E85-polttoaineen käyttö henkilöautossa
Sutinen, Jussi (2013)
Sutinen, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811429
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin ja toteutettiin tarvittavat muutokset alettaessa käyttää E85-biopolttoainetta SI-moottorilla varustetussa henkilöautossa sekä tutkittiin biopolttoaineen tuomia hyötyjä käytettäessä moottorissa suurempaa viritysastetta.
Moottorin mittaus- ja säätötyöt tehtiin AMW Dyno Servicen tiloissa Lappeenrannassa ja testiajot suoritettiin Motoparkin moottoriradalla.
E85-biopolttoaine toi samalla käytetyllä ahtopaineella enemmän tehoa ja enemmän vääntöä verrattuna 98E5-polttoaineeseen. Testeissä käytetyn moottorin pakopuoli osoittautui hieman ahtaaksi, joten tulokset jäivät arvioitua pienemmiksi.
Yksi biopolttoaineen suurimmista haasteista käytössä on sylintereiden täytös. Käytettäessä korkeaseosetanolia tarvitaan sylinteriin jopa 40 % suurempi polttoainemäärä verrattuna 98E5-polttoaineeseen. Lisäksi monet polttoainelinjoissa käytettävät materiaalit eivät sovellu käytettäväksi korkeaseosetanolin kanssa.
Moottorin mittaus- ja säätötyöt tehtiin AMW Dyno Servicen tiloissa Lappeenrannassa ja testiajot suoritettiin Motoparkin moottoriradalla.
E85-biopolttoaine toi samalla käytetyllä ahtopaineella enemmän tehoa ja enemmän vääntöä verrattuna 98E5-polttoaineeseen. Testeissä käytetyn moottorin pakopuoli osoittautui hieman ahtaaksi, joten tulokset jäivät arvioitua pienemmiksi.
Yksi biopolttoaineen suurimmista haasteista käytössä on sylintereiden täytös. Käytettäessä korkeaseosetanolia tarvitaan sylinteriin jopa 40 % suurempi polttoainemäärä verrattuna 98E5-polttoaineeseen. Lisäksi monet polttoainelinjoissa käytettävät materiaalit eivät sovellu käytettäväksi korkeaseosetanolin kanssa.