"3D-mallinnus" - Selaus asiasanan mukaan Jyväskylän ammattikorkeakoulu

    • 3D-skannauksien tallennus OpenCV:lle 

      Loponen, Riku (2023)
      3D-skannerit ovat yleistyneet teollisuudessa. Toimeksiantaja oli hankkinut 3D-skannereita ja oli kiinnostunut koneoppimisen käyttämisestä 3D-skannauksen yhteydessä. OpenCV konenäkökirjastolla, pystyy kehittämään ...
    • Advantages of Photogrammetry in creating Photorealistic 3D assets for Game Development using only Freeware: Indie’s Delight 

      Tuori, Vili (2022)
      3D modeling a complex model for Game Development purposes is a time-consuming task as there are many different phases that need to be completed before the model can be considered game ready. While there are many tools than ...
    • AVEVA E3D Malinnusohjelman käyttöopas : Sähkö- ja instrumentointisuunnittelijalle 

      Lampinen, Jesse (2022)
      Suunnittelu- ja konsulttipalveluihin suuntautunut yritys halusi tehostaa aloittavien sähkö- ja instrumentoinnin 3D-mallintajien perehdytystä. Tähän asti perehdyttäminen on tapahtunut yrityksessä pääosin kokeneemman mallintajan ...
    • Datan visualisointi Blenderillä 

      Hepojoki, Henri (2022)
      3D-mallinnusohjelmistoja, kuten Blenderiä, käytetään usein työkaluina taidetta luodessa. Ilmaisuutensa sekä runsaiden ominaisuuksiensa ansiosta Blenderistä on tullut ajan myötä suosittu ohjelmisto varsinkin harrastelijoiden ...
      Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
    • Fotogrammetrian hyödyntäminen virtuaalitodellisuustuotannossa 

      Aaltonen, Petteri (2019)
      Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä fotogrammetria on ja kuinka sitä voitaisiin hyödyntää osana virtuaalitodellisuustuotantoa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalista mediaa tuottava jyväskyläläinen Movya Oy. ...
    • Hahmon 3D-mallinnuksen, fysiikan ja animaation ohjeistus Blender-työkalulle 

      Kauppinen, Riina (2019)
      Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma toimi toimeksiantajana tutkimuksessa, jossa selvitettiin, miten 3D-hahmon mallintaminen toteutetaan Blender-työkalulla. Tutkimus toteutettiin, koska ...
    • Ilmanvaihdon suunnittelu ja dokumentointi pienprojekteissa 

      Vikman, Elisa (2023)
      Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi AFRY Finland Oy:n Jämsän toimisto. Taustana työlle oli tarve lisätä ilmanvaihdon suunnittelun osaamista ja dokumenttien luomisen yhtenäistäminen. Tavoitteena oli laatia ohjeistus ...
    • Inventorin tiedonhallinnan kehittäminen 

      Stenroth, Tony (2023)
      Opinnäytetyön aiheena oli Autodesk Inventorissa jo valmiiksi löytyvään osakirjastoon tehdä yrityksen tavoitteita sekä toimintaperiaatteita tukevia parannuksia. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii Fimpec Engineering ...
    • IR-kuivauksen digitaalinen koulutusmateriaali 

      Reittu, Santtu (2019)
      Työn toimeksiantaja Infraplan Oy on paperiteollisuudessa toimiva yritys, joka huoltaa paperikoneiden sähkö- ja kaasuinfroja, myy ja asentaa ilmalämpöpumppuja ja tekee kiinteistöhuoltoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli ...
    • Irrotusaineen levittämisen automatisointi: case: Hydnum Oy 

      Tolonen, Marko (2022)
      Hyötyajoneuvomarkkinoilla hintakilpailu on erittäin tiukkaa. Ajoneuvovalmistajat edellyttävät vuosia kestävän sarjatuotantovaiheen aikana valmistettavien tuotteiden jatkuvaa hintaeroosiota, joten alihankkijoiden on ...
    • Jätteenrepijän kuljettimen rungon optimointi 

      Meriläinen, Atte (2023)
      Opinnäytetyön aiheena oli kehittää toimeksiantajan Tana Oy:n jätteenrepijän kuljettimen runkoa. Tavoitteena oli optimoida runkoa sen kustannusten ja lujuuden perusteella. Kehittämisessä tuli kiinnittää erityistä huomiota ...
    • Kivinavetan korjaussuunnitelma ja kustannusarvio käyttötarkoituksen muutoksesta : case: Ylenlahden luomutila 

      Tiihonen, Sami (2024)
      Maaseudun rakennuskanta on muutoksessa, johtuen useista syistä. Maatalouden rakennemuutos, maatilojen tuotantosuuntien vaihdokset ja toiminnan laajentaminen ovat luoneet tilanteita, joissa vanhat maatalousrakennukset jäävät ...
    • Kuva-aineiston generointi neuroverkkoa varten 

      Tenhunen, Joona (2021)
      Syväoppimisen avoimen lähdekoodin kirjastot ja tietokoneiden laskentatehon kasvu mahdollistavat monenlaiset kuvantunnistusprojektit, myös kotikäyttäjille. Mutta esteeksi nousee usein laadukkaan koulutusaineiston saatavuus ...
    • Mekaniikkasuunnittelijan toimintaohje projekteille ja SOLIDWORKS-ohjelmistoon 

      Kauppinen, Elvis (2024)
      Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Etteplan Oy:n Jyväskylässä toimiva mekaniikkasuunnittelun osasto. Tavoitteena oli luoda suunnittelijoita varten omien projektien ohje. Ohje sisältäisi yleisien projektiohjeiden lisäksi ...
    • Pallomaisen 3D-rungon parametrimallin suunnittelu 

      Sarvi, Illya (2022)
      Tuotekehityksessä on tärkeää pystyä nopeasti testaamaan konsepteja. Parametrisen mallin avulla pystytään tehokkaasti skaalata ja analysoida rakenteen lujuutta. ProSolve Oy:n toimeksi antamassa tutkimuksessa pyrittiin ...
    • Paperikoneen viiraosan reunailmastointien konseptointi ja suunnittelu 

      Airaksinen, Markus (2023)
      Paperikoneiden ajonopeus nousee nykyaikana jatkuvasti ja tämä kohottaa ilmastoinnin tärkeyttä etenkin paperikoneen viiraosalla. Nopeasti liikkuva viira, eli suodatinkangas kuljettaa mukanaan viiraosalla syntyvää vesisumua ...
    • Perälaatikon modulaariset hoitosiltaratkaisut ja niiden kustannuslaskenta 

      Nykyri, Eemeli (2024)
      Paperi- ja kartonkikoneiden mukana toimitetaan sen käytön ja huollon kannalta oleelliset hoitosillat jokaiselle koneen osiolle. Yksi näistä koneen osioista on pitkän konelinjan ensimmäinen osa, joka syöttää rainamassan ...
    • Proseduraalisen 3D-mallintamisen työnkulun kehittyminen ja sen vaikutus indie-pelikehitykseen 

      Pitkänen, Eetu (2023)
      Itsenäisillä eli indie-peliyrityksillä on usein rahoittajien puuttuessa rajalliset resurssit, minkä takia niiden on vaikeampaa tuottaa suuren mittakaavan pelejä. Budjetin ollessa pieni on myös saatavilla oleva työvoima ...
    • Proseduraaliset materiaalit Blender-ohjelmistossa 

      Myllylä, Petteri (2021)
      3D-grafiikan käyttö on yleistynyt erilaisissa visuaalisissa medioissa. Tähän on vaikuttanut mm. ilmaisten ohjelmistojen, kuten Blender, kehittyminen. Blenderin käyttö on yleistynyt huomattavasti niin harrastelijoiden kuin ...
    • Realistinen 3D-mallinnus liikenteenohjausjärjestelmän kuvittamiseksi 

      Tulonen, Mirva (2021)
      Opinnäytetyön aihe saatiin kyberturvallisuuden tutkimus-, kehitys- ja koulutuskeskus JYVSECTEC:ltä. Tehtävänantona oli muuntaa virtuaalisen ympäristön 2D-visualisoinnit 3D-malliksi. 3D-malli päätettiin toteuttaa realismia ...