Fanifiktio ja nuortenkirjastotyö: Onnistunut parisuhde? : Fanifiktioharras-tajien huomiointi nuortenkirjastotyössä
Pietilä, Maija (2013)
Pietilä, Maija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718594
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten 10–20-vuotiaiden fanifiktion harrastajien suhdetta kirjastoon ja sitä, miten heidät voitaisiin huomioida nuortenkirjastotyössä. Opinnäytetyössä avasin myös nuortenkirjastotyön ja fanifiktion käsitteet.
Nuortenkirjastotyön osuudessa esittelin IFLAn (International Federation of Library Associations and Institutions) nuortenkirjastotyölle asettamat tavoitteet, koulun ja kirjaston yhteistyötä, kirjaston nuorille suuntaamia palveluita, osallistavan nuortenkirjastotyön käsitteen ja esimerkkejä siitä. Esitin myös mahdollisuuksia ja ehdotuksia nuorten tavoittamiseksi.
Fanifiktio-osuudessa esittelin yleistä tietoa fanifiktiosta ja sen historiaa, sekä fani-fiktion yhteisöllistä luonnetta ja sen roolia kirjallisuuden lajina. Esittelin myös fani-fiktion suhdetta tekijänoikeuksiin.
Kvantitatiivisen tutkimuksen aineiston keräsin kyselylomakkeella, joka julkaistiin kolmella fanifiktioharrastajien käyttämällä keskustelufoorumilla. Kyselylomake sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Vastauksia kertyi yhteensä 114. Tehdyssä tutkimuksessa selvitin, miten moni fanifiktioharrastaja olisi kiinnostunut osallistumaan, jos kirjasto järjestäisi fanifiktioon liittyvää toimintaa. Kysely kokosi myös fanifiktioharrastajien ajatuksia siitä, millaista toiminta voisi olla.
Tutkimustulosten perusteella saattoi todeta, että suuri osa nuorista fanifiktion har-rastajista on aktiivisia kirjaston käyttäjiä, ja yli puolet harrastajista olisi kiinnostunut kirjaston järjestämästä fanifiktiotoiminnasta ja sen suunnittelusta. Moni vastaaja koki fanifiktioharrastuksen vaikuttaneen positiivisesti omaan luku- ja kirjoitustai-toonsa.
Nuortenkirjastotyön osuudessa esittelin IFLAn (International Federation of Library Associations and Institutions) nuortenkirjastotyölle asettamat tavoitteet, koulun ja kirjaston yhteistyötä, kirjaston nuorille suuntaamia palveluita, osallistavan nuortenkirjastotyön käsitteen ja esimerkkejä siitä. Esitin myös mahdollisuuksia ja ehdotuksia nuorten tavoittamiseksi.
Fanifiktio-osuudessa esittelin yleistä tietoa fanifiktiosta ja sen historiaa, sekä fani-fiktion yhteisöllistä luonnetta ja sen roolia kirjallisuuden lajina. Esittelin myös fani-fiktion suhdetta tekijänoikeuksiin.
Kvantitatiivisen tutkimuksen aineiston keräsin kyselylomakkeella, joka julkaistiin kolmella fanifiktioharrastajien käyttämällä keskustelufoorumilla. Kyselylomake sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Vastauksia kertyi yhteensä 114. Tehdyssä tutkimuksessa selvitin, miten moni fanifiktioharrastaja olisi kiinnostunut osallistumaan, jos kirjasto järjestäisi fanifiktioon liittyvää toimintaa. Kysely kokosi myös fanifiktioharrastajien ajatuksia siitä, millaista toiminta voisi olla.
Tutkimustulosten perusteella saattoi todeta, että suuri osa nuorista fanifiktion har-rastajista on aktiivisia kirjaston käyttäjiä, ja yli puolet harrastajista olisi kiinnostunut kirjaston järjestämästä fanifiktiotoiminnasta ja sen suunnittelusta. Moni vastaaja koki fanifiktioharrastuksen vaikuttaneen positiivisesti omaan luku- ja kirjoitustai-toonsa.