Myönteisen minäkuvan vahvistaminen taiteen kautta varhaiskasvatuksessa
Ernamo, Janette; Valkonen, Mira (2021)
Ernamo, Janette
Valkonen, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714863
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa lapsia minäkuvan vahvistamisessa taiteen avulla varhaiskasvatuksen parissa 3-5vuotiaiden ryhmässä Touhula-päiväkodissa. Tuotoksena työskentelystä oli varhaiskasvatuksen ryhmälle omat kortit minäkuvan vahvistamista varten tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö sisälsi viisi (5) toimintatuokiota varhaiskasvatusyksikön tiloissa. Jokaisella toimintakerralla oli oma erillinen ohjattu toiminta, ja yhteisenä teemana toimintakerroilla oli taide. Toimintakerrat toteutettiin huomioiden Touhula-päiväkotien varhaiskasvatussuunnitelman sekä taidekasvatuksen, myönteisen minäkuvan ja positiivisen pedagogiikan opinnäytetyön viitekehyksenä. Taiteen avulla sekä positiivista pedagogiikkaa hyödyntäen lapset saivat tukea oman myönteisen minäkuvan kehittymiselle.
Työskentelyä kehitettiin kolmitasoisen arvioinnin kautta. Työskentelyä arvioitiin lasten palautteen, varhaiskasvatuksen henkilöstön palautteen sekä oppimispäiväkirjojen ja itsearvioinnin kautta.
Jokaiselle toimintakerralle oli luotu varasuunnitelma koronapandemian takia ja varasuunnitelmaa käytettiin toteutuksessa.
Opinnäytetyön tulos oli toivottu, lapset pitivät toimintatuokioista ja pystyivät keskustelemaan niistä päiväkodin arjessa toimintatuokioiden ulkopuolella. Toimintakerrat eivät vaatineet suuria resursseja, joten päiväkoti pystyy hyödyntämään sitä helposti. Opinnäytetyön tuotokset jäivät päiväkodin käyttöön, joten myös muut ryhmät voivat reflektoida toimintakertoja niihin.
Palaute opinnäytetyöstä oli positiivista ja varhaiskasvatusryhmä kertoi tulevansa itse toteuttamaan pidettyjä toimintatuokioita myös tulevaisuudessa. Opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen ja ryhmän lapset ovat puhuneet itsestään positiiviseen sävyyn ja luottaneet omiin vahvuuksiinsa enemmän.
Opinnäytetyö sisälsi viisi (5) toimintatuokiota varhaiskasvatusyksikön tiloissa. Jokaisella toimintakerralla oli oma erillinen ohjattu toiminta, ja yhteisenä teemana toimintakerroilla oli taide. Toimintakerrat toteutettiin huomioiden Touhula-päiväkotien varhaiskasvatussuunnitelman sekä taidekasvatuksen, myönteisen minäkuvan ja positiivisen pedagogiikan opinnäytetyön viitekehyksenä. Taiteen avulla sekä positiivista pedagogiikkaa hyödyntäen lapset saivat tukea oman myönteisen minäkuvan kehittymiselle.
Työskentelyä kehitettiin kolmitasoisen arvioinnin kautta. Työskentelyä arvioitiin lasten palautteen, varhaiskasvatuksen henkilöstön palautteen sekä oppimispäiväkirjojen ja itsearvioinnin kautta.
Jokaiselle toimintakerralle oli luotu varasuunnitelma koronapandemian takia ja varasuunnitelmaa käytettiin toteutuksessa.
Opinnäytetyön tulos oli toivottu, lapset pitivät toimintatuokioista ja pystyivät keskustelemaan niistä päiväkodin arjessa toimintatuokioiden ulkopuolella. Toimintakerrat eivät vaatineet suuria resursseja, joten päiväkoti pystyy hyödyntämään sitä helposti. Opinnäytetyön tuotokset jäivät päiväkodin käyttöön, joten myös muut ryhmät voivat reflektoida toimintakertoja niihin.
Palaute opinnäytetyöstä oli positiivista ja varhaiskasvatusryhmä kertoi tulevansa itse toteuttamaan pidettyjä toimintatuokioita myös tulevaisuudessa. Opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen ja ryhmän lapset ovat puhuneet itsestään positiiviseen sävyyn ja luottaneet omiin vahvuuksiinsa enemmän.