ADHD-oireisen yrittäjän haasteet ja keinot oman työn johtamisessa
Jämsä, Liisa (2022)
Jämsä, Liisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201271743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201271743
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ADHD:n vaikutusta yksityisyrittäjän uraan ja päivittäiseen työntekoon. Työ toteutettiin laadullisin menetelmin haastatteluiden avulla. Tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita ADHDoireiset yrittäjät kohtasivat erilaisissa tehtävissä ja ympäristöissä toteuttaessaan yrittäjämäisiä projekteja,joihin vaadittiin itsenäistä organisoitumista. Erityisesti työllä pyrittiin löytämään myös ratkaisuja haasteisiin,
joita ADHD-oireiset yrittäjät ovat urallaan kohdanneet.
Tutkimukseen haastateltiin kuusi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemian yrittäjyyskärjen yrittäjää, jotka raportoivat kokeneensa ADHD-oireiden haittoja yrittäjänä. Tutkimuksen tuloksina selvisi, että sosiaalisen ympäristön ja -yhteisön merkitys yrittäjän arjessa on suuri niin hyvässä kuin pahassa. Parhaita tuloksia yrittäjät alkoivat saada kokemuksen myötä, ensin kuitenkin kärsittyä uupumuksesta tai jopa masennuksesta. Itsensä johtamisen suurimpia haasteita oli aloitteellisuus, suunnitelmallisuus ja asioiden
loppuun vieminen. Tähän parhaiten toimineita keinoja olivat toimiva sosiaalinen piiri tai työpari, aikatauluttamisen opettelu sekä oman työrutiinin kustomointi henkilökohtaisiin tarpeisiin sopivaksi ja joustavaksi.
Tuloksia voivat soveltaa sekä ADHD-oireiset yrittäjät ja muut itsenäistä työtä tekevät kuten opiskelijat itse, että heidän kanssaan työskentelevät henkilöt. Yhteiskunnassamme yrittäjille suunnattuja apukeinoja voitaisiin kehittää myös ADHD-oireisille sopiviksi tai luoda erityisesti heille omia tukikeinoja. This research aimed to find how ADHD symptoms affected the daily work and life of an entrepreneur. The study was conducted by using a qualitative method of interviewing. The goal was to understand the ADHD specific challenges the entrepreneurs faced in different working environments and a variety of tasks, that required independent self-organization. In addition to finding the challenges and impairments, practical
ways and facilitations were sought to aid the entrepreneurs' work.
6 entrepreneurs from Jamk Team Academy, school of entrepreneurship, were interviewed. They had suffered from ADHD symptoms during their entrepreneurial ventures. The main result of the research was the importance of social workplace and community, in both good and bad. It was also noted that the experience and self-knowledge seemed to aid greatly in entrepreneurial tasks, however burnout and even depression were often suffered beforehand. The greatest challenges faced in self-organization were about
taking initiative, planning and finishing tasks. Best ways to diminish these impairments were to work together with someone, implement proper ways of scheduling and customizing own work routine to meet personal needs and offer flexibility.
The results can be utilized by those who suffer from ADHD symptoms and work independently, including students and those that work with them in projects. In our society this knowledge could be used by improving the support offered to entrepreneurs or even create some ADHD specific programmes.
joita ADHD-oireiset yrittäjät ovat urallaan kohdanneet.
Tutkimukseen haastateltiin kuusi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemian yrittäjyyskärjen yrittäjää, jotka raportoivat kokeneensa ADHD-oireiden haittoja yrittäjänä. Tutkimuksen tuloksina selvisi, että sosiaalisen ympäristön ja -yhteisön merkitys yrittäjän arjessa on suuri niin hyvässä kuin pahassa. Parhaita tuloksia yrittäjät alkoivat saada kokemuksen myötä, ensin kuitenkin kärsittyä uupumuksesta tai jopa masennuksesta. Itsensä johtamisen suurimpia haasteita oli aloitteellisuus, suunnitelmallisuus ja asioiden
loppuun vieminen. Tähän parhaiten toimineita keinoja olivat toimiva sosiaalinen piiri tai työpari, aikatauluttamisen opettelu sekä oman työrutiinin kustomointi henkilökohtaisiin tarpeisiin sopivaksi ja joustavaksi.
Tuloksia voivat soveltaa sekä ADHD-oireiset yrittäjät ja muut itsenäistä työtä tekevät kuten opiskelijat itse, että heidän kanssaan työskentelevät henkilöt. Yhteiskunnassamme yrittäjille suunnattuja apukeinoja voitaisiin kehittää myös ADHD-oireisille sopiviksi tai luoda erityisesti heille omia tukikeinoja.
ways and facilitations were sought to aid the entrepreneurs' work.
6 entrepreneurs from Jamk Team Academy, school of entrepreneurship, were interviewed. They had suffered from ADHD symptoms during their entrepreneurial ventures. The main result of the research was the importance of social workplace and community, in both good and bad. It was also noted that the experience and self-knowledge seemed to aid greatly in entrepreneurial tasks, however burnout and even depression were often suffered beforehand. The greatest challenges faced in self-organization were about
taking initiative, planning and finishing tasks. Best ways to diminish these impairments were to work together with someone, implement proper ways of scheduling and customizing own work routine to meet personal needs and offer flexibility.
The results can be utilized by those who suffer from ADHD symptoms and work independently, including students and those that work with them in projects. In our society this knowledge could be used by improving the support offered to entrepreneurs or even create some ADHD specific programmes.