Aistien hyödyntäminen vammaistyössä: aistilaukku kirkkovuoden ja vuodenaikojen mukaan
Korhonen, Anni; Laakkonen, Anne; Saukkonen, Ullamari (2021)
Korhonen, Anni
Laakkonen, Anne
Saukkonen, Ullamari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020821
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Anne Laakkonen
Anni Korhonen
Ullamari Saukkonen
Aistien hyödyntäminen vammaistyössä- aistilaukku kirkkovuoden ja vuodenaikojen mukaan
44 Sivua ja 3 liitettä
Syksy,2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK) ja Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosiaalialan työskentelyn vahvimpia kulmakiviä on yksilöllisiin tarpeisiin vastaava
palvelu. Vammaisuus terminä sisältää ajatuksen henkilön toimintakyvyn vajauksesta ja avun tarpeesta. Opinnäytetyössämme on keskitytty pääasiassa kehitysvammaisten henkilöiden tarpeisiin. Kehitysvammaisuus ilmenee hyvin monitasoisena lievästä syvään kehitysvammaisuuteen. Toiminnan asiakaslähtöisyys ja osallisuuden kokemuksen toteutuminen ovat tärkeitä tavoitteita vammaistyölle. Juuri tähän vammaisalan työn kehittämisen tarpeeseen vastataan kehittämämme aistilaukun avulla.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda mukaan otettava aistilaukku vammaistyön tueksi. Aistilaukku tuo vuodenajat ja kirkkovuoden jaksoterityisdiakoniatyön ja vammaistyön asiakkaiden koettavaksi. Aistilaukkuja koottiin kaksi erilaista versiota: kirkon vammaistyön tueksi toteutettiin kirkkovuotta mukaileva laukku ja muuhun vammaistyöhön vuodenaikoja mukaileva laukku.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisesti yhteistyössä Vaalijalan kuntayhtymän kanssa. Vaalijalalla on vuosikymmeniä kestänyt kokemus vammaisalan työstä ja käytössä työmme esikuvana toimiva aistialttari.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin havainnointia ja benchmarking-menetelmää eli esikuva arviointia. Perehdyimme kehitysvammaisuuteen, vammaistyöhön, aisteista kertovaan teoriatietoon ja aisteja hyödyntäviin menetelmiin, kuten Snoezelen-menetelmään, sekä kirkkovuoden juhliin ja vuodenaikoihin. Näiden pohjalta suunnittelimme aistilaukun sisällön. Ohjevihossa annetaan vinkkejä materiaalien käyttöön ja se sisältää myös esimerkkejä aistituokion kulusta.
Aistilaukkua testattiin viisi kertaa neljässä eri vammaistyön ja seurakunnan erityisdiakoniatyön toimintaympäristössä yksilöohjauksessa ja pienryhmissä. Palaute aistilaukusta oli positiivista. Aistilaukkua voidaan käyttää monipuolisesti ja
sitä voidaan soveltaa kaikkeen sosiaalialan asiakkaiden kanssa tehtävään työhön. Laukun avulla asiakas voi kokea ja aistia vuodenaikaan ja kirkkovuoden ajankohtaan liittyviä asioita. Aistilaukun avulla voidaan myös tukea asiakkaidenhengellisyyttä ja vahvistaa osallisuutta hartauselämässä.
Asiasanat: aistit, kehitysvammaisuus, vammaistyö, kirkon vammaistyö ABSTRACT
Anne Laakkonen
Anni Korhonen
Ullamari Saukkonen
Multisensory in disability work-sensory bag
44 Pages and 3 appendices
Autumn, 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor's Degree programme in Social Services and Diaconal Work Degree:
Degree of Social Services
One of the strongest cornerstones of working in the social sector is a service that
responds to individual needs. Disability as a term includes the idea of a person's
lack of ability to function and the need for help. In our thesis, we have mainly
focused on the needs of people who are intellectually disabled. Intellectual
disability manifests itself as a very multi-level from mild to deep intellectual
disability. Client orientation of activities and realization of the experience of
inclusion are important goals for disability work. This is precisely the need for the
development of work in the disability sector that we address with the sensory bag
we have developed.
The development-oriented thesis aims to create a take-along sensory bag in
support of disability work. Sensory bag brings seasons and periods of the church
year to the clients of special church social work and disability work. Two different
versions of the sensory bags were assembled: in support of the church's disability
work, a bag that paraphrased the church year, and a bag that paraphrased the
seasons for other disability work.
Our thesis was carried out on a working life basis in collaboration with the
municipal group of Vaalijala. Vaalijala has decades of experience in the field of
disability and a sensory altar that serves as a model of our work.
Observation and benchmark evaluation were used as methods of development
work. We familiarized ourselves with intellectual disability, disability work,
theoretical knowledge describing sensory abilities and methods utilizing sensory
abilities such as the Snoezelen method, as well as church year’s celebrations
and seasons. Based on these, we designed the contents of the bag. The
instruction book gives tips for using materials, and it also contains examples of
the course of sensory moments.
The sensory bag was tested five times at four different operating environments
at disability work and special diaconal work in the church in individual guidance
and small groups. The feedback of the sensory bag was positive. The sensory
bag can be used versatilely and can be applied to all work with social care clients.
With the help of the bag, the client can experience and feel things related to the
season and the time of the church year. The sensory bag can also be used to
support the client´s spirituality and strengthen participation in the devotional life.
Keywords: Senses, developmental disability, disability work, church’s disability
work
Anne Laakkonen
Anni Korhonen
Ullamari Saukkonen
Aistien hyödyntäminen vammaistyössä- aistilaukku kirkkovuoden ja vuodenaikojen mukaan
44 Sivua ja 3 liitettä
Syksy,2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK) ja Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosiaalialan työskentelyn vahvimpia kulmakiviä on yksilöllisiin tarpeisiin vastaava
palvelu. Vammaisuus terminä sisältää ajatuksen henkilön toimintakyvyn vajauksesta ja avun tarpeesta. Opinnäytetyössämme on keskitytty pääasiassa kehitysvammaisten henkilöiden tarpeisiin. Kehitysvammaisuus ilmenee hyvin monitasoisena lievästä syvään kehitysvammaisuuteen. Toiminnan asiakaslähtöisyys ja osallisuuden kokemuksen toteutuminen ovat tärkeitä tavoitteita vammaistyölle. Juuri tähän vammaisalan työn kehittämisen tarpeeseen vastataan kehittämämme aistilaukun avulla.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda mukaan otettava aistilaukku vammaistyön tueksi. Aistilaukku tuo vuodenajat ja kirkkovuoden jaksoterityisdiakoniatyön ja vammaistyön asiakkaiden koettavaksi. Aistilaukkuja koottiin kaksi erilaista versiota: kirkon vammaistyön tueksi toteutettiin kirkkovuotta mukaileva laukku ja muuhun vammaistyöhön vuodenaikoja mukaileva laukku.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisesti yhteistyössä Vaalijalan kuntayhtymän kanssa. Vaalijalalla on vuosikymmeniä kestänyt kokemus vammaisalan työstä ja käytössä työmme esikuvana toimiva aistialttari.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin havainnointia ja benchmarking-menetelmää eli esikuva arviointia. Perehdyimme kehitysvammaisuuteen, vammaistyöhön, aisteista kertovaan teoriatietoon ja aisteja hyödyntäviin menetelmiin, kuten Snoezelen-menetelmään, sekä kirkkovuoden juhliin ja vuodenaikoihin. Näiden pohjalta suunnittelimme aistilaukun sisällön. Ohjevihossa annetaan vinkkejä materiaalien käyttöön ja se sisältää myös esimerkkejä aistituokion kulusta.
Aistilaukkua testattiin viisi kertaa neljässä eri vammaistyön ja seurakunnan erityisdiakoniatyön toimintaympäristössä yksilöohjauksessa ja pienryhmissä. Palaute aistilaukusta oli positiivista. Aistilaukkua voidaan käyttää monipuolisesti ja
sitä voidaan soveltaa kaikkeen sosiaalialan asiakkaiden kanssa tehtävään työhön. Laukun avulla asiakas voi kokea ja aistia vuodenaikaan ja kirkkovuoden ajankohtaan liittyviä asioita. Aistilaukun avulla voidaan myös tukea asiakkaidenhengellisyyttä ja vahvistaa osallisuutta hartauselämässä.
Asiasanat: aistit, kehitysvammaisuus, vammaistyö, kirkon vammaistyö
Anne Laakkonen
Anni Korhonen
Ullamari Saukkonen
Multisensory in disability work-sensory bag
44 Pages and 3 appendices
Autumn, 2021
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor's Degree programme in Social Services and Diaconal Work Degree:
Degree of Social Services
One of the strongest cornerstones of working in the social sector is a service that
responds to individual needs. Disability as a term includes the idea of a person's
lack of ability to function and the need for help. In our thesis, we have mainly
focused on the needs of people who are intellectually disabled. Intellectual
disability manifests itself as a very multi-level from mild to deep intellectual
disability. Client orientation of activities and realization of the experience of
inclusion are important goals for disability work. This is precisely the need for the
development of work in the disability sector that we address with the sensory bag
we have developed.
The development-oriented thesis aims to create a take-along sensory bag in
support of disability work. Sensory bag brings seasons and periods of the church
year to the clients of special church social work and disability work. Two different
versions of the sensory bags were assembled: in support of the church's disability
work, a bag that paraphrased the church year, and a bag that paraphrased the
seasons for other disability work.
Our thesis was carried out on a working life basis in collaboration with the
municipal group of Vaalijala. Vaalijala has decades of experience in the field of
disability and a sensory altar that serves as a model of our work.
Observation and benchmark evaluation were used as methods of development
work. We familiarized ourselves with intellectual disability, disability work,
theoretical knowledge describing sensory abilities and methods utilizing sensory
abilities such as the Snoezelen method, as well as church year’s celebrations
and seasons. Based on these, we designed the contents of the bag. The
instruction book gives tips for using materials, and it also contains examples of
the course of sensory moments.
The sensory bag was tested five times at four different operating environments
at disability work and special diaconal work in the church in individual guidance
and small groups. The feedback of the sensory bag was positive. The sensory
bag can be used versatilely and can be applied to all work with social care clients.
With the help of the bag, the client can experience and feel things related to the
season and the time of the church year. The sensory bag can also be used to
support the client´s spirituality and strengthen participation in the devotional life.
Keywords: Senses, developmental disability, disability work, church’s disability
work