Marknadsföring av Multi-Ingredient Pre Workout kosttillskott i Finland
Iivarinen, Martin (2021)
Iivarinen, Martin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290425
Tiivistelmä
Detta examensarbete utfördes med avsikt att undersöka hur en specifik kategori av kosttillskott borde marknadsföras inom den Finländska marknaden. Produktkategorin som undersöktes heter ”Multi Ingredient Pre Workout Supplements” (MIPS) vilken är en kategori av kosttillskott som är avsedda för att intas strax innan påbörjande av styrketräning. Examensarbetets huvudroll var att etablera vilka aspekter av den undersökta produktklassen som är viktigast med tanke på konsumenternas val samt vilka marknadsföringsmetoder som är viktigast då man vill påverka konsumentgruppen i fråga. Som en del av examensarbetet utfördes en studie i form av frågeformulär var respondenter kunde ange vilka produktegenskaper som de uppskattar mest i MIPS. Utöver detta frågades respondenterna också var de typiskt bemöter marknadsföring samt vilka aspekter i marknadsföringen av MIPS det är som respondenterna upplever som tilltalande. Examensarbetet inkluderade en analys om resultaten av studien. Denna analys utfördes genom att göra en strategisk plan för marknadsföringen av MIPS i Finland med hjälp av Marketing mix/4p metoden. Efter att planen konstruerades kom jag fram till följande slutsatser gällande marknadsföring av den undersökta produktklassen i Finland. Enligt analysen stämde det att Finska konsumenter av MIPS föredrar ingredienserna koffein (1), kreatin (2) och beta-alanin (3). Utöver detta anser dessa konsumenter också ett förmånligt pris och en behaglig smak som avgörande egenskaper då de gör sitt produktval. Finska konsumenter av MIPS bemöter marknadsföring av MIPS typiskt i samband med bruk av nätaffärer och sociala median Instagram. Finska konsumenter av MIPS anser aspekter som har att göra med en bra produktkvalitet som övertygande i samband med val av produkt. Utöver detta är produktrekommendationer av vänner en högt tilltalande mekanism för Finska konsumenter av MIPS.