Äitiysneuvolan asiakkaat internetin tiedonvirrassa : Terveydenhoitajien kokemuksia odottavien äitien raskauteen liittyvästä tiedonhausta
Onnela, Hanna; Wallin, Tiina (2013)
Onnela, Hanna
Wallin, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301241696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301241696
Tiivistelmä
Lasta odottavilla perheillä on suuri tiedon tarve odotusaikana. Suomessa äitiys-neuvola on vastuussa lasta odottavan perheen terveysneuvonnasta. Terveydenhoitajan antaman neuvonnan lisäksi terveystietoa etsitään entistä enemmän internetistä. Internetistä löytyy faktatiedon ohella kokemukseen perustuvaa tietoa, jota saadaan vertaistukea tarjoavista internetyhteisöistä. Internetistä löytyvän tiedon laatu vaihtelee ja sen arviointi on haastavaa. Terveydenhuoltoalan ammattilaisille asiakkaiden tiedonhaku internetistä asettaa uusia haasteita.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten asiakkaiden internetin käytön vaikutukset tulevat esiin terveydenhoitajan työssä ja minkälaista koulutusta terveydenhoitajat toivoisivat pystyäkseen ohjaamaan asiakkaita tiedon haussa. Tavoite on syventää terveydenhoitajien ymmärrystä siitä, millaisia haasteita asiakkaiden tiedonhaku asettaa heidän ammattitaidolleen. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla neljältä terveydenhoitajalta ja analysoitiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Asiakkaiden internetin käyttö on tuonut äitiysneuvolan terveydenhoitajan työhön muutoksia neljällä eri osa-alueella: terveydenhoitajien täytyy tuntea asiakkaidensa internetkäyttäytymistä, työ vaatii terveydenhoitajalta internet-osaamista, internetistä löydetyn tiedon sisältö vaikuttaa työhön ja työnkuva on muuttunut. Eniten tietoa etsivät nuoret ensisynnyttäjät. Internetin käytöstä keskustellaan vastaanotolla ja ajanpuutteen vuoksi siihen myös kannustetaan. Vakavia ristiriitoja asiakkaiden internetistä löytämän tiedon ja terveydenhoitajan antaman neuvonnan välillä ei ollut, vaikka keskustelupalstoilta löytyy joskus harhaanjohtavaa tietoa. Parhaimmillaan internet on hyvä neuvolaa tukeva lisätiedon lähde, mutta saattaa aiheuttaa asiakkaissa myös pelkoa ja ahdistusta. Terveydenhoitajat olivat tutustuneet internetin sisältöön, mutta eivät kokeneet omaavansa valmiuksia suositella asiakkaille muita kuin virallisia terveydenhuollon sivustoja. Terveydenhoitajien koulutustarve keskittyi kolmelle osa-alueelle: internetin käyttöön yleensä, internetin sisällön tuntemiseen, sekä asiakkaiden internetkäyttäytymisen tuntemukseen.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten asiakkaiden internetin käytön vaikutukset tulevat esiin terveydenhoitajan työssä ja minkälaista koulutusta terveydenhoitajat toivoisivat pystyäkseen ohjaamaan asiakkaita tiedon haussa. Tavoite on syventää terveydenhoitajien ymmärrystä siitä, millaisia haasteita asiakkaiden tiedonhaku asettaa heidän ammattitaidolleen. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla neljältä terveydenhoitajalta ja analysoitiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Asiakkaiden internetin käyttö on tuonut äitiysneuvolan terveydenhoitajan työhön muutoksia neljällä eri osa-alueella: terveydenhoitajien täytyy tuntea asiakkaidensa internetkäyttäytymistä, työ vaatii terveydenhoitajalta internet-osaamista, internetistä löydetyn tiedon sisältö vaikuttaa työhön ja työnkuva on muuttunut. Eniten tietoa etsivät nuoret ensisynnyttäjät. Internetin käytöstä keskustellaan vastaanotolla ja ajanpuutteen vuoksi siihen myös kannustetaan. Vakavia ristiriitoja asiakkaiden internetistä löytämän tiedon ja terveydenhoitajan antaman neuvonnan välillä ei ollut, vaikka keskustelupalstoilta löytyy joskus harhaanjohtavaa tietoa. Parhaimmillaan internet on hyvä neuvolaa tukeva lisätiedon lähde, mutta saattaa aiheuttaa asiakkaissa myös pelkoa ja ahdistusta. Terveydenhoitajat olivat tutustuneet internetin sisältöön, mutta eivät kokeneet omaavansa valmiuksia suositella asiakkaille muita kuin virallisia terveydenhuollon sivustoja. Terveydenhoitajien koulutustarve keskittyi kolmelle osa-alueelle: internetin käyttöön yleensä, internetin sisällön tuntemiseen, sekä asiakkaiden internetkäyttäytymisen tuntemukseen.