Nuorten liikennekäyttäytyminen tilastollisesta näkökulmasta vuosina 2015-2019
Laari, Mikko; Laine, Ilari (2021)
Laari, Mikko
Laine, Ilari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla ja alkuperäisenä mielenkiinnon herättäjänä aihetta kohtaan ovat median nuoria kuljettajia käsittelevät ja huomiota herättäneet otsikot liittyen heidän riskialttiuteensa liikenteessä. Nykyään saa usein lukea ihmishenkiä vaatineista liikenneonnettomuuksista, joissa on usein osallisena nuoria kuljettajia ja kyydissä olleita kavereita. Ymmärrettävästi tällaiset otsikot herättävät paljon tunteita nuorten ihmisten liikennetaidoista ja niiden kehittymisen suunnasta.
Tämän työn tavoitteena on selvittää, millaisia tekijöitä nuorten liikennekäyttäytymiseen vaikuttaa sekä minkälaista muutosta nuorten liikenneonnettomuuksissa ja liikennerikoksissa on havaittavissa. Ovatko nuoret todella niin riskialttiita ja huonoja kuljettajia kuin annetaan ymmärtää?
Opinnäytetyö on tehtyä kvantitatiivisena tutkimuksena pohjautuen Tilastokeskuksen tietokantoihin. Työssä syvennytään nuorten ajoturvallisuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja aiheen termistöön, sekä pohditaan tilastoihin vaikuttavia tekijöitä. Työssä perehdytään lisäksi paljon keskustelua herättäneeseen ikäpoikkeuslupaan ja siihen, näkyvätkö sen vaikutukset vielä liikenneonnettomuus- ja rikostilastoissa.
Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja sen juuri ylittäneillä tienkäyttäjillä on merkittävästi korkeampi onnettomuusriski verrattuna vanhempiin ja kokeneempiin kuljettajiin. Ikäpoikkeusluvan osalta voidaan todeta, että ajokorttilakiin tulleen muutoksen myötä 17-vuotiaiden osallisuus tieliikenneonnettomuuksissa henkilöautolla on kasvanut merkittävästi. Näihin tuloksiin voidaan tulevaisuudessa vaikuttaa paremmalla ajo-opetuksella, asennekasvatuksella, sekä aikaisella puuttumisella mahdollisesti vaaratilanteita liikenteessä aiheuttavien kuljettajien toimintaan. Myös poliisilla on tässä tärkeä rooli liikennettä valvovana viranomaisena niin valvonnan kuin myös ennalta estävän työn ja liikennekasvatuksen muodossa.
Tämän työn tavoitteena on selvittää, millaisia tekijöitä nuorten liikennekäyttäytymiseen vaikuttaa sekä minkälaista muutosta nuorten liikenneonnettomuuksissa ja liikennerikoksissa on havaittavissa. Ovatko nuoret todella niin riskialttiita ja huonoja kuljettajia kuin annetaan ymmärtää?
Opinnäytetyö on tehtyä kvantitatiivisena tutkimuksena pohjautuen Tilastokeskuksen tietokantoihin. Työssä syvennytään nuorten ajoturvallisuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja aiheen termistöön, sekä pohditaan tilastoihin vaikuttavia tekijöitä. Työssä perehdytään lisäksi paljon keskustelua herättäneeseen ikäpoikkeuslupaan ja siihen, näkyvätkö sen vaikutukset vielä liikenneonnettomuus- ja rikostilastoissa.
Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja sen juuri ylittäneillä tienkäyttäjillä on merkittävästi korkeampi onnettomuusriski verrattuna vanhempiin ja kokeneempiin kuljettajiin. Ikäpoikkeusluvan osalta voidaan todeta, että ajokorttilakiin tulleen muutoksen myötä 17-vuotiaiden osallisuus tieliikenneonnettomuuksissa henkilöautolla on kasvanut merkittävästi. Näihin tuloksiin voidaan tulevaisuudessa vaikuttaa paremmalla ajo-opetuksella, asennekasvatuksella, sekä aikaisella puuttumisella mahdollisesti vaaratilanteita liikenteessä aiheuttavien kuljettajien toimintaan. Myös poliisilla on tässä tärkeä rooli liikennettä valvovana viranomaisena niin valvonnan kuin myös ennalta estävän työn ja liikennekasvatuksen muodossa.