Paikallishistorian hyödyntäminen Ruka-Kuusamon matkailussa
Kallunki, Tiia (2021)
Kallunki, Tiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120723982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120723982
Tiivistelmä
Tekijä(t): Kallunki Tiia
Työn nimi: Paikallishistorian hyödyntäminen Ruka-Kuusamon matkailussa
Tutkintonimike: Tradenomi (AMK) Liiketalous
Asiasanat: historia, matkailumarkkinointi, paikallishistoria, palvelumuotoilu, tuotekehitys
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kansainvälinen matkailu- ja kulttuurikeskus Karhuntassu -hanke. Kansainvälinen matkailu- ja kulttuurikeskus Karhuntassu -hanke on EAKR-rahoitteinen, suuri yhteistyöhanke, jossa on mukana useita yhteistyökumppaneita ja hankkeita. Päätoteuttajana hankkeessa on Kuusamon kaupunki ja osatoteuttajina Kuusamo-opisto ja Lapin yliopisto.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuoda esille sitä, missä laajuudessa Ruka-Kuusamon matkailussa on hyödynnetty historiallista näkökulmaa ja kuinka sitä voisi jatkossa tuoda enemmän esille niin tuotteistuksessa, markkinoinnissa kuin yrityksen muussa toiminnassa. Työn teoriaosio esittelee Kuusamon historian pääkohtia sekä matkailumarkkinoinnin, palvelumuotoilun, tuotekehityksen sekä tarinallistamisen teoriaa, joita peilataan kehittämistyövaiheessa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla valittuja asiantuntijoita sekä tehden verkkohakuja ja keräten havaintoja. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastattelujen analyysissä kerättiin aineistoa, joka vastasi tutkimuskysymyksiin. Markkinoinnin osalta aineistoa kerättiin myös internethauilla, joilla kartoitettiin paikallisten matkailuyritysten markkinointia ja sitä, miten Kuusamossa historia on esillä.
Kerätyn aineiston ja teoriapohjan avulla ideoitiin uusia palveluita ja tuotteita sekä kehitettiin aiheita, joista yrittäjä voi saada inspiraatiota historian hyödyntämiseen omassa yrityksessään. Opinnäytetyössä on konkreettisia neuvoja erilaisista näkökulmista, joista tuotekehitystä voi tarkastella ja tietoa siitä, mitä lisäarvoa tarinallistamisesta saadaan palveluun. Kehitystyön tulokset on kerätty tiivistetysti sähköiseen oppaaseen, joka on kaikkien ladattavissa Karhuntassun kulttuurimatkailuyrittäjän työkalupakissa.
Työn tärkein tarkoitus on olla hyödyllinen yrittäjälle, joka on kiinnostunut kehittämään jo olemassa olevaa tuotetta tai luomaan kokonaan uutta. Työssä tuodaan myös esille historian tärkeyttä paikkakunnalle ja matkailualalle.
Työn nimi: Paikallishistorian hyödyntäminen Ruka-Kuusamon matkailussa
Tutkintonimike: Tradenomi (AMK) Liiketalous
Asiasanat: historia, matkailumarkkinointi, paikallishistoria, palvelumuotoilu, tuotekehitys
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kansainvälinen matkailu- ja kulttuurikeskus Karhuntassu -hanke. Kansainvälinen matkailu- ja kulttuurikeskus Karhuntassu -hanke on EAKR-rahoitteinen, suuri yhteistyöhanke, jossa on mukana useita yhteistyökumppaneita ja hankkeita. Päätoteuttajana hankkeessa on Kuusamon kaupunki ja osatoteuttajina Kuusamo-opisto ja Lapin yliopisto.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuoda esille sitä, missä laajuudessa Ruka-Kuusamon matkailussa on hyödynnetty historiallista näkökulmaa ja kuinka sitä voisi jatkossa tuoda enemmän esille niin tuotteistuksessa, markkinoinnissa kuin yrityksen muussa toiminnassa. Työn teoriaosio esittelee Kuusamon historian pääkohtia sekä matkailumarkkinoinnin, palvelumuotoilun, tuotekehityksen sekä tarinallistamisen teoriaa, joita peilataan kehittämistyövaiheessa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla valittuja asiantuntijoita sekä tehden verkkohakuja ja keräten havaintoja. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastattelujen analyysissä kerättiin aineistoa, joka vastasi tutkimuskysymyksiin. Markkinoinnin osalta aineistoa kerättiin myös internethauilla, joilla kartoitettiin paikallisten matkailuyritysten markkinointia ja sitä, miten Kuusamossa historia on esillä.
Kerätyn aineiston ja teoriapohjan avulla ideoitiin uusia palveluita ja tuotteita sekä kehitettiin aiheita, joista yrittäjä voi saada inspiraatiota historian hyödyntämiseen omassa yrityksessään. Opinnäytetyössä on konkreettisia neuvoja erilaisista näkökulmista, joista tuotekehitystä voi tarkastella ja tietoa siitä, mitä lisäarvoa tarinallistamisesta saadaan palveluun. Kehitystyön tulokset on kerätty tiivistetysti sähköiseen oppaaseen, joka on kaikkien ladattavissa Karhuntassun kulttuurimatkailuyrittäjän työkalupakissa.
Työn tärkein tarkoitus on olla hyödyllinen yrittäjälle, joka on kiinnostunut kehittämään jo olemassa olevaa tuotetta tai luomaan kokonaan uutta. Työssä tuodaan myös esille historian tärkeyttä paikkakunnalle ja matkailualalle.