Markkinointiviestinnän kehittäminen : Kotimaisten kielten keskus kirjamessuilla
Orava, Eva (2013)
Orava, Eva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518191
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli kehittää Kotimaisten kielten keskuksen (Kotuksen) markkinointiviestintää Helsingin kirjamessuihin liittyen. Kehittämistyö tähtäsi kehittämisehdotuksien laatimiseen messutapahtumien markkinoinnin tehostamiseksi ja Kotuksen toiminnan tunnettuuden lisäämiseksi.
Kehittämistyössä tutkittiin markkinointiviestintää mm. tapahtumamarkkinoinnin sekä kulttuuritoiminnan ja julkisen sektorin markkinoinnin näkökulmasta. Erityistä huomiota kiinnitettiin tavoitteellisen viestin suunnitteluun ja kohdentamiseen, verkostojen merkitykseen ja asiantuntijapalvelujen tuotteistamiseen. Myös tarinan kertominen keinona elvyttää brändiä käsiteltiin. Koska Kotuksen kirjamessutapahtumien markkinointiviestintää helpottaisi sosiaalisen median käyttö, selvitettiin myös mitä läsnäolo sosiaalisessa mediassa voi pitää sisällään ja millä tavalla sitä voitaisiin hyödyntää valtion organisaation markkinointiviestinnässä.
Kehittämisehdotuksissa esiteltiin millä tavoin verkkopalvelua ja eri sosiaalisen median alustoja voidaan käyttää Kotuksen messutapahtumien markkinoinnin monipuolistamiseen, esim. Kotuksen verkkopalvelun kirjamessuosion, Facebookin ja Kotus blogin avulla. Ehdotuksena on myös erillisen kirjamessuidentiteetin luominen. Osana sähköisten viestintävälineiden käyttöä markkinoinnissa käsiteltiin ristiinmarkkinoinnin merkitystä ja verkkojalanjäljen kasvattamista Kotuksen tunnettuuden parantamiseksi.
Ehdotuksissa käsiteltiin lisäksi messuaktiviteettien järjestämistä ja niistä tiedottamista mm. sosiaalisessa mediassa ja painotuotteilla. Osa ehdotuksista koskee viestinnän suuntaamista kohderyhmille ja tähän liittyen yhteistyön kehittämistä sidosryhmien kanssa pidemmällä aikavälillä. Työssä sivuttiin lopuksi myös jälkimarkkinointia ja sen merkitystä messumarkkinoinnissa.
Kehittämistyössä tutkittiin markkinointiviestintää mm. tapahtumamarkkinoinnin sekä kulttuuritoiminnan ja julkisen sektorin markkinoinnin näkökulmasta. Erityistä huomiota kiinnitettiin tavoitteellisen viestin suunnitteluun ja kohdentamiseen, verkostojen merkitykseen ja asiantuntijapalvelujen tuotteistamiseen. Myös tarinan kertominen keinona elvyttää brändiä käsiteltiin. Koska Kotuksen kirjamessutapahtumien markkinointiviestintää helpottaisi sosiaalisen median käyttö, selvitettiin myös mitä läsnäolo sosiaalisessa mediassa voi pitää sisällään ja millä tavalla sitä voitaisiin hyödyntää valtion organisaation markkinointiviestinnässä.
Kehittämisehdotuksissa esiteltiin millä tavoin verkkopalvelua ja eri sosiaalisen median alustoja voidaan käyttää Kotuksen messutapahtumien markkinoinnin monipuolistamiseen, esim. Kotuksen verkkopalvelun kirjamessuosion, Facebookin ja Kotus blogin avulla. Ehdotuksena on myös erillisen kirjamessuidentiteetin luominen. Osana sähköisten viestintävälineiden käyttöä markkinoinnissa käsiteltiin ristiinmarkkinoinnin merkitystä ja verkkojalanjäljen kasvattamista Kotuksen tunnettuuden parantamiseksi.
Ehdotuksissa käsiteltiin lisäksi messuaktiviteettien järjestämistä ja niistä tiedottamista mm. sosiaalisessa mediassa ja painotuotteilla. Osa ehdotuksista koskee viestinnän suuntaamista kohderyhmille ja tähän liittyen yhteistyön kehittämistä sidosryhmien kanssa pidemmällä aikavälillä. Työssä sivuttiin lopuksi myös jälkimarkkinointia ja sen merkitystä messumarkkinoinnissa.