Hotel Helkan esteettömien palveluiden kehittäminen
Villberg, Henna; Turku, Emily (2021)
Villberg, Henna
Turku, Emily
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414437
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantaja Hotel Helkan esteettömiä palveluita heidän invalidihuoneissaan ja niihin siirryttäessä. Opinnäytetyön tuloksina syntyneet kehitysehdotukset tarjoavat Hotel Helkalle uusia ratkaisuja sen esteettömien palveluiden kehittämiseen. Hotel Helkan yhtenä arvona on yhdenvertaisuus, joten tämän työn tuotoksena syntyneiden kehitysehdotusten toivotaan lisäävän asiakkaiden kokemaa yhdenvertaisuuden tunnetta tehden hotellivierailusta jokaiselle sinne saapuvalle yhtä helppoa ja mukavaa.
Tämän opinnäyteyön tietoperustan viitekehyksenä oli hotelli- ja majoituspalvelut, esteettömyys ja palvelun laatu. Kehittämistehtävänä oli etsiä ehdotuksia, jotka voisivat helpottaa esteettömyyttä tarvitsevien asiakkaiden vierailua. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuuluvat käytetyt tutkimusmenetelmät. Ensin tehtiin strukturoitu haastattelu Helkan palvelupäällikölle, josta saatiin tietoa hotellissa jo olevista esteettömistä palveluista. Seuraavaksi tehtiin netscouting, jossa analysoitiin neljän eri hotellin invalidihuoneita. Viimeinen menetelmä oli havainnointi, joka tehtiin Helkan kahteen invalidihuoneeseen. Havainnoinnin tukena oli jo kerätty teoriatieto, sekä aikaisemmista tutkimusmenetelmistä saadut tulokset.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina oli, että Helkan huoneissa on huomioitu esteettömiä palveluita tarvitsevat asiakkaat, mutta parannettavaa on silti. Työn tuotoksena saatuja kehitysehdotuksia ovat että, invalidihuoneille tulisi löytää uusi sijainti lähempänä hissiä, jotta liikkumisesteisillä asiakkailla olisi mahdollisimman helppoa kulkea hotellin tiloissa. Huoneisiin tultaessa kynnyksellä tulisi olla luiska tai tasainen oviaukko. Huoneissa pitäisi olla moottoroidut sängyt ja pyörillä liikuteltavat huonekalut. Kylpyhuoneissa pitäisi olla helpommin avattavat roskakorit jalalla avattavien tilalle. Ilmastoinnin säädin tulisi sijoittaa alemmalle korkeudelle. Huoneissa olisi hyvä olla myös valaistuksen säätömahdollisuus ja pistekirjoitukselliset infolaput.
Tämän opinnäyteyön tietoperustan viitekehyksenä oli hotelli- ja majoituspalvelut, esteettömyys ja palvelun laatu. Kehittämistehtävänä oli etsiä ehdotuksia, jotka voisivat helpottaa esteettömyyttä tarvitsevien asiakkaiden vierailua. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuuluvat käytetyt tutkimusmenetelmät. Ensin tehtiin strukturoitu haastattelu Helkan palvelupäällikölle, josta saatiin tietoa hotellissa jo olevista esteettömistä palveluista. Seuraavaksi tehtiin netscouting, jossa analysoitiin neljän eri hotellin invalidihuoneita. Viimeinen menetelmä oli havainnointi, joka tehtiin Helkan kahteen invalidihuoneeseen. Havainnoinnin tukena oli jo kerätty teoriatieto, sekä aikaisemmista tutkimusmenetelmistä saadut tulokset.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina oli, että Helkan huoneissa on huomioitu esteettömiä palveluita tarvitsevat asiakkaat, mutta parannettavaa on silti. Työn tuotoksena saatuja kehitysehdotuksia ovat että, invalidihuoneille tulisi löytää uusi sijainti lähempänä hissiä, jotta liikkumisesteisillä asiakkailla olisi mahdollisimman helppoa kulkea hotellin tiloissa. Huoneisiin tultaessa kynnyksellä tulisi olla luiska tai tasainen oviaukko. Huoneissa pitäisi olla moottoroidut sängyt ja pyörillä liikuteltavat huonekalut. Kylpyhuoneissa pitäisi olla helpommin avattavat roskakorit jalalla avattavien tilalle. Ilmastoinnin säädin tulisi sijoittaa alemmalle korkeudelle. Huoneissa olisi hyvä olla myös valaistuksen säätömahdollisuus ja pistekirjoitukselliset infolaput.