Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden yhdenvertaisuuden edistäminen: Hyvät käytännöt hyötykäyttöön Hyvinkäällä
Tuohimaa, Saija (2021)
Tuohimaa, Saija
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216558
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden yhdenvertaisuuden edistämistä Hyvinkään peruskouluissa. Yhdenvertaisuus on tärkeä teema opetussuunnitelmassa. Hyvinkäällä on kuusi maahanmuuttajien keskittämiskoulua, joista neljällä on jo pitkät perinteet maáhanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta kun taas kaksi on toiminut keskittämiskouluna vasta lyhyemmän aikaa. Koululla on tärkeä osa maahanmuuttajanuorten kotoutumisen edistämisessä ja syrjäytymisen ehkäisemisessä. Kaikilla opettajilla ei kuitenkaan ole riittävästi koulutusta tai kokemusta pystyäkseen vastaamaan monikulttuuristen luokkien tuomiin haasteisiin, jolloin työn kuormittavuus lisääntyy ja työhyvinvointi laskee. Lisääntyneen maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrän vuoksi opettajilla on siis tarvetta kehittää interkulttuurista kompetenssiaan eli valmiuksiaan kohdata maahanmuuttajataustaisia oppilaita.
Opinnäytetyön kautta haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten Hyvinkään maahanmuuttajien keskittämiskouluissa opettavat opettajat huomioivat työssään maahanmuuttajataustaiset oppilaat ja pyrkivät edistämään heidän yhdenvertaisuuttaan? Millaista tukea opettajat toivoisivat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamiseen? Millaisia hyviä käytänteitä keskittämiskoulut voivat jakaa keskenään liittyen maahanmuuttajataustaisten oppilaiden yhdenvertaisuuden edistämiseen sekä mitä voimme oppia koululta, jolla on pitkä historia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta? Kehittämistyön tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia yhdenvertaisuuden edistämiseksi Hyvinkään peruskouluissa. Lisäksi tavoitteena oli jakaa blogin kautta Hyvinkään peruskoulujen opettajille tietoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamiseen liittyvien haasteiden selvittämisestä sekä hyvistä käytännöistä, joiden avulla edistää maahanmuuttajataustaisten oppilaiden yhdenvertaisuutta.
Tutkimusaineisto hankittiin kyselyn sekä benchmarkkaamisen avulla. Pandemian vuoksi en voinut käydä tutustumassa kouluihin ja heidän käytäntöihinsä paikan päällä vaan keräsin tärkeimmän aineistoni haastattelemalla. Tutkimusaineistoni perusteella opettajilla vaikuttaisi
olevan eniten haasteita maahanmuuttajataustaisten oppilaiden yhdenvertaisuuden suhteen viidellä osa-alueella: opetusjärjestelyihin liittyvissä asioissa, identiteetin vahvistamisessa ja syrjinnän ehkäisemisessä, kodin ja koulun välisessä yhteistyössä, oppilaiden osallisuudessa kouluyhteisössä sekä suomi toisena kielenä -opetuksen haasteissa.
Maahanmuuttajataustaisia oppilaita opettaessaan opettajat käyttävät jo monia eri metodeja. Erilaisia opetusmateriaaleja, lisäkoulutusta ja lisätietoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden taustoista toivottaisiin kuitenkin enemmän. Haastattelujen perusteella esiin nousseista hyvistä käytännöistä kokosin kymmenen kehitysehdotusta Hyvinkään maahanmuuttajien keskittämiskouluille. Ehdotuksiin sisältyy muun muassa yhteistyön vahvistaminen oman äidinkielen opettajien kanssa, yhteistyö koulun ulkopuolisten järjestöjen kanssa, eri äidinkielten näkyminen koulun arjessa, yhteisöllisyyden lisääminen esimerkiksi koulun omien avaintaitojen avulla, erillisten maahanmuuttajataustaisten oppilaiden vanhemmille suunnattujen vanhempainiltojen pitäminen tulkkien ja selkokielisten materiaalien avustuksella sekä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielen kehittymisestä tiedottaminen suomi toisena kielenä -opettajien johdolla.
Opinnäytetyön kautta haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten Hyvinkään maahanmuuttajien keskittämiskouluissa opettavat opettajat huomioivat työssään maahanmuuttajataustaiset oppilaat ja pyrkivät edistämään heidän yhdenvertaisuuttaan? Millaista tukea opettajat toivoisivat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamiseen? Millaisia hyviä käytänteitä keskittämiskoulut voivat jakaa keskenään liittyen maahanmuuttajataustaisten oppilaiden yhdenvertaisuuden edistämiseen sekä mitä voimme oppia koululta, jolla on pitkä historia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta? Kehittämistyön tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia yhdenvertaisuuden edistämiseksi Hyvinkään peruskouluissa. Lisäksi tavoitteena oli jakaa blogin kautta Hyvinkään peruskoulujen opettajille tietoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamiseen liittyvien haasteiden selvittämisestä sekä hyvistä käytännöistä, joiden avulla edistää maahanmuuttajataustaisten oppilaiden yhdenvertaisuutta.
Tutkimusaineisto hankittiin kyselyn sekä benchmarkkaamisen avulla. Pandemian vuoksi en voinut käydä tutustumassa kouluihin ja heidän käytäntöihinsä paikan päällä vaan keräsin tärkeimmän aineistoni haastattelemalla. Tutkimusaineistoni perusteella opettajilla vaikuttaisi
olevan eniten haasteita maahanmuuttajataustaisten oppilaiden yhdenvertaisuuden suhteen viidellä osa-alueella: opetusjärjestelyihin liittyvissä asioissa, identiteetin vahvistamisessa ja syrjinnän ehkäisemisessä, kodin ja koulun välisessä yhteistyössä, oppilaiden osallisuudessa kouluyhteisössä sekä suomi toisena kielenä -opetuksen haasteissa.
Maahanmuuttajataustaisia oppilaita opettaessaan opettajat käyttävät jo monia eri metodeja. Erilaisia opetusmateriaaleja, lisäkoulutusta ja lisätietoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden taustoista toivottaisiin kuitenkin enemmän. Haastattelujen perusteella esiin nousseista hyvistä käytännöistä kokosin kymmenen kehitysehdotusta Hyvinkään maahanmuuttajien keskittämiskouluille. Ehdotuksiin sisältyy muun muassa yhteistyön vahvistaminen oman äidinkielen opettajien kanssa, yhteistyö koulun ulkopuolisten järjestöjen kanssa, eri äidinkielten näkyminen koulun arjessa, yhteisöllisyyden lisääminen esimerkiksi koulun omien avaintaitojen avulla, erillisten maahanmuuttajataustaisten oppilaiden vanhemmille suunnattujen vanhempainiltojen pitäminen tulkkien ja selkokielisten materiaalien avustuksella sekä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielen kehittymisestä tiedottaminen suomi toisena kielenä -opettajien johdolla.