Oivaltamo : avautuva oppimistila
Nevari, Julianna (2013)
Nevari, Julianna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097491
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pyrkii hahmottamaan oppimistilan uusia ja erilaisia mahdollisuuksia ja haasteita oppimisympäristön kontekstissa kahden teoreettisen pääkokonaisuuden kautta: tulevaisuuden kehityssuuntien vaikutus oppimistilan kehitykseen sekä Design for all– ajattelun vaikutus päätöksissä. Maailmaa nopeasti muuttavat ilmiöt ja kehityssuunnat ohjaavat miettimään oppimista uudesta näkökulmasta. Opinnäytetyössä pohditaan muutoksen vaikutuksia luokkatilan perinteiseen ulkoasuun. Miten saada muutos tiloiksi ja kalusteiksi?
Teoriaosan taustoitusaineisto koostuu pääasiassa oppimisympäristösuunnittelua ja tulevaisuutta käsittelevistä aiheeseen viittaavista artikkeleista ja tutkimusraporteista, alan kirjallisuudesta ja väitöskirjoista. Haastattelut erilaisten toimijoiden kanssa tuovat ajankohtaista tietoa opinnäytetyöhön.
Työn suunnitteluosuudessa sovelletaan kerättyä tietoa käytäntöön esimerkkikohteessa, jona toimii Oppimis- ja ohjauskeskus Onervan - Onerva Mäen koulun uudisrakennus Jyväskylässä. Suunnitelma toimii esimerkkinä uuden ajan oppimistiloista. Tarkoituksena on luoda vaikuttava oppimistilakonsepti huomisen tarpeisiin.
Teoriaosan taustoitusaineisto koostuu pääasiassa oppimisympäristösuunnittelua ja tulevaisuutta käsittelevistä aiheeseen viittaavista artikkeleista ja tutkimusraporteista, alan kirjallisuudesta ja väitöskirjoista. Haastattelut erilaisten toimijoiden kanssa tuovat ajankohtaista tietoa opinnäytetyöhön.
Työn suunnitteluosuudessa sovelletaan kerättyä tietoa käytäntöön esimerkkikohteessa, jona toimii Oppimis- ja ohjauskeskus Onervan - Onerva Mäen koulun uudisrakennus Jyväskylässä. Suunnitelma toimii esimerkkinä uuden ajan oppimistiloista. Tarkoituksena on luoda vaikuttava oppimistilakonsepti huomisen tarpeisiin.