AUTOMAATIOLAITTEIDEN OHJELMOINTI KUNNOSSAPIDON AIKUISTEN AMMATTITUTKINNOSSA
Kiukas, Kyösti (2010)
Kiukas, Kyösti
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251551
Tiivistelmä
Aikuisten näyttötutkinnot ovat ammattitaidon hankkimistavasta riippumattomia. Ne muodostuvat työelämästä ja sen kehittymistarpeista johdetuista tehtäväkokonaisuuksista. Näyttötutkinnon osa muodostaa ammattipätevyyden osa-alueen, joka voidaan erottaa luonnollisesta työprosessista itsenäiseksi ja arvioitavaksi kokonaisuudeksi. Näyttötutkinnon perusteissa on määritelty ammattitaitovaatimukset.
Kunnossapidon ammattitutkinnon automaatiolaitteiden ohjelmointiosan tarkoituksena on mitata suorittajan ammattitaitoa ammattitutkinnossa. Automaatiolaitteilla tarkoitetaan tässä yhteydessä ohjelmoitavan logiikkajärjestelmän ohjelman ymmärtämistä, muutosten tekemistä ja dokumentoinnin suorittamista.
Opinnäytteessä on laadittu tehtäviä, joita voidaan käyttää kunnossapidon ammattitutkinnon automaatiolaitteiden ohjelmointiosan suorittajan taitojen testaamiseen. Kunnossapidon työtehtävät riippuvat siitä, millaisen teollisuusalan tehtävissä työskennellään. Tämä asetti tehtävien ideoinnille ja suunnittelulle haasteen, koska tehtävien tulee olla sovellettavissa yleispätevästi kunnossapitoalalla.
Tehtäviä tarvittiin ALVARin tehtäväpankkiin, josta tutkintojen järjestäjät voivat tilata niitä järjestäessään ohjelmointiosan ammattitutkintoja. Työstä on jatkossa etua myös tekijälle kehitettäessä ohjelmoinnin opetusta aikuiskoulutuksessa.
Kunnossapidon ammattitutkinnon automaatiolaitteiden ohjelmointiosan tarkoituksena on mitata suorittajan ammattitaitoa ammattitutkinnossa. Automaatiolaitteilla tarkoitetaan tässä yhteydessä ohjelmoitavan logiikkajärjestelmän ohjelman ymmärtämistä, muutosten tekemistä ja dokumentoinnin suorittamista.
Opinnäytteessä on laadittu tehtäviä, joita voidaan käyttää kunnossapidon ammattitutkinnon automaatiolaitteiden ohjelmointiosan suorittajan taitojen testaamiseen. Kunnossapidon työtehtävät riippuvat siitä, millaisen teollisuusalan tehtävissä työskennellään. Tämä asetti tehtävien ideoinnille ja suunnittelulle haasteen, koska tehtävien tulee olla sovellettavissa yleispätevästi kunnossapitoalalla.
Tehtäviä tarvittiin ALVARin tehtäväpankkiin, josta tutkintojen järjestäjät voivat tilata niitä järjestäessään ohjelmointiosan ammattitutkintoja. Työstä on jatkossa etua myös tekijälle kehitettäessä ohjelmoinnin opetusta aikuiskoulutuksessa.