Ulkopedagogiikka Kauhavan varhaiskasvatuksessa
Ruotsala, Kirsi (2021)
Ruotsala, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168863
Tiivistelmä
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Toimeksiantajana opinnäytetyölle on Kauhavan kaupungin varhaiskasvatus. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten ulkopedagogiikkaa toteutetaan Kauhavan varhaiskasvatuksessa, millaisia kehitystarpeita on havaittavissa, ja mitä materiaaleja kehittämistarpeiden mahdollistamiseksi tarvitaan. Näihin kysymyksiin haettiin vastauksia tekemällä alkukartoitus Kauhavan varhaiskasvatuksen opettajille. Kysely tuotti 22 vastausta, jotka analysoitiin teemoittelun avulla.
Teoriaosuudessa avataan keskeisiä varhaiskasvatuksen käsitteitä kuten pedagogiikka ja lasten osallisuus. Varhaiskasvatuksen pedagogiikan osalta paneudutaan tarkemmin vielä leikki- ja ulkopedagogiikkaan. Pedagogiikkaan liittyy tiiviisti oppiminen. Oppimista, varhaiskasvatuksen oppimisen alueita ja oppimisympäristö käsitettä käsitellään teoriaosuuden viimeisessä luvussa. Teoriaosuus pohjaa vahvasti varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi materiaalipaketti Retkireppu jokaiselle vuodenajalle. Materiaalipaketissa annetaan ideoita, vinkkejä ja valmiita materiaaleja ulkoilussa ja retkillä käytettäväksi. Retkirepun materiaalit kerättiin sekä verkosta vapaasti käytettävää materiaalia hyödyntäen että tuottamalla uutta materiaalia juuri tätä työtä varten. Materiaalipaketin tuottamisessa on huomioitu varhaiskasvatuksen oppimisen alueet.
Käyttäjäarvioiden mukaan materiaalipaketti antaa uutta virikettä ulkopedagogiikan toteuttamiseen. Retkireppu koettiin selkeäksi ja monipuoliseksi. Retkirepun toiminnoissa ei ole erikseen otettu huomioon eri ikäryhmiä. Palautteen perusteella materiaaleista on kuitenkin helposti löydettävissä jokaiselle ikäryhmälle soveltuvaa toimintaa.
Teoriaosuudessa avataan keskeisiä varhaiskasvatuksen käsitteitä kuten pedagogiikka ja lasten osallisuus. Varhaiskasvatuksen pedagogiikan osalta paneudutaan tarkemmin vielä leikki- ja ulkopedagogiikkaan. Pedagogiikkaan liittyy tiiviisti oppiminen. Oppimista, varhaiskasvatuksen oppimisen alueita ja oppimisympäristö käsitettä käsitellään teoriaosuuden viimeisessä luvussa. Teoriaosuus pohjaa vahvasti varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi materiaalipaketti Retkireppu jokaiselle vuodenajalle. Materiaalipaketissa annetaan ideoita, vinkkejä ja valmiita materiaaleja ulkoilussa ja retkillä käytettäväksi. Retkirepun materiaalit kerättiin sekä verkosta vapaasti käytettävää materiaalia hyödyntäen että tuottamalla uutta materiaalia juuri tätä työtä varten. Materiaalipaketin tuottamisessa on huomioitu varhaiskasvatuksen oppimisen alueet.
Käyttäjäarvioiden mukaan materiaalipaketti antaa uutta virikettä ulkopedagogiikan toteuttamiseen. Retkireppu koettiin selkeäksi ja monipuoliseksi. Retkirepun toiminnoissa ei ole erikseen otettu huomioon eri ikäryhmiä. Palautteen perusteella materiaaleista on kuitenkin helposti löydettävissä jokaiselle ikäryhmälle soveltuvaa toimintaa.