Möjligheter med elektronisk ekonomistyrning för bokföringsbyråer
Eklund, Markus (2013)
Eklund, Markus
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301301865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301301865
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka elektroniska ekonomistyrningsprocesser bokföringsbyråer har i bruk, vilka fördelar samt vilka hinder de upplever. Arbetet består av en teoridel och en empirisk del. Teoridelen behandlar vad som centralt menas med elektronisk ekonomistyrning. Elektronisk ekonomistyrning har möjliggjorts på grund av utvecklingen av Internet- och betalningsinfrastrukturen och Finland räknas som ett föregångsland inom elektronisk ekonomistyrning. Elektronisk eller digital ekonomistyrning innebär att ekonomistyrningens allt informationsflöde och alla behandlingsskeden automatiseras och behandlas i digital form. En väsentlig förutsättning för att digital ekonomistyrning skall fungera är att faktureringen sker elektroniskt. Jämfört med traditionell bokföring kan elektronisk ekonomistyrning ge företaget bland annat ökad effektivitet, mindre pappersarbete, mindre antal misstag, mindre behov för resurser och arkiveringsutrymme. För bokföraren övergår dennes arbetsuppgifter till godkännande, kontrollerande och styrande av elektroniska processer. Den empiriska delen av detta arbete genomfördes med en elektronisk enkätundersökning. Enkäten skickades ut till 365 bokföringsbyråer inom huvudstadsregionen. Till sin uppsättning bestod enkäten av frågor gällande användning av elektronisk ekonomistyrning, upplevda fördelar och upplevda hinder. Resultaten visar att bokföringsbyråerna relativt bra har lyckats uppnå dessa fördelar. Enda fördelen som respondenterna inte upplevde var kostnadsbesparingar. De vanligaste hindren för elektronisering var att kunderna inte har färdighet samt kostnaderna som ibruktagningen medför. The purpose of this thesis is to study which electronic financial management processes account bureaus have in use, what benefits and what hindrances they experience. The thesis consists of a theoretical part and an empirical part. The theoretical part deals with defining electronic financial management. Electronic financial management has been made possible because of the development of Internet and payment infrastructure and Finland is considered a leading nation for electronic financial management. Electronic or digital financial management means that all flow of information and all stages of work are automated and processed in digital form. An essential prerequisite for digital financial management is that the invoicing is done electronically. Benefits electronic financial management enables, compared to traditional accounting, include increased efficiency, less paperwork, fewer mistakes, reduced need for resources and filing space. The work duties of accountants shift to approval, control and governance of electronic processes. The empirical part of this thesis was carried out with an electronic questionnaire. The questionnaire was distributed to 365 accounting bureaus in the metropolitan area. The survey consists of questions about the use of electronic financial management, achieved benefits and perceived hindrances. The results show that the accounting offices have managed to achieve these benefits relatively well. The only benefit that the respondents did not experience was reduced expenses. The most common obstacles for implementing electronic financial management were lack of expertise among customers and dealing with the expenses regarding the implementation.