Vanhemmille suunnattu opas lapsen ensimmäisen ikävuoden sensomotorisesta kehityksestä
Sivonen, Anniina; Paganus, Tiina (2013)
Sivonen, Anniina
Paganus, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303223577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303223577
Tiivistelmä
Lapsen kehitys ensimmäisen ikävuoden aikana on nopeampaa kuin minään muuna vastaavana ajanjaksona. Yksittäiset taidot opitaan tyypillisesti tietyssä järjestyksessä ja tiettyjen ikäkuukausien aikana. Sensomotorisen kehitysvaiheen aikana lapsi oppii hahmottamaan omaa kehoaan ja hänen aistijärjestelmänsä aktivoituvat tasapainoiseksi moniaistijärjestelmäksi. Aistitiedon yhdistyminen mahdollistaa lapsen myöhemmän normaalin kehityksen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa opas, jossa esitellään ensimmäisen ikävuoden tyypillisen sensomotorisen kehityksen tärkeimmät vaiheet. Oppaan tarkoituksena on tarjota luotettava ja selkeä tietopaketti vanhemmille, joiden lapset tarvitsevat fysioterapian arviointia ja ohjausta motorisen kehityksen tueksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Lahden kaupungin sosiaali- ja terveys-toimialan polikliininen fysio- ja toimintaterapia. Lasten parissa työskentelevien fysioterapeuttien työssä oli noussut esiin tarve vanhemmille suunnatusta oppaasta, jossa olisi kuvattuna lapsen ensimmäisen ikävuoden tyypillinen sensomotorinen kehitys.
Opinnäytetyössä on kaksi osaa: opinnäytetyöraportti ja opas ensimmäisen ikävuoden tyypillisestä sensomotorisesta kehityksestä. Opinnäytetyön raporttiosuudessa tutustutaan lapsen ensimmäisen ikävuoden kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Kehityksen tarkastelu on jaettu fyysiseen, psyykkiseen sekä sosiaaliseen kehitykseen. Syvennymme tarkemmin lapsen sensomotoriseen kehitykseen, joka luo pohjan lapsen tulevalle kehitykselle.
Oppaassa on havainnollistettu kuvien ja kuvatekstien avulla ensimmäisen ikävuoden tyypillinen sensomotorinen kehitys sekä perusteltu miksi sensomotorisen kehityksen eri vaiheet ovat tärkeitä lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta. Oppaan ovat esitestanneet alle vuodenikäisten lasten vanhemmat, joiden lapset saavat fysioterapiaa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa opas, jossa esitellään ensimmäisen ikävuoden tyypillisen sensomotorisen kehityksen tärkeimmät vaiheet. Oppaan tarkoituksena on tarjota luotettava ja selkeä tietopaketti vanhemmille, joiden lapset tarvitsevat fysioterapian arviointia ja ohjausta motorisen kehityksen tueksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Lahden kaupungin sosiaali- ja terveys-toimialan polikliininen fysio- ja toimintaterapia. Lasten parissa työskentelevien fysioterapeuttien työssä oli noussut esiin tarve vanhemmille suunnatusta oppaasta, jossa olisi kuvattuna lapsen ensimmäisen ikävuoden tyypillinen sensomotorinen kehitys.
Opinnäytetyössä on kaksi osaa: opinnäytetyöraportti ja opas ensimmäisen ikävuoden tyypillisestä sensomotorisesta kehityksestä. Opinnäytetyön raporttiosuudessa tutustutaan lapsen ensimmäisen ikävuoden kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Kehityksen tarkastelu on jaettu fyysiseen, psyykkiseen sekä sosiaaliseen kehitykseen. Syvennymme tarkemmin lapsen sensomotoriseen kehitykseen, joka luo pohjan lapsen tulevalle kehitykselle.
Oppaassa on havainnollistettu kuvien ja kuvatekstien avulla ensimmäisen ikävuoden tyypillinen sensomotorinen kehitys sekä perusteltu miksi sensomotorisen kehityksen eri vaiheet ovat tärkeitä lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta. Oppaan ovat esitestanneet alle vuodenikäisten lasten vanhemmat, joiden lapset saavat fysioterapiaa.