Tunnetaidot osana varhaiskasvatusta
Tuikka, Jemina; Äyrä, Laura (2021)
Tuikka, Jemina
Äyrä, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924786
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tilaajana toimi Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyömme toteutettiin Kokkolassa sijaitsevaan päiväkotiin. Opinnäytetyössämme oli neljä toiminnallista interventiota, jotka toteutettiin 3–5-vuotiaiden ryhmässä.
Opinnäytetyömme aiheena on tunnetaidot ja tavoitteena on lisätä lasten tietoisuutta tunteista ja heidän omista tunnetaidoistaan suunnittelemiemme interventioiden avulla. Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella neljä pedagogisesti suunniteltua interventiota, jotka toteutettiin toukokuun 2021 aikana.
Interventioissa käsiteltiin neljää eri perustunnetta, ja jokaisella interventiolla oli oma teemansa. Suoritimme pedagogista dokumentointia ottamalla kuvia lasten tuotoksista.
Opinnäytetyömme sijoittuu varhaiskasvatukseen, joten sitä ohjaavat sosionomin (AMK) var-haiskasvatuskompetenssit, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja useat eri kirjalliset lähteet.
Opinnäytetyömme aiheena on tunnetaidot ja tavoitteena on lisätä lasten tietoisuutta tunteista ja heidän omista tunnetaidoistaan suunnittelemiemme interventioiden avulla. Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella neljä pedagogisesti suunniteltua interventiota, jotka toteutettiin toukokuun 2021 aikana.
Interventioissa käsiteltiin neljää eri perustunnetta, ja jokaisella interventiolla oli oma teemansa. Suoritimme pedagogista dokumentointia ottamalla kuvia lasten tuotoksista.
Opinnäytetyömme sijoittuu varhaiskasvatukseen, joten sitä ohjaavat sosionomin (AMK) var-haiskasvatuskompetenssit, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja useat eri kirjalliset lähteet.