Suomalaisten saunaelämysten viennin ja markkinoinnin kehittäminen Japaniin
Haapaniemi, Miia (2021)
Haapaniemi, Miia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325569
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisten saunaelämysten vientiä ja markkinointia voisi kehittää Japanin suuntaan. Tutkimus tehtiin toimeksiantona Sauna from Finland ry yhdistykselle ja opinnäytetyön kohderyhmänä ovat yhdistyksen jäsenyritykset, jotka ovat kiinnostuneita Japanin markkinoista ja haluavat laajentaa liiketoimintaansa sinne.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena eli laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistruktuurista haastattelua, jonka avulla haastateltiin jo Japanin markkinoilla toimivia suomalaisia sauna-alan yrityksiä, asiantuntijakonsulttia sekä japanilaista maahantuontiyritystä. Puolistruktuurisissa haastatteluissa käytettiin valmiiksi suunniteltua haastattelurunkoa, joka antoi mahdollisuuden lisäkysymyksille haastatteluiden aikana. Haastattelut suoritettiin etänä Micro soft Teams-ohjelmaa hyödyntäen. Haastatteluja oli yhteensä neljä ja niiden yksittäinen kesto noin 30 minuuttia.
Haastatteluiden litteroituja tuloksia jaettiin eri teemoihin, jotka olivat Suomi ja suomalainen sauna Japanissa, Japanilainen maahantuontiyritys, Japanin kielen ja kulttuurin ymmärrys, markkinointi Japanissa ja suomalainen vientituote Japanissa. Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että Suomella on hyvä brändi Japanissa, jota voitaisiin hyödyntää enemmän. Myös suomalainen sauna on noussut trendiksi enemmän naisten sekä muiden hyvinvointia arvostavien keskuudessa. Tuloksissa selvisi, että Japaniin viedessä palveluita ja tuot teita, kannattaa löytää hyvä maahantuojayritys, joka hoitaa niin markkinoinnin kuin varastoinnin sekä myynnin. Japanin kielen ja kulttuurin vaikeus ulkomaalaisille oli syy sille, miksi ulkomaisille yrityksille on hankala navigoida Japanin markkinoilla.
Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että suomalaisilla sauna-alan yrityksillä on mahdollisuus löytää hyviä japanilaisia maahantuontiyrityksiä etenkin Japanissa toimivan Suomen suurlähetystön avulla. Japanin markkinat ovat suomalaisille sauna-alan yritykselle suuri mahdollisuus löytää toimivat markkinat, jossa arvostetaan suomalaisia tuotteita. Oma brändi on hyvä olla mietittynä tarkkaan, sillä japanilaiset asiakkaat mieltävät esimerkiksi halvat hinnat brändiä alentavana asiana. Tuloksista voidaan päätellä, että suomalaisen yrityksen ei ole välttämätöntä osata Japanin kieltä, sillä hyvä japanilainen maahantuojayritys hoitaa yrityksen japanin kielisen viestinnän. Kuitenkin Japanin kulttuurin perusteet olisi hyvä opetella, sillä suomalainen yritys tulee todennäköisesti olemaan yhteistyössä japanilaisten kanssa ja Japanin kulttuurissa on paljon kirjoittamattomia sääntöjä, jotka olisivat hyvä tietää, jotta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena eli laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistruktuurista haastattelua, jonka avulla haastateltiin jo Japanin markkinoilla toimivia suomalaisia sauna-alan yrityksiä, asiantuntijakonsulttia sekä japanilaista maahantuontiyritystä. Puolistruktuurisissa haastatteluissa käytettiin valmiiksi suunniteltua haastattelurunkoa, joka antoi mahdollisuuden lisäkysymyksille haastatteluiden aikana. Haastattelut suoritettiin etänä Micro soft Teams-ohjelmaa hyödyntäen. Haastatteluja oli yhteensä neljä ja niiden yksittäinen kesto noin 30 minuuttia.
Haastatteluiden litteroituja tuloksia jaettiin eri teemoihin, jotka olivat Suomi ja suomalainen sauna Japanissa, Japanilainen maahantuontiyritys, Japanin kielen ja kulttuurin ymmärrys, markkinointi Japanissa ja suomalainen vientituote Japanissa. Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että Suomella on hyvä brändi Japanissa, jota voitaisiin hyödyntää enemmän. Myös suomalainen sauna on noussut trendiksi enemmän naisten sekä muiden hyvinvointia arvostavien keskuudessa. Tuloksissa selvisi, että Japaniin viedessä palveluita ja tuot teita, kannattaa löytää hyvä maahantuojayritys, joka hoitaa niin markkinoinnin kuin varastoinnin sekä myynnin. Japanin kielen ja kulttuurin vaikeus ulkomaalaisille oli syy sille, miksi ulkomaisille yrityksille on hankala navigoida Japanin markkinoilla.
Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että suomalaisilla sauna-alan yrityksillä on mahdollisuus löytää hyviä japanilaisia maahantuontiyrityksiä etenkin Japanissa toimivan Suomen suurlähetystön avulla. Japanin markkinat ovat suomalaisille sauna-alan yritykselle suuri mahdollisuus löytää toimivat markkinat, jossa arvostetaan suomalaisia tuotteita. Oma brändi on hyvä olla mietittynä tarkkaan, sillä japanilaiset asiakkaat mieltävät esimerkiksi halvat hinnat brändiä alentavana asiana. Tuloksista voidaan päätellä, että suomalaisen yrityksen ei ole välttämätöntä osata Japanin kieltä, sillä hyvä japanilainen maahantuojayritys hoitaa yrityksen japanin kielisen viestinnän. Kuitenkin Japanin kulttuurin perusteet olisi hyvä opetella, sillä suomalainen yritys tulee todennäköisesti olemaan yhteistyössä japanilaisten kanssa ja Japanin kulttuurissa on paljon kirjoittamattomia sääntöjä, jotka olisivat hyvä tietää, jotta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin.