Dark patternit : Suunnittelun pimeä puoli
Ahlfors, Arttu (2021)
Ahlfors, Arttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521754
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella Instagramissa ja muualla sosiaalisessa mediassa esiintyviä ns. dark patterneja ja tutkia, mistä ja miksi ne syntyvät ja tunnistavatko sosiaalisen median käyttäjät niitä. Vai ovatko ne juurikin niin hyvin piiloon suunniteltuja kuin niiden tarkoitus on. Tutkimuksen aiheen suuntaaminen juuri Instagramiin syntyi kirjoittajan omista kokemuksista ja havainnoista liittyen dark patterneihin Instagramissa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu dark patterneista, niiden avaamisesta lukijalle ja niiden käyttökohteista. Lisäksi työssä tarkastellaan dark patternien aiheuttamia psykologisia vaikutuksia. Ryhmähaastatteluna suoritetulla tutkimuksella selvite-tään, kuinka hyvin sosiaalisen median käyttäjät tunnistavat erilaisia dark patterneja ja miten he niihin reagoi. Työ on tutkimusmenetelmiltään kvalitatiivista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan huomata, että sosiaalisen median käyttäjät ovat jossain määrin valveutuneita siitä, että eri sosiaalisen median alustoilla on tarkoituksella suunniteltuja manipulatiivisia elementtejä, jotka saavat käyttäjät käyttäytymään alustan haluamalla tavalla. Terminä dark patternit eivät ole kovin tunnettu yli oman opintolinjan rajojen, vaikka niiden olemassaolo tiedostetaan jollain tasolla. Osa vastaajista ajattelee, ettei kaikkia edes kiinnosta eri sosiaalisen median alustojen käyttäjien manipulointi dark patternien voimin. Vaan ajateltiin, ettei sillä ole suurta merkitystä, saako jokin suurempi taho käyttäjän henkilökohtaisia tietoja. Osaltaan myös ilmeni, että osa tutkimuksessa mukana olleista olisi valmis mieluummin saamaan esimerkiksi kohdennettua mainontaa kuin henkilölle täysin epäolennaista mainontaa.
Tämän työn aikana syntynyttä tietoutta koskien suunnittelun dark patterneja voi tulevaisuudessa käyttää hyväksi suunnittelun apuna luomaan eettisempiä palveluita käyttäjille ja poistamaan alustojen dark patterneja. Tulevaisuudessa ihmiset tulevat olemaan entistä valveutuneempia ja tiedostavat yhä paremmin omia oikeuksiaan. Luultavasti digitaalinen suunnittelu kokee jonkinlaisen eettisen murroksen koskien dark patternien käyttössä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu dark patterneista, niiden avaamisesta lukijalle ja niiden käyttökohteista. Lisäksi työssä tarkastellaan dark patternien aiheuttamia psykologisia vaikutuksia. Ryhmähaastatteluna suoritetulla tutkimuksella selvite-tään, kuinka hyvin sosiaalisen median käyttäjät tunnistavat erilaisia dark patterneja ja miten he niihin reagoi. Työ on tutkimusmenetelmiltään kvalitatiivista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan huomata, että sosiaalisen median käyttäjät ovat jossain määrin valveutuneita siitä, että eri sosiaalisen median alustoilla on tarkoituksella suunniteltuja manipulatiivisia elementtejä, jotka saavat käyttäjät käyttäytymään alustan haluamalla tavalla. Terminä dark patternit eivät ole kovin tunnettu yli oman opintolinjan rajojen, vaikka niiden olemassaolo tiedostetaan jollain tasolla. Osa vastaajista ajattelee, ettei kaikkia edes kiinnosta eri sosiaalisen median alustojen käyttäjien manipulointi dark patternien voimin. Vaan ajateltiin, ettei sillä ole suurta merkitystä, saako jokin suurempi taho käyttäjän henkilökohtaisia tietoja. Osaltaan myös ilmeni, että osa tutkimuksessa mukana olleista olisi valmis mieluummin saamaan esimerkiksi kohdennettua mainontaa kuin henkilölle täysin epäolennaista mainontaa.
Tämän työn aikana syntynyttä tietoutta koskien suunnittelun dark patterneja voi tulevaisuudessa käyttää hyväksi suunnittelun apuna luomaan eettisempiä palveluita käyttäjille ja poistamaan alustojen dark patterneja. Tulevaisuudessa ihmiset tulevat olemaan entistä valveutuneempia ja tiedostavat yhä paremmin omia oikeuksiaan. Luultavasti digitaalinen suunnittelu kokee jonkinlaisen eettisen murroksen koskien dark patternien käyttössä.