Alusvaateliikkeen konseptointi
Keränen, Essi (2021)
Keränen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä onnistunut asiakaskokemus alusvaateliikkeessä rakentuu. Tarkoituksena oli luoda alusvaateliikkeelle konsepti. Konseptissa on kyse alusvaatteiden kivijalkamyymälästä, jonka peruspilarina ovat asiantunteva ja asiakaslähtöinen palvelu sekä laadukkaat ja kauniit alusasut Euroopan johtavilta alusvaatevalmistajilta. Palvelu ja laadukkaat tuotteet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa, kun asiakas sovittaa tuotteita asiantuntijan avustuksella. Asiantuntijan avulla ja sovituksella varmistutaan, että koko ja malli ovat asiakkaalle oikeanlaisia. Tällöin tuotteella on parhaat mahdollisuudet olla käytössä miellyttävä ja kestävä.
Oman konseptin suunnittelu on tullut opinnäytetyön kirjoittajalle merkityksellisemmäksi, mitä pidempään hän on alusvaatemyyjänä työskennellyt. Alusvaatemyyjän työ on ollut ennen kaikkea ihmisten sekä heidän kehoonsa ja minäkuvaansa liittyvien uskomusten kohtaamista. Opinnäytetyön kirjoittaja havahtui siihen, että mieluisien alusvaatteiden löytäminen on monelle asiakkaalle haastavaa koko- ja tyylitarjonnan lisäksi omaan kehoon liittyvien mielikuvien ja uskomusten takia. Alusvaatteiden ostaminen on intiimiä, ja alusvaatteiden käyttäjillä on jokaisella omat henkilökohtaiset tarpeensa käyttämiään tuotteita ja palvelua kohtaan.
Ostokäyttäytymistä naisten alusvaateostoksilla tutkittiin kyselytutkimuksella ja alusvaatealaan perehdyttiin alan yrittäjiä haastattelemalla. Kyselytutkimuksen vastausten pohjalta muodostui kolme asiakasryhmää, joiden tarpeisiin konsepti suunniteltiin. Konseptin ydinajatukseksi kirkastui, että alusvaatteiden halutaan tuottavan iloa ja hyvää oloa omassa kehossa. Kyselytutkimuksen tulokset ja seksuaaliterapeutin haastattelu vahvistivat, että alusvaatteilla ja naisen kehosuhteella on yhteys. Alusvaatteisiin ja omaan kehoon liittyy paljon häpeää, mutta sitä on mahdollista vähentää tukemalla naisia alusvaateostoksilla ja lisäämällä aiheesta keskustelua medioissa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että Suomen alusvaateliikkeet eivät vastaa kohderyhmänsä tarpeisiin riittävän hyvin. Trendikkäälle ja helposti lähestyttävälle alusvaateliikkeelle on kysyntää.
Oman konseptin suunnittelu on tullut opinnäytetyön kirjoittajalle merkityksellisemmäksi, mitä pidempään hän on alusvaatemyyjänä työskennellyt. Alusvaatemyyjän työ on ollut ennen kaikkea ihmisten sekä heidän kehoonsa ja minäkuvaansa liittyvien uskomusten kohtaamista. Opinnäytetyön kirjoittaja havahtui siihen, että mieluisien alusvaatteiden löytäminen on monelle asiakkaalle haastavaa koko- ja tyylitarjonnan lisäksi omaan kehoon liittyvien mielikuvien ja uskomusten takia. Alusvaatteiden ostaminen on intiimiä, ja alusvaatteiden käyttäjillä on jokaisella omat henkilökohtaiset tarpeensa käyttämiään tuotteita ja palvelua kohtaan.
Ostokäyttäytymistä naisten alusvaateostoksilla tutkittiin kyselytutkimuksella ja alusvaatealaan perehdyttiin alan yrittäjiä haastattelemalla. Kyselytutkimuksen vastausten pohjalta muodostui kolme asiakasryhmää, joiden tarpeisiin konsepti suunniteltiin. Konseptin ydinajatukseksi kirkastui, että alusvaatteiden halutaan tuottavan iloa ja hyvää oloa omassa kehossa. Kyselytutkimuksen tulokset ja seksuaaliterapeutin haastattelu vahvistivat, että alusvaatteilla ja naisen kehosuhteella on yhteys. Alusvaatteisiin ja omaan kehoon liittyy paljon häpeää, mutta sitä on mahdollista vähentää tukemalla naisia alusvaateostoksilla ja lisäämällä aiheesta keskustelua medioissa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että Suomen alusvaateliikkeet eivät vastaa kohderyhmänsä tarpeisiin riittävän hyvin. Trendikkäälle ja helposti lähestyttävälle alusvaateliikkeelle on kysyntää.