Tapahtuma pienen elintarvikeyrityksen jakelukanavana
Ruohoniemi, Maija-Elina (2013)
Ruohoniemi, Maija-Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053012029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053012029
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia jakelukanavia pienillä elintarvikeyrityksillä on käytössä, minkälainen merkitys tapahtumilla on jakelukanavana ja mitkä ovat yhteismyyntipisteen edut ja haasteet verrattuna omaan myyntipisteeseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla eteläpohjalaisilta pieniltä elintarvikeyrityksiltä.
Pienten elintarvikeyritysten tärkeimmiksi jakelukanaviksi nousivat vähittäiskauppa, tukkuliikemyynti sekä suurkeittiöt. Tapahtumat ovat tärkeä markkinointiviestinnän keino pienillä elintarvikeyrityksillä. Tapahtumiin osallistumisen tavoite on myynnin lisääminen sekä kontaktien luominen asiakkaisiin sekä yhteistyökumppaneihin. Yhteismyyntipisteen etuja verrattuna omaan myyntipisteeseen ovat tapahtumaan osallistumisen helppous, kustannusten jakaantuminen ja yritysyhteistyö. Yhteismyyntipisteen haasteina ovat yksittäisten yritysten esiin tuominen ja suoran palautteen saaminen asiakkailta.
Pienten elintarvikeyritysten tärkeimmiksi jakelukanaviksi nousivat vähittäiskauppa, tukkuliikemyynti sekä suurkeittiöt. Tapahtumat ovat tärkeä markkinointiviestinnän keino pienillä elintarvikeyrityksillä. Tapahtumiin osallistumisen tavoite on myynnin lisääminen sekä kontaktien luominen asiakkaisiin sekä yhteistyökumppaneihin. Yhteismyyntipisteen etuja verrattuna omaan myyntipisteeseen ovat tapahtumaan osallistumisen helppous, kustannusten jakaantuminen ja yritysyhteistyö. Yhteismyyntipisteen haasteina ovat yksittäisten yritysten esiin tuominen ja suoran palautteen saaminen asiakkailta.