Taide ja tunteet : tunnetaitoja varhaiskasvatuksessa kuvataideterapeuttisin menetelmin
Finneman, Maria (2021)
Finneman, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425841
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo tunnetaitojen kehittämistyöstä kuvataideterapeuttisin menetelmin tamperelaisessa päiväkodissa toimintakaudella 2020-2021.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli toteuttaa pienryhmissä tunnekasvatusta kuvataideterapeuttisin menetelmin eli kehittää tunnekasvatusta päiväkotiympäristössä oman ryhmäni 3–5-vuotiaille lapsille. Pyrin pienryhmätoiminnalla vahvistamaan lasten tunteiden ilmaisua sekä edistämään taiteen avulla lasten hyvinvointia.
Järjestin 20:lle lapsiryhmäni lapselle tunnetaitokerhoa neljänä eri kerhona syksyllä 2020 ja keväällä 2021. Kerhon teemat valitsin lasten ja koko lapsiryhmän tarpeiden pohjalta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa keräsin aineiston laadullisilla tutkimusmenetelmillä.
Työni aineistona olivat lasten tuottamat kuvat sekä oma havainnointini eli muistiinpanoni, joita käytin laadullisena tutkimusaineistona. Opinnäytetyössäni hyödynnän hermeneuttista spiraalimallia, joka tarkoittaa työn jatkuvaa suunnittelua, arviointia ja kehittämistä.
Johtopäätöksissä tultiin lopputulokseen, että toimintaympäristön rauhallisuus on edellytyksenä positiivisten tulosten syntymiselle pienryhmätyöskentelyssä. Kuvan tekeminen auttaa lasta ymmärtämään tarkasteltavaa teemaa sekä syventämään keskusteluita. Lapset osallistuivat toimintaan mielellään, ja toiminnan teemat jäivät puheeseen vielä toiminnan loputtuakin. Tavoitteet saavutettiin oletettua paremmin. Kehittämistyö jatkuu varhaiskasvatuksen opettajan toimenkuvan kokonaiskuvan pohtimisella, miten terapeuttista toimintaa voisi tehdä ja toteuttaa jatkossakin.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli toteuttaa pienryhmissä tunnekasvatusta kuvataideterapeuttisin menetelmin eli kehittää tunnekasvatusta päiväkotiympäristössä oman ryhmäni 3–5-vuotiaille lapsille. Pyrin pienryhmätoiminnalla vahvistamaan lasten tunteiden ilmaisua sekä edistämään taiteen avulla lasten hyvinvointia.
Järjestin 20:lle lapsiryhmäni lapselle tunnetaitokerhoa neljänä eri kerhona syksyllä 2020 ja keväällä 2021. Kerhon teemat valitsin lasten ja koko lapsiryhmän tarpeiden pohjalta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa keräsin aineiston laadullisilla tutkimusmenetelmillä.
Työni aineistona olivat lasten tuottamat kuvat sekä oma havainnointini eli muistiinpanoni, joita käytin laadullisena tutkimusaineistona. Opinnäytetyössäni hyödynnän hermeneuttista spiraalimallia, joka tarkoittaa työn jatkuvaa suunnittelua, arviointia ja kehittämistä.
Johtopäätöksissä tultiin lopputulokseen, että toimintaympäristön rauhallisuus on edellytyksenä positiivisten tulosten syntymiselle pienryhmätyöskentelyssä. Kuvan tekeminen auttaa lasta ymmärtämään tarkasteltavaa teemaa sekä syventämään keskusteluita. Lapset osallistuivat toimintaan mielellään, ja toiminnan teemat jäivät puheeseen vielä toiminnan loputtuakin. Tavoitteet saavutettiin oletettua paremmin. Kehittämistyö jatkuu varhaiskasvatuksen opettajan toimenkuvan kokonaiskuvan pohtimisella, miten terapeuttista toimintaa voisi tehdä ja toteuttaa jatkossakin.