesta, jotta he pystyvät vastaamaan työntekijöiden tarpeisiin paremmin.
Tutkimukseni toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta sekä fokusryhmähaastattelua, jotka toteutettiin talvella 2020. Kyselytutkimuksella saatiin sosiaalisesti vastuullisesta johtamisesta tietoperusta, ja fokusryhmähaastattelussa tietoa syvennettiin.
Tulosten perusteella työntekijät kokevat osaksi sosiaalisesti vastuullista johtamista työhyvinvoinnin, esimiestyön, osaamisen kehittämisen, yhteiset arvot työnantajan kanssa, työilmapiirin, työturvallisuuden ja motivaation.
Tourism industry is a big employer in Lapland and there are challenges to get labour force to the industry. Typically, in the tourism industry the employees are hired with temporary contracts and the winter season is emphasized. It is possible that an employee works only for one season. This is a challenge in management and therefore, this thesis addresses the topic with a potential contribution to the development of the operations of the management in the Lappish tourism industry.
This is a qualitative research and the data was collected by using a survey and by conducting interviews to the focus group during the winter of 2020. The survey provided the knowledge base for this research and from the interviews it was possible to retrieve deeper information.
The results of this study showed that the employees perceive social responsibility management as being part of well-being at work, management, development of skills, shared values with the employer, working atmosphere, work safety, and motivation.