Mielenterveysasiakkaan kohtaaminen ensimmäisellä arviointikäynnillä : Ohje kuntouttavalle arviointiyksikölle
Dyubenko, Yevgeniya; Issakainen, Jarmo; Poursadigh, Nicolas; Turunen, Pasi (2021)
Lataukset:
Dyubenko, Yevgeniya
Issakainen, Jarmo
Poursadigh, Nicolas
Turunen, Pasi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265830
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohje ammattikäyttöön Helsingin kaupungin Kuntouttavan arviointiyksikön hoitohenkilökunnalle heidän valmistautuessaan ensitapaamiseen ja kohdatessaan mielenterveyden ongelmia kokevia asiakkaita arviointikäynneillä. Ohjeen tavoitteena on tukea hoitajia kohtaamaan mielenterveysasiakkaita ensikäynnin aikana. Yhteistyökumppanina toimi Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen alla toimiva Kuntouttava arviointiyksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa käsiteltiin vuorovaikutustaitoja sekä mielenterveyden ongelmia kokevien asiakkaiden kohtaamisen erityispiirteitä. Ohje muodostui kaksisivuiseksi painottuen keinoihin, miten mielenterveyden ongelmia kokevia asiakkaita kohdataan ensikäynnillä. On myös huomioitu niitä keinoja, millä hoitohenkilökunta kykenee tekemään arviota asiakkaan kokemasta sen hetkisestä tilasta. Ohjeeseen tiivistettiin ensikäynnin tavoitteet, joita ovat asiakkaan tilanteen kartoittaminen, luottamussuhteen synty sekä asiakkaalle annettava ohjaus eri mahdollisuuksista jatkon suhteen.
Opinnäytetyön tuotoksen arvioi arviointiyksikössä toimiva hoitohenkilökunta. Ohjeen arviointia varten hoitohenkilökunnalle laadittiin kysely. Valmiista ohjeesta saatu palaute oli tavoitteenmukaista ja ohje koettiin hyödyllisenä apuvälineenä. Jatkokehitysideana ohjetta voisi hyödyntää esimerkiksi ikääntyneiden kotikuntoutukseen liittyvissä projekteissa mielenterveys- ja päihdesektorilla. Ohje on herättänyt jo mielenkiintoa yksikössä ja sen käyttö ja jatkokehittäminen ovat yhteistyökumppanin mielestä mahdollista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa käsiteltiin vuorovaikutustaitoja sekä mielenterveyden ongelmia kokevien asiakkaiden kohtaamisen erityispiirteitä. Ohje muodostui kaksisivuiseksi painottuen keinoihin, miten mielenterveyden ongelmia kokevia asiakkaita kohdataan ensikäynnillä. On myös huomioitu niitä keinoja, millä hoitohenkilökunta kykenee tekemään arviota asiakkaan kokemasta sen hetkisestä tilasta. Ohjeeseen tiivistettiin ensikäynnin tavoitteet, joita ovat asiakkaan tilanteen kartoittaminen, luottamussuhteen synty sekä asiakkaalle annettava ohjaus eri mahdollisuuksista jatkon suhteen.
Opinnäytetyön tuotoksen arvioi arviointiyksikössä toimiva hoitohenkilökunta. Ohjeen arviointia varten hoitohenkilökunnalle laadittiin kysely. Valmiista ohjeesta saatu palaute oli tavoitteenmukaista ja ohje koettiin hyödyllisenä apuvälineenä. Jatkokehitysideana ohjetta voisi hyödyntää esimerkiksi ikääntyneiden kotikuntoutukseen liittyvissä projekteissa mielenterveys- ja päihdesektorilla. Ohje on herättänyt jo mielenkiintoa yksikössä ja sen käyttö ja jatkokehittäminen ovat yhteistyökumppanin mielestä mahdollista.