Kyselytutkimus vaihtoehtoisten instrumenttinäyttöjen toteutustavoista sekä niihin liittyvistä kokemuksista ja asenteista
Salmela, Iitu (2021)
Salmela, Iitu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201241603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201241603
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaihtoehtoisia tutkinnonsuoritusmenetelmiä suomalaisissa musiikkioppilaitoksissa ja musiikin korkeakouluissa on käytetty. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin osallisten asenteita ja kokemuksia vaihtoehtoisia tutkinnonsuoritusmenetelmiä kohtaan. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena käyttäen Webropol-kyselylomaketta. Kyselylomaketta ja saatekirjettä jaettiin musiikin ammattilaisten sosiaalisen median foorumeilla sekä sähköpostitse oppilaitosten ja koulujen musiikin vastuuhenkilöille. Kysely toteutettiin anonyymisti.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kiinnostus vaihtoehtoisia tutkinnonsuoritusmenetelmiä kohtaan. Vaihtoehtoisista menetelmistä käytetyin oli tutkintokappaleiden tallentaminen videolle tai tutkinnon suorittaminen reaaliajassa etäyhteydessä. Osa tutkinnoista toteutettiin perinteisen tutkinnon tapaan yhdessä hetkessä tai yhtenä tallenteena, osaan oli käytetty pidempiä aikoja ja videointi oli teoskohtaista. Suurimmassa osassa tapauksista vaihtoehtoisia menetelmiä on otettu käyttöön vasta maaliskuun 2020 jälkeen. Muutamissa oppilaitoksissa vastaavat vaihtoehtoiset menetelmät ovat kuuluneet osaksi opintoja myös ennen koronaa. Pääsääntöinen syy vaihtoehtoisille menetelmille tutkimuksen mukaan oli siis korona – joko suorasti kontaktia rajoittavana tekijänä tai epäsuorasti maantieteellisiä haasteita aiheuttaen. Lomaketta täytettiin 59 kertaa ja vastauksissa näkyi kaikkien eri koulutusasteiden sekä eri roolien (tutkinnon tekijä, opettaja, lautakunta) näkökulmat.
Tutkimustulosten laajuuteen vaikutti tutkimuksen tiukka aikataulu. Oppilaitosten eriasteisen byrokratian ja tutkimuksen nopean aikataulun vuoksi osa mahdollisista opinahjoista jäi lomakkeen jakamisen ulkopuolelle. Tutkimuksen alussa haasteeksi nousi esiin käytettyjen termien laajuus. Eri musiikkioppilaitoksissa ja korkeakouluissa on käytössä eri termejä instrumenttitutkintoa vastaavalle toteutukselle. Lisäksi osassa oppilaitoksista on jo täysin luovuttu perinteisistä, arvioiduista esiintymisistä, jolloin oppilaitos ei soveltunut tutkimuksen kohteeksi.
Tutkimus voitaisiin toistaa uudestaan laajemmin kysymyksin, jolloin päästäisiin esimerkiksi kartoittamaan käytettyjen vaihtoehtoisten menetelmien maantieteellistä jakautumista. Tällöin olisi mielenkiintoista saada systemaattisesti vastauksia esimerkiksi kaikilta Suomen ammattikorkeakoulujen musiikin osastoilta, jolloin menetelmien moninaisuutta voisi vertailla saman asteisen koulutuksen sisällä. Tutkimustuloksissa alle 18-vuotiaiden osallistuminen oli todella vähäistä, joten jatkotutkimuskohteena voisi olla myös lasten ja nuorten kokemusten ja mielipiteiden kartoittaminen. The purpose of the study was to find out what alternative qualification methods have been used in Finnish music schools and music universities. In addition, the study surveyed the attitudes and experiences of those involved towards alternative qualification methods. The study was conducted as a quantitative survey using the Webropol questionnaire. The ques-tionnaire and cover letter were distributed on social media forums for music professionals and by email to those responsible for music in educational institutions and schools. The survey was conducted anonymously.
The results of the study revealed an interest towards alternative qualification methods. The most used alternative method was to record the examination pieces on one or several vide-os or to complete the degree in real time using remote connections. In most cases, alterna-tive methods have only been introduced since March 2020. In some educational institu-tions, similar alternative methods have been part of the studies even before the corona-virus. Thus, the main reason for the alternative methods, according to the study, was coro-na – either directly as a contact limiting factor or indirectly causing geographical challenges. The form was filled in 59 times and the answers showed the perspectives of all different levels of education and different roles (student, teacher, board).
The scope of the research results was influenced by the tight schedule of the study. Due to the varying degrees of bureaucracy in educational institutions and the fast schedule of re-search, some of the potential schools were excluded from the distribution of the form. At the beginning of the study, the selection of the terms used emerged as a challenge – different music schools and universities use different terms for implementing an instrument degree. In addition, some educational institutions have already completely abandoned traditional, es-timated performances, in which case the educational institution was not suitable for re-search.
The study could be repeated with broader questions, allowing, for example, an analysis of the geographical distribution of alternative methods used. In this case, it would be interest-ing to receive systematic answers, for example, from all music departments of Finnish uni-versities, in which case the diversity of methods could be compared within the same level of education. In the research results, the participation of persons aged under 18 was very low, so the further research could also be to map the experiences and opinions of children and young people.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kiinnostus vaihtoehtoisia tutkinnonsuoritusmenetelmiä kohtaan. Vaihtoehtoisista menetelmistä käytetyin oli tutkintokappaleiden tallentaminen videolle tai tutkinnon suorittaminen reaaliajassa etäyhteydessä. Osa tutkinnoista toteutettiin perinteisen tutkinnon tapaan yhdessä hetkessä tai yhtenä tallenteena, osaan oli käytetty pidempiä aikoja ja videointi oli teoskohtaista. Suurimmassa osassa tapauksista vaihtoehtoisia menetelmiä on otettu käyttöön vasta maaliskuun 2020 jälkeen. Muutamissa oppilaitoksissa vastaavat vaihtoehtoiset menetelmät ovat kuuluneet osaksi opintoja myös ennen koronaa. Pääsääntöinen syy vaihtoehtoisille menetelmille tutkimuksen mukaan oli siis korona – joko suorasti kontaktia rajoittavana tekijänä tai epäsuorasti maantieteellisiä haasteita aiheuttaen. Lomaketta täytettiin 59 kertaa ja vastauksissa näkyi kaikkien eri koulutusasteiden sekä eri roolien (tutkinnon tekijä, opettaja, lautakunta) näkökulmat.
Tutkimustulosten laajuuteen vaikutti tutkimuksen tiukka aikataulu. Oppilaitosten eriasteisen byrokratian ja tutkimuksen nopean aikataulun vuoksi osa mahdollisista opinahjoista jäi lomakkeen jakamisen ulkopuolelle. Tutkimuksen alussa haasteeksi nousi esiin käytettyjen termien laajuus. Eri musiikkioppilaitoksissa ja korkeakouluissa on käytössä eri termejä instrumenttitutkintoa vastaavalle toteutukselle. Lisäksi osassa oppilaitoksista on jo täysin luovuttu perinteisistä, arvioiduista esiintymisistä, jolloin oppilaitos ei soveltunut tutkimuksen kohteeksi.
Tutkimus voitaisiin toistaa uudestaan laajemmin kysymyksin, jolloin päästäisiin esimerkiksi kartoittamaan käytettyjen vaihtoehtoisten menetelmien maantieteellistä jakautumista. Tällöin olisi mielenkiintoista saada systemaattisesti vastauksia esimerkiksi kaikilta Suomen ammattikorkeakoulujen musiikin osastoilta, jolloin menetelmien moninaisuutta voisi vertailla saman asteisen koulutuksen sisällä. Tutkimustuloksissa alle 18-vuotiaiden osallistuminen oli todella vähäistä, joten jatkotutkimuskohteena voisi olla myös lasten ja nuorten kokemusten ja mielipiteiden kartoittaminen.
The results of the study revealed an interest towards alternative qualification methods. The most used alternative method was to record the examination pieces on one or several vide-os or to complete the degree in real time using remote connections. In most cases, alterna-tive methods have only been introduced since March 2020. In some educational institu-tions, similar alternative methods have been part of the studies even before the corona-virus. Thus, the main reason for the alternative methods, according to the study, was coro-na – either directly as a contact limiting factor or indirectly causing geographical challenges. The form was filled in 59 times and the answers showed the perspectives of all different levels of education and different roles (student, teacher, board).
The scope of the research results was influenced by the tight schedule of the study. Due to the varying degrees of bureaucracy in educational institutions and the fast schedule of re-search, some of the potential schools were excluded from the distribution of the form. At the beginning of the study, the selection of the terms used emerged as a challenge – different music schools and universities use different terms for implementing an instrument degree. In addition, some educational institutions have already completely abandoned traditional, es-timated performances, in which case the educational institution was not suitable for re-search.
The study could be repeated with broader questions, allowing, for example, an analysis of the geographical distribution of alternative methods used. In this case, it would be interest-ing to receive systematic answers, for example, from all music departments of Finnish uni-versities, in which case the diversity of methods could be compared within the same level of education. In the research results, the participation of persons aged under 18 was very low, so the further research could also be to map the experiences and opinions of children and young people.