Puolueen kuntavaalikampanjoinnin toteuttaminen digitaalisissa kanavissa
Paju, Katariina (2021)
Paju, Katariina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021103019053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021103019053
Tiivistelmä
Vuoden 2021 kuntavaaleissa digitaalisen kampanjoinnin merkitys korostui enemmän kuin koskaan ennen. Tavoittaakseen äänestäjiä mahdollisimman tehokkaasti poikkeuksellisena aikana puolueiden tuli aktiivisesti hyödyntää digitaalisten kanavien tarjoamia mahdollisuuksia. Aktiivisuus digitaalisilla kanavilla oli lähes vaatimus laajan näkyvyyden saavuttamiselle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella kriittisesti digitaalisissa kanavissa tapahtuvan poliittisen kampanjoinnin toteutusta ja hyötyjä. Lisäksi työssä käytiin läpi vaalikampanjoinnin kannalta tehokkaimpia sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona erään valtakunnallisen puolueen paikallisyhdistykselle ja työ pohjautuu osin tämän yhdistyksen toteuttaman digitaaliseen kuntavaalikampanjaan ja siitä saatuihin tuloksiin. Näiden kampanjointitoimenpiteiden läpikäynti ja analysointi toivat työlle konkreettisia ja ajankohtaisia näkökulmia.
Opinnäytetyö osoitti, että digitaalisen kuntavaalikampanjoinnin suurimpia etuja ovat sen kustannustehokkuus ja tavoittavuus. Perinteisten kampanjointimenetelmien avulla ei samoilla kustannuksilla pysty saavuttamaan vastaavia tuloksia tai tavoittamaan kohderyhmää yhtä tehokkaasti kuin esimerkiksi Facebookin tai Instagramin hyödyntämillä algoritmeilla. Toimeksiantajayhdistys saavutti digitaaliselle kampanjalle asetetut tavoitteet suunnittelemalla ja kohdentamalla digitaalista viestintäänsä entistä tarkemmin. Työssä kävi ilmi kuitenkin myös se, että onnistunut kampanjakokonaisuus vaatii digitaalisten kampanjointimenetelmien rinnalle edelleen myös perinteistä vaalikampanjointia.
Opinnäytetyö osoittaa, että onnistunut digitaalinen kuntavaalikampanja vaatii huolellista suunnittelua, kohderyhmän tunnistamista ja jatkuvaa tarkkailua. Lisäksi kampanjan tulee tarpeen tullen olla muunneltavissa. Työstä saatua tietoa voivat tulevaisuudessa hyödyntää sekä toimeksiantajayhdistys että muut vastaavat yhdistykset niin puolue- kuin ehdokastasolla. The importance of digital campaigning was emphasized more than ever before in the municipal elections of 2021. To reach voters as effectively as possible, parties had to actively utilize the possibilities digital platforms offer. Being active on different digital platforms could almost be seen as a demand when it came to achieving extensive visibility.
This thesis critically examined the implementation and benefits of campaigning for municipal elections on digital platforms. In addition, the most favorable social media platforms for campaigning were examined. The thesis was assigned by a local organization of a national party and the information presented in the thesis was partly based on this organization’s digital campaign and its results. Going through these procedures and analyzing their results added concrete and current viewpoints to the thesis.
The thesis indicates that the biggest advantages of digital campaigning are the cost-effectiveness and ability to reach the target group effectively. It’s not possible to achieve equal results through the traditional campaigning methods with the same costs or reach the target group as effectively as for example the algorithms in Facebook or Instagram do. The assigning organization could reach the goals set for the digital campaign by carefully planning and targeting their digital communications. However, the thesis also shows that for the whole election campaign to be as successful as possible, both digital and traditional campaigning methods are needed as they support each other.
A successful digital campaign requires careful planning, identification of the target group and constant monitoring. The campaign also needs to be flexible to modifications if needed. The information from the thesis can be utilized by political parties, organizations or candidates in their digital election-campaigns.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella kriittisesti digitaalisissa kanavissa tapahtuvan poliittisen kampanjoinnin toteutusta ja hyötyjä. Lisäksi työssä käytiin läpi vaalikampanjoinnin kannalta tehokkaimpia sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona erään valtakunnallisen puolueen paikallisyhdistykselle ja työ pohjautuu osin tämän yhdistyksen toteuttaman digitaaliseen kuntavaalikampanjaan ja siitä saatuihin tuloksiin. Näiden kampanjointitoimenpiteiden läpikäynti ja analysointi toivat työlle konkreettisia ja ajankohtaisia näkökulmia.
Opinnäytetyö osoitti, että digitaalisen kuntavaalikampanjoinnin suurimpia etuja ovat sen kustannustehokkuus ja tavoittavuus. Perinteisten kampanjointimenetelmien avulla ei samoilla kustannuksilla pysty saavuttamaan vastaavia tuloksia tai tavoittamaan kohderyhmää yhtä tehokkaasti kuin esimerkiksi Facebookin tai Instagramin hyödyntämillä algoritmeilla. Toimeksiantajayhdistys saavutti digitaaliselle kampanjalle asetetut tavoitteet suunnittelemalla ja kohdentamalla digitaalista viestintäänsä entistä tarkemmin. Työssä kävi ilmi kuitenkin myös se, että onnistunut kampanjakokonaisuus vaatii digitaalisten kampanjointimenetelmien rinnalle edelleen myös perinteistä vaalikampanjointia.
Opinnäytetyö osoittaa, että onnistunut digitaalinen kuntavaalikampanja vaatii huolellista suunnittelua, kohderyhmän tunnistamista ja jatkuvaa tarkkailua. Lisäksi kampanjan tulee tarpeen tullen olla muunneltavissa. Työstä saatua tietoa voivat tulevaisuudessa hyödyntää sekä toimeksiantajayhdistys että muut vastaavat yhdistykset niin puolue- kuin ehdokastasolla.
This thesis critically examined the implementation and benefits of campaigning for municipal elections on digital platforms. In addition, the most favorable social media platforms for campaigning were examined. The thesis was assigned by a local organization of a national party and the information presented in the thesis was partly based on this organization’s digital campaign and its results. Going through these procedures and analyzing their results added concrete and current viewpoints to the thesis.
The thesis indicates that the biggest advantages of digital campaigning are the cost-effectiveness and ability to reach the target group effectively. It’s not possible to achieve equal results through the traditional campaigning methods with the same costs or reach the target group as effectively as for example the algorithms in Facebook or Instagram do. The assigning organization could reach the goals set for the digital campaign by carefully planning and targeting their digital communications. However, the thesis also shows that for the whole election campaign to be as successful as possible, both digital and traditional campaigning methods are needed as they support each other.
A successful digital campaign requires careful planning, identification of the target group and constant monitoring. The campaign also needs to be flexible to modifications if needed. The information from the thesis can be utilized by political parties, organizations or candidates in their digital election-campaigns.