Jälleenmyyntimarkkinoiden kartoitus : case: Yritys X
Kunnas, Maria (2013)
Kunnas, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kartoittaa erilaisia jälleenmyyntivaihtoehtoja toimeksiantajalle - hollolalaiselle hevosten hyvinvointituotteita valmistavalle Yritys X:lle. Opinnäytetyö toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena keräämällä olemassa olevaa tietoa yhteen.
Tutkimuskohteina ovat hevosten hyvinvointituotteita myyvät vähittäiskauppaketjut sekä suomalaiset hevosalan erikoisliikkeet. Niiden pohjalta kartoitetaan Yritys X:n tuotteiden nykyisten jälleenmyyntikanavien lisäksi uusia potentiaalisia vaihtoehtoja. Mahdollisia jälleenmyyjiä etsittiin Internetistä, ja hakutulosten pohjalta laadittiin kattava taulukko jälleenmyyjistä, niiden koosta ja sijainnista.
Teoriaosuudessa käsitellään jälleenmyyntimarkkinoita, jakelukanavia ja niiden valintaa sekä asiakkaiden segmentointia. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa sovelletaan teoriaosuudessa läpikäytyjä asioita käytäntöön ja pyritään siten löytämään Yritys X:lle kannattavimmat jälleenmyyntikanavat. Myös ulkomaanmarkkinoille johtavia jakelukanavia esitellään.
Yhteenvedossa arvioidaan tuloksia sekä pohditaan jatkotutkimusten mahdollisuutta. Keskeisin tulos on päätyminen intensiivisen jakelun kannattavuuteen. Potentiaaliset jakelutievaihtoehdot havainnollistetaan ja jatkotutkimusaiheita esitellään.
Tutkimuskohteina ovat hevosten hyvinvointituotteita myyvät vähittäiskauppaketjut sekä suomalaiset hevosalan erikoisliikkeet. Niiden pohjalta kartoitetaan Yritys X:n tuotteiden nykyisten jälleenmyyntikanavien lisäksi uusia potentiaalisia vaihtoehtoja. Mahdollisia jälleenmyyjiä etsittiin Internetistä, ja hakutulosten pohjalta laadittiin kattava taulukko jälleenmyyjistä, niiden koosta ja sijainnista.
Teoriaosuudessa käsitellään jälleenmyyntimarkkinoita, jakelukanavia ja niiden valintaa sekä asiakkaiden segmentointia. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa sovelletaan teoriaosuudessa läpikäytyjä asioita käytäntöön ja pyritään siten löytämään Yritys X:lle kannattavimmat jälleenmyyntikanavat. Myös ulkomaanmarkkinoille johtavia jakelukanavia esitellään.
Yhteenvedossa arvioidaan tuloksia sekä pohditaan jatkotutkimusten mahdollisuutta. Keskeisin tulos on päätyminen intensiivisen jakelun kannattavuuteen. Potentiaaliset jakelutievaihtoehdot havainnollistetaan ja jatkotutkimusaiheita esitellään.